ادامه سایه رکود بر بازار مسکن

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۳۰

فعالان بازار مسکن در حالی روزهای آبان را سپری کردند که برنامه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه، جریان پیش‌بینی‌ها را تغییر داد چراکه گفته‌های معاونان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی حاکی از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و افزایش وام خرید خانه تا ارقام

60 تا 80 میلیون تومان بود که به تعبیر مسوولان معادل 50درصد ارزش خانه بود. به این ترتیب، خریداران و به‌وی‍ژه زوج‌های جوان به‌دنبال تهیه پس‌انداز لازم بودند تا بتوانند از این تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند. اما رونمایی وزارت راه و شهرسازی از برنامه ارایه تسهیلات بانکی در حوزه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی معادلات آنها را به‌هم ریخت زیرا باتوجه به محدودیت منابع مالی بانک‌ها نباید انتظار داشت صندوق پس‌انداز مسکن در آینده‌یی نزدیک محقق شود. البته باتوجه به فرایند طولانی تصویب و ابلاغ این تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، ممکن است پرداخت این وام‌ها در روزهای باقی‌مانده سال جاری یا حتی ماه‌های نخستین سال آینده آغاز شود.

با این‌حال براساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی، همزمان با افزایش سقف تسهیلات برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های رسمی، چهارهزار و 282واحد آپارتمان مسکونی در آبان سال جاری خرید و فروش شده است. این درحالی است‌که در ماه گذشته تعداد مبایعه‌نامه‌های صادر شده توسط دفاتر املاک تهران تا هفت‌هزار و 20فقره رسید. به این ترتیب، میزان حجم معاملات در آبان امسال نسبت به مهر سال جاری حدود 40درصد کاهش یافته است. البته، نباید از تاثیر ایام ماه محرم و تعطیلات این ماه بر کاهش حجم معاملات چشم‌پوشی کرد.

همچنین در آبان سال گذشته، دفاتر مشاوران املاک شهر تهران، روزهای پررونق‌تری را تجربه کردند. به‌طوری‌که تعداد مشتریان این دفاتر در آبان امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18درصد کاهش یافته است زیرا در آبان سال 92، تعداد مبایعه‌نامه صادر شده بالغ بر پنج‌هزار و 195فقره بود.


در گوشه و کنار تهران چه خبر؟

آمار وزارت راه و شهرسازی از تعداد مبایعه‌نامه‌های صادر شده در مناطق 22گانه شهری تهران در آبان سال جاری نشان می‌دهد در شمال تهران، یک‌هزار و 252واحد آپارتمان مسکونی معامله شده است. براساس این گزارش، شمال تهران شامل مناطق یک، سه و چهار است که از شمالی‌ترین محلات تهران شروع شده و از جنوب به بزرگراه همت و در ادامه بزرگراه رسالت ختم می‌شود. همچنین از غرب به بزرگراه چمران و محلات اوین درکه می‌رسد و از شرق تا محله حکیمیه و سوهانک ادامه دارد. آمار حاکی از آنست که بیشترین حجم معاملات تهران در آبان امسال در محلات مرکزی تهران انجام گرفته است به‌طوری‌که در مناطق مرکزی تهران حدود یک‌هزار و 884واحد آپارتمان مسکونی خرید و فروش شده است. مناطق مرکزی شهر تهران شامل مناطق شش، هفت، 10 تا 12 است. این مناطق از شمال تا بزرگراه رسالت و در ادامه بزرگراه همت، از غرب تا اتوبان چمران و خیابان هرمزان و هاشمی، از شرق تا خیابان وحدت اسلامی و سبلان و استاد حسن‌بنا و از جنوب تا خیابان انقلاب و در بخشی تا خیابان شوش و قزوین ادامه دارد. همچنین پس از مرکز تهران، بیشترین تقاضای بازار مسکن توسط مالکانی تامین شده که در غرب تهران آپارتمان داشتند. محلاتی در مناطق دو، پنج، 9، 21 و 22 قرار دارند. این محلات از شمال به محله اوین و در ادامه خیابان آبشناسان و بزرگراه همت ادامه دارد. از جنوب به بزرگراه فتح محدود می‌شود. همچنین در حدفاصل بزرگراه یادگار امام و در ادامه بزرگراه چمران در شرق و محلات کرج در غرب است. تعداد آپارتمان‌های معامله شده در این بخش از تهران بالغ بر یک‌هزار و 679 واحد است.

در تنگاتنگ رقابت مالکان غرب و مرکز تهران برای یافتن مشتری، مالکان آپارتمان‌های شرق تهران نیز از اقبال خوبی برای فروختن واحدهای خود برخوردار بودند. به‌طوری‌که در این مدت یک‌هزار و 363واحد آپارتمان این بخش از تهران به فروش رسید. شرق تهران شامل مناطق هشت، 13 و 14 است. این مناطق از شمال از بزرگراه رسالت آغاز شده و جنوب آن به بزرگراه آهنگ ختم می‌شود. مرز غربی این مناطق به ترتیب، خیابان سبلان و 17 شهریور است. در شرق این مناطق بزرگراه بسیج و دوران قرار دارد. با خرید و فروش 843واحد آپارتمان، کمترین حجم معاملات پایتخت مربوط به جنوب این شهر بود. مناطق جنوبی تهران، منطقه 15 تا 20 است. این مناطق از شمال به بزرگراه فتح، در ادامه خیابان قزوین، خیابان شوش و بزرگراه آهنگ ختم می‌شود. از غرب به بزرگراه آزادگان، از بزرگراه خاوران و از جنوب تا بزرگراه سعیدی ادامه دارد.


مظنه خانه‌های کلنگی تهران

باتوجه به افزایش سقف تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها، انتظار می‌رود، رقابت سرمایه‌گذاران بازار مسکن برای شناسایی خانه‌های کلنگی و جلب رضایت مالکان آن جهت فروش یا ساخت مشارکتی بیشتر می‌شود. به این ترتیب، این افراد با نگاه دقیق‌تر بازار خانه‌های کلنگی کشور را رصد می‌کنند تا مناطقی را پیدا کنند که بیشترین خانه کلنگی خرید و فروش شده باشد. آمار وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن نشان می‌دهد 35درصد آپارتمان معامله شده در آبان سال 93 کلنگی بوده است چراکه در این مدت یک‌هزار و 484واحد آپارتمان کلنگی فروخته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر