قطعه‌سازان علیه قطعه‌سازان

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۰۴

بنگاه‌های قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر بامشکلات فراوانی از قبیل تامین مواداولیه و وام‌های بانکی روبه‌رو بوده‌اند اما در حال حاضر وجود برخی مسایل ازجمله ناهماهنگی میان قطعه‌سازان و تخلف در انتخابات قطعه‌سازان شاید مزید بر علت شده تا در شرایط فعلی چند دستگی از قطعه‌سازان دیده شود. یک سوی ماجرا اعضای انجمن قطعه‌سازان روبه‌روی هم ایستاده‌اند و از سوی دیگر برخی قطعه‌سازان فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند که به‌تعبیر عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان حتی انتخابات انجمن قطعه‌سازان همگن نیز باتخلفاتی همراه بوده است. بهنیا هدف از تشکیل این انجمن را منحل کردن انجمن قطعه‌سازان دانست تا این افراد به‌عنوان نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز در جلسات مختلف حضور پیدا کنند. بهنیا با بیان اینکه در انتخابات اخیر انجمن صنایع همگن، برخی افراد عضو هیچ انجمن تخصصی در کشور نبوده‌اند، گفت: شرکت‌‌کنندگان در این انتخابات متناسب با تعداد اعضای قطعه‌ساز در هر شهرستان در انتخابات حق رای داشته‌اند، اما وجود برخی ایرادات در این بخش باعث شد تا نمایندگان قطعه‌سازان اصفهان و مشهد از حضور در انتخابات خودداری کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری گفت: در عین حال، برخی افراد تنها 7-6 یا 2 رای در انتخابات کسب کردند و در واقع به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره انتخاب نشده بودند اما در نهایت، خود را به‌عنوان عضو هیات‌مدیره معرفی کردند. وی ادامه داد: ازپنج‌‌نفر انتخاب شده برای هیات‌مدیره، فقط یک نفر عضو شورای استانی بوده است و چهارنفر بقیه اصلا اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند که در نهایت با عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند، ولی بعدا خود را به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره معرفی کردند.

وی از مسوولان وزارت صنعت خواست تا به تخلفات اتفاق افتاده در انتخابات انجمن صنایع همگن رسیدگی کنند و دستور برگزاری انتخابات مجدد صادر شود.

چند ماه است که یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان همگن طرحی را به شورای سیاست‌گذاری خودرو فرستاده است تا باتوجه به آن طرح، واردات خودرو مدیریت شود. در حالی که بهنیا حضور این افراد را در جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو تخلف می‌داند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری خودرو برخی افراد به‌عنوان نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز حضور دارند، گفت: باتوجه به‌متوقف شدن فعالیت انجمن قطعه‌سازان، حضور این افراد از سوی انجمن در شورای سیاست‌گذاری خودرو غیرقانونی است.

وی در ادامه بااشاره به انتخابات انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه، اظهار داشت: برخی افراد چندین سال است که در انجمن‌های مختلف از جمله انجمن قطعه‌سازان، شورای صنایع همگن، شورای گفت‌وگو و شورای سیاست‌گذاری خودرو حضور دارند و در واقع این تک‌صدایی باعث شده تا مشکلات قطعه‌سازان حل نشود.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: این تک صدایی مانع از رسیدن صدای دولت به‌بخش خصوصی و انعکاس نظرات بخش خصوصی به‌دولت شده است. وی بابیان اینکه تشکیل دوباره انجمن قطعه‌سازان می‌تواند راهی برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی باشد، گفت: اخیرا انتخابات انجمن صنایع همگن صورت گرفته که این انتخابات نیز دارای ایراداتی است.

بهنیا توضیح داد: این انجمن به‌عنوان یک انجمن تخصصی در کشور، از وزارت صنعت مجوز گرفته است و اعضای هیات‌مدیره انجمن‌های تخصصی استان‌ها می‌توانند در انتخابات آن حضور داشته باشند. وی ادامه داد: در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری خودرو، مشکلات قطعه‌سازان به‌خوبی منتقل نمی‌شود، نه اخبار شورا به بیرون انتقال داده می‌شود و نه مشکلات قطعه‌سازان به شورا منتقل می‌شود.

وی از بهبود وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خبر داد و گفت: افزایش تیراژ تولید باعث کاهش هزینه‌های سربار تولید خودرو شده و وضعیت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان بهبود یافته است.

تداوم مشکلات قطعه‌سازان

فرهاد بهنیا همچنین گفت: مشکلات بانکی قطعه‌سازان هنوز حل نشده و در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز جدیدا دستوری از وزارت اقتصاد صادر شده که طبق آن، خودروساز مکلف نیست مالیاتی را به قطعه‌ساز پرداخت کند، بلکه این وزارتخانه می‌گوید ما قطعه‌ساز را می‌شناسیم و این گروه باید مالیات را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه این مساله باعث تعطیلی برخی از واحدهای قطعه‌سازی شده است، افزود: طی دو ماه اخیر نیز سازمان حسابرسی تامین اجتماعی به‌سراغ حسابرسی دفاتر مالی قطعه‌سازان رفته و در شرایطی که بسیاری از قطعه‌سازان، قطعات را به‌صورت امانی از خودروسازان تحویل گرفته، یک قطعه جدید به آن اضافه کرده و دوباره به خودروساز تحویل می‌دهند، تامین اجتماعی خواستار دریافت حق بیمه 16.5درصدی از خرید و فروش کالاهای امانی شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط ضرورت رسیدگی به‌مشکلات شرکت‌های قطعه‌ساز بیشتر از قبل شده و در عین حال، عدم برگزاری انتخابات مجدد انجمن قطعه‌سازان مانع از این رسیدگی شده است.

بهنیا با بیان اینکه طبق حکم وزارت کار، فعالیت انجمن قطعه‌سازان همچنان متوقف است، تصریح کرد: در این شرایط، شاهد فعالیت خصوصی برخی افراد با سوءاستفاده از موقعیت انجمن هستیم و نامه‌نگاری‌ها با سربرگ انجمن قطعه‌سازان و همچنین برگزاری جلسات اعضای هیات‌مدیره ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در کنفرانس نقد صنعت خودرو، عنوان شد که این همایش با مشارکت انجمن قطعه‌سازان برگزار شده است، گفت: در شرایطی که فعالیت انجمن متوقف است، حضورش در برگزاری همایش، غیرقانونی محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر