هنوز حال اقتصاد جهان خوب نیست

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶

جهان بازارها در حالی در هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند که آمار اقتصادی علامت رضایت‌بخشی از اوضاع اقتصاد جهان ارایه نمی‌دهند. براساس نتایج تحقیقات انجام شده رشد فعالیت‌های تجاری در چین و اروپا در این ماه کند شده است. این آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی روند حرکت رو به جلو خود را از دست داده و ممکن است به سیاست محرک پولی بیشتری نیاز داشته باشد.

به گزارش رویترز، فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی حوزه یورو در ماه آگوست و با وجود کاهش گسترده قیمت‌ها، کمتر از حد انتظار گسترش یافت. این وضعیت در حالی است که هنوز تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و تحریم‌های متقابل این کشور، تاثیری بر اقتصاد جهانی نگذاشته‌اند.

در عین حال، فعالیت‌های تولیدی چین در ماه آگوست به پایین‌ترین رقم در 3 ماه گذشته رسیده و بر اساس نظرسنجی‌ها، ترمیم اقتصادی ژاپن نیز احتمالا با وجود شتاب گرفتن اندک در بخش کارخانجات، ناچیز خواهد بود.

انتظار می‌رود آمارهای منتشر شده در مورد وضعیت اقتصادی امریکا نیز حکایت از کاهشی مشابه داشته باشد. پیتر دیکسون، تحلیلگر کومرز بانک در این باره گفت: «اگر شما تمام این آمارها را کنار هم بگذارید، به وضوح می‌بینید که ما با اقتصاد جهانی‌ مواجهیم که مقدار عظیمی از شتاب خود را از دست داده است. در حال حاضر چالش‌هایی پیش روی اقتصاد جهانی قرار دارد که چند ماه قبل، وجود نداشتند.

اروپا و دیگر کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی‌یی را علیه مسکو در قضیه اوکراین به اجرا گذاشته‌اند و این موجب شده که روسیه نیز واکنش نشان دهد و تحریم‌های مشابهی را به اجرا بگذارد.

شرکت‌هایی در اروپا شروع به بروز دادن نشانه‌هایی از وارد شدن فشار کرده‌اند.

شرکت آدیداس آلمان، دومین تولید‌کننده پوشاک ورزشی جهان، به دلیل کاهش ارزش روبل و افزایش ریسک حس مصرف‌کنندگان روسی، هدف‌گذاری درآمدی خود را کاهش داده است. شرکت هینکن، نیز اعلام کرده که حجم فروش محصولاتش در روسیه کاهش یافته است. شاخص مدیران خرید ترکیبی در آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه در اتحادیه اروپا از 55.7 به 54.9 کاهش یافته است. در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو، شاخص مدیران خرید ترکیبی از 49.4 به 50 رسیده که به معنای عدم افزایش و عدم کاهش بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر