نحوه اجرای طرح مسکن اجتماعی و مقابله با تخلفات در اراضی شمال کشور

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۴۲

موضوع مسکن اجتماعی طرحی است که از ابتدا در راستای دغدغه و البته وظیفه دولت در راستای تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم مطرح شد. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی روز گذشته ضمن اظهارنظر در این رابطه، به شروط صدور پروانه ساخت‌وساز برای سرمایه‌گذاران فعال در این زمینه اشاره کرد و به ارایه توضیحاتی درباره اجرای طرح مسکن جامع در بافت فرسوده پرداخت. پیروز حناچی در گفت‌وگویی دیگر همچنین به راهکارهایی که وزارت راه‌وشهرسازی برای مقابله با تخریب و تخلفات موجود در اراضی شمال کشور در نظر دارد نیز اشاره داشت.


تشریح جزییات طرح مسکن اجتماعی

جزییات نحوه اجرای طرح مسکن اجتماعی از مسایلی است که معاون معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی روز گذشته در رابطه با آن به اظهارنظر پرداخت. پیروز حناچی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اجرای بخشی از طرح مسکن اجتماعی که بر عهده نهادهای عمومی مانند شهرداری‌هاست، ادامه داد: مسکن اجتماعی، طرح حمایتی دولت و نهادهای عمومی از اقشار آسیب‌پذیر است. در این طرح برای مثال شهرداری پروانه برای پروژه ساخت‌وسازهای بزرگ را به سرمایه‌گذاران می‌دهد به شرط اینکه سرمایه‌گذار ۱۰درصد از پروژه خانه‌سازی را برای افرادی که دولت شناسایی کرده و جزو اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند، اختصاص دهد.

وی در ادامه افزود: این اتفاقی است که در بسیاری از کشورهای دنیا افتاده و متولی ساخت‌وساز مسکن‌های حمایتی، نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها هستند. حناچی درباره تعداد ساخت‌وساز‌های مورد نظر در طرح مسکن اجتماعی، ‌گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی که قرار است در طرح مسکن حمایتی و اجتماعی ساخته شود، وجود ندارد، چون این اعداد و ارقام در حد ایده و طرح است‌. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و اثرات تورمی آن، گفت: یکی از راه‌های خروج از رکود، تحریک بخش مسکن است که قطعا تبعات مثبتی دارد و ممکن است تبعات منفی هم داشته باشد. وی با بیان اینکه اثرات تورمی آن نگران‌کننده نیست، تصریح کرد: اگر به جنبه‌های شهرسازی آن توجه شود، جای نگرانی نیست. در هر صورت این اقدام در جریان است و مقرر شده خانه‌های مقاوم جایگزین خانه‌های آسیب‌پذیر شوند.

پیروز حناچی با بیان اینکه بعد از انقلاب این روش برای خروج از رکود رایج شد، گفت: البته با تمهیداتی می‌توان این موضوع را کنترل کرد. ازجمله مساحت زیربنای واحدهای مسکونی، تعداد واحدهای مسکونی در هکتار و‌ تعداد خانوار در هکتار. اگر این موارد کنترل شوند جای نگرانی نیست. وی درباره جزییات اجرای طرح مسکن جامع در بافت فرسوده، گفت: هنوز از جزییات اجرای طرح جامع مسکن حمایتی در بافت فرسوده برای عملیاتی شدن اطلاعی ندارم، اما تئوری این طرح در واقع حمایت از اقشار کم‌درآمد برای تامین مسکن با استفاده از پتانسیل مدیریت شهری است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این طرح یکی از مکان‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، ‌پهنه‌هایی است که تحت عنوان بافت فرسوده و آسیب‌پذیر شناسایی شده است. در این طرح تسهیلات نوسازی و ساخت مسکن به ساکنان این بافت‌ها داده می‌شود.


هیچ‌وقت در شهرداری سمت نداشته‌ام

حناچی در ادامه این گفت‌وگو، در واکنش به صحبت‌های اخیر محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران مبنی بر اینکه برخی تخلفات در شهرداری زمانی رخ داده که پیروز حناچی در شهرداری سمت داشته، گفت: ‌این ادعا اساسا واقعیت ندارد چراکه هیچ سمتی در شهرداری نداشتم و پیش از این استاد دانشگاه بودم.


کنترل تخریب اراضی شمال با ابزارهای حاکمیتی

تخریب اراضی شمال کشور که به‌طور کلی حدود یک‌درصد کل مساحت کشور را شامل می‌شود اما به‌دلیل شرایط جغرافیایی، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، از دغدغه‌های دیگری است که معاون وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته در گفت‌وگویی دیگر با مهر درباره آن به اظهارنظر پرداخت. وی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی پرونده تخلفات در اراضی شمال کشور، اظهار داشت: تاکید بیشتر شورای‌عالی بر استفاده از ابزارهای حاکمیتی برای کنترل است، به این معنا که معاونان عمرانی، استانداران، مدیران مسکن و شهرسازی و مدیران مربوط در محیط‌زیست و منابع طبیعی به‌طور جدی به وظایف خود عمل کنند. پیروز حناچی با بیان اینکه ابتدا باید مسوولان محلی از این تخریب‌ها جلوگیری کنند، بیان کرد: دستگاه‌هایی که برای بارگذاری دخالت می‌کنند، مانند دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و فرمانداری که وظیفه قانونی خارج از ضابطه ندارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته تخریب منابع طبیعی تبدیل به یک رویه شده بود و دولت هم نسبت به آن حساسیت نداشت، گفت: اما ما آن را پیگیری کرده و هزینه تخلف را نیز بالا می‌بریم تا دیگر تخریب منابع طبیعی اتفاق نیافتد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه کل منطقه سبز شمال حدود یک‌درصد از مساحت کشور است، افزود: این گوهر بی‌بدیل به هر شکلی که در جای خود مورد استفاده قرار نگیرد و امنیت منطقه در خطر باشد به نفع کشور نیست. وی در خصوص حجم تخریب‌ها در این منطقه با بیان اینکه آمار دقیقی از حجم تخلفات در این منطقه نداریم اما در حال تهیه هستیم، گفت: آمارها هرقدر که باشد خسارت است؛ به همین جهت مساحت تخریب مهم نیست بلکه وقتی فقط یک‌درصد از مساحت کشور سبز است باید مانند طلا با آن برخورد شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر