پاکستان صادرکننده نفت شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۴

جهان پاکستان با افزایش ظرفیت تولید نفت به‌رقم بی‌سابقه ۹۸هزار بشکه در روز رسید و باعث شد تا این کشور پس از ۱۰سال مجددا به‌صادرکننده نفت تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم مقامات پاکستانی می‌گویند، با رسیدن میزان تولید نفت پاکستان به‌رقم بی‌سابقه 98هزار بشکه در روز در ژوئن 2014، که 22درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد، پاکستان پس از 10سال مجددا به‌صادر‌کننده نفت تبدیل شد. بر اساس اعلام اداره آمار پاکستان، این کشور در طی دوماه گذشته، حدود 70هزار و 518تن میعانات صادر کرده است. ارزش صادرات میعانات پاکستان 60.7میلیون دلار اعلام شده است.

یک مقام صنعتی پاکستانی در این باره گفت: «ماهیانه حداقل یک نفتکش 32هزار تنی بندر را ترک می‌کند.» وی گفت، ما انتظار داریم که میزان صادرات افزایش یابد، زیرا تولید میعانات به‌تدریج در طی سال‌ها افزایش یافته است. نفت‌خام پاکستان از میادین مختلفی در ایالت‌های سند و خیبر پاختونخوا استخراج می‌شود. سه‌شرکت چند ملیتی یونایتد انرژی پاکستان، او‌ام وی و‌ام او ال بخش عمده صادرات نفت پاکستان را بر عهده دارند.

صادرات نفت‌خام پاکستان پس از کشف میدان گازی بادین در دهه 1990 آغاز شد. این میدان علاوه بر گاز در بردارنده فرآورده فرعی میعانات است. متوسط تولید نفت پاکستان در سال مالی 14-2013 در مقایسه با سال پیش از آن 13درصد افزایش یافته و به 86هزار بشکه در روز رسیده است. مقامات دولتی گفتند، از این میزان حدود 60 تا 65هزار بشکه در روز توسط پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌شود و 24 تا 25هزار بشکه مابقی صادر می‌شود. مقامات صنعتی پاکستان معتقدند، تولید نفت این کشور در طی یکی دو سال آینده به 130هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر