تعیین تکلیف مسکن مهر تا پایان سال 94

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۳

با تمام تلاشی که برای حل مشکلات بی‌شمار مسکن مهر می‌شود، هنوز اسمش تن خیلی‌ها که زندگی‌شان با تحویل این خانه‌ها گره خورده را می‌لرزاند. از همان اول هم طرح‌هزار و یک ایراد داشت. یک روز معلوم می‌شد متقاضیان باید میزان آورده خود را افزایش دهند، روز دیگر می‌گفتند خانه‌ها آماده است اما هنوز آب و برق و گاز ندارد، اینها هم اگر بود، باز هیچ واحدی به این راحتی‌ها به متقاضیان واگذار نمی‌شد. یک وقت دیگر خبر می‌رسید مصالح ساخت خانه‌ها غیر استاندارد است و این چندماه اخیر هم که دیگر حرف از تحویل واحدها بدون خدمات زیربنایی به میان آمده است.

تمام این مشکلات در حالی همچنان حل نشده باقی مانده‌اند که اسفند سال گذشته، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در مورد مسکن مهر، بر اولویت داشتن حقوق شهروندی در کار تاکید کرد. محسن نریمان همان زمان ضمن اشاره به تامین امنیت به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، به این موضوع اشاره کرد که وقتی واحدهای مسکن‌ مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شوند، باید تمام امکانات لازم از قبیل آب، برق، مراکز آموزشی، علمی و تحصیلی فراهم شده باشد. با این وجود کمبود خدمات زیربنایی و اعتبارات شرکت‌های خدمات‌رسانی همچنان از عمده مشکلات پیش روی مسکن مهر است و همانطور که وزیر راه‌وشهرسازی، اسفند سال گذشته در اظهارنظری تاکید کرده بود، به نظر می‌رسد حداقل تا پنج دولت آینده، گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسکن مهر باشند.

با تمام این مسایل، روز گذشته احمد مجیدی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در اظهارنظری تصریح کرد که بسته شدن پرونده مسکن مهر در تمام کشور، تا پایان سال 94 امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین باران هاشم‌زهی، مدیرعامل شهر پرند هم در گفت‌وگویی از آماده تحویل شدن۲۰‌هزار مسکن مهر در انتظار انشعاب آب و برق خبر داد و در ضمن اعلام کرد که تبدیل مسکن مهر ۹۹ ساله به خودمالکی اگرچه در قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن وجود ندارد، اما مصوبه آن به تایید وزیر راه‌وشهرسازی رسیده است.


حل مشکل مسکن مهر، با تامین خدمات زیربنایی

روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از تمام واحدهای مسکن مهر کشور تا پایان سال 94 خبر داد. احمد مجیدی در گفت‌وگویی با ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: این هدف‌گذاری در مجموعه راه‌وشهرسازی انجام شده است و واحدهای مسکن مهر به سرعت تحویل داده می‌شوند. وی تصریح کرد: برای صدور پایان کار در تمام استان‌ها نیازمند همکاری مردم هستیم. مجیدی ادامه داد: با توجه به تغییر قیمت‌ها و افزایش قیمت مصالح و تورم نیز متقاضیان مسکن مهر باید مقدار آورده خود را افزایش دهند تا امور در این زمینه به‌خوبی پیش رود. وی همچنین افزود: وضعیت مسکن مهر در برخی استان‌ها مطلوب است و تنها خدمات زیربنایی و سیستم‌های خدماتی آب، برق و گاز باقی‌مانده است.


تبدیل مسکن مهر 99 ساله به خودمالکی

مدیرعامل شهر پرند با بیان اینکه ۲۰‌هزار مسکن مهر آماده تحویل در انتظار انشعاب آب و برق است، گفت: تبدیل مسکن مهر ۹۹ ساله به خودمالکی در قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن نیست، اما مصوبه مجمع عمومی دارد و به تایید وزیر راه‌وشهرسازی رسیده است. باران هاشم‌زهی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به هر حال این موضوع به اطلاع شرکت‌های تعاونی مسکن رسیده است، تا متقاضیانی که علاقه‌مند به تبدیل مسکن مهر 99 ساله به خودمالکی هستند، اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به این اظهارنظر، وزیر راه‌وشهرسازی در حالی با تعیین قیمت اراضی مسکن مهر 99 ساله توسط کارشناس رسمی دادگستری با لحاظ کردن زمان واگذاری واحدها موافقت کرده، که این اقدام خلاف قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین نامه اجرایی آن است. در واقع این اقدام جدید برخلاف قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه اجرایی آن است، چراکه در ماده هفت آیین‌نامه قانون ساماندهی و عرضه مسکن برنامه واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به صورت اجاره 99 ساله ویژه متقاضیان واجد شرایط است و از طریق واگذاری زمین دارای کاربری مسکونی به متقاضیانی که در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی‌های مسکن سازماندهی شده باشند، اجرایی می‌شود. در تبصره یک این قانون راجع به مبلغ اجاره سالانه مسکن مهر، در تبصره دو نیز به پالایش متقاضیان مسکن مهر و در تبصره سه نظارت وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و تعاون بر ساخت‌وساز تاکید دارد و به هیچ‌وجه در مورد فروش زمین اشاره‌یی نشده است. بنابراین اگر چه این اقدام از سوی آخوندی تایید شده، اما نیازمند مصوبه مجلس یا حداقل نیازمند مصوبه هیات وزیران است. در ادامه این اظهارنظر، هاشم‌زهی در پاسخ به این سوال که آیا این روزها سرعت نصب انشعاب آب و برق واحدهای مسکن مهر با توجه به ابلاغ اعتبار 300میلیارد تومانی از سوی دولت افزایش یافته است، گفت: به هر حال کار ساخت واحدهای مسکن مهر انجام شده است و مابقی کار و نصب انشعاب‌ها برعهده وزارت نیرو و وزارت نفت است. وی تصریح کرد: در حال حاضر 20‌هزار مسکن مهر در شهر پرند تکمیل شده و منتظر نصب انشعاب آب، برق و گاز است.


اعتبارات تامین خدمات زیربنایی تامین می‌شود

در همین رابطه هفته گذشته نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مبلغ 300میلیارد تومان اعتبار برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر را ابلاغ کرد. اواسط شهریور امسال بود که جلسه‌یی برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور مسوولان ارشد وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت نیرو و نوبخت در حضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه نوبخت معاون برنامه‌ریزی به جهانگیری و سایر مسوولان ارشد وزارتخانه‌ها قول داد تا 700میلیارد تومان از اعتبار لازم برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر توسط دولت و 300میلیارد تومان به‌وسیله وزارت نیرو، تا پایان شهریور تامین شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر