رونق به بازار مسکن برمی‌گردد

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۷

چند ماه می‌گذرد از زمانی که طرح افزایش تسهیلات خرید مسکن به حدود 80‌میلیون‌تومان، توسط وزارت راه‌وشهرسازی مطرح شده و در تمام این مدت گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد تاثیر این وام بر بازار مسکن وجود داشته است. اگرچه هدف دولت از مطرح‌کردن این طرح و سیاست‌ها و برنامه‌های دیگر در حوزه مسکن، خروج این بخش از رکود و ایجاد رونق در آن است، اما کارشناسان این حوزه معتقدند ارایه چنین تسهیلاتی بی‌شک باعث ایجاد تورم در بازار مسکن و متعاقب آن در اقتصاد خواهد بود. بعضی از فعالان این حوزه، ضمن تاکید بر این موضوع که مسکن تاثیر‌گذارترین بخش در اقتصاد کشور است، بر این باورند که باید میان تقاضا و عرضه در بازار، تعادلی معقول ایجاد شود و در‌عین‌حال، تسهیلاتی مانند وام 80‌میلیونی، بهتر است به بخش تولید اختصاص یابد تا تورمی که ایجاد می‌شود، به حداقل برسد.


کنترل تورم با تقویت تقاضا

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با تزریق پول به بخش تولید بازار مسکن می‌توانیم بخش تقاضا در این بازار را ساماندهی و تقویت کنیم. رییس سازمان ملی زمین و ساختمان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارایه این توضیح درباره وضعیت بازار مسکن و اجرای طرح پرداخت وام 80‌میلیون‌تومانی اظهار کرد: خواست همه این است که بخش مسکن از رکود خارج شده و رونق به بازار برگردد.

محمد پژمان در ادامه افزود: مسکن بخشی است که جزو حوزه‌های پیشران در رونق اقتصادی کل کشور به‌حساب می‌آید.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نگرانی‌هایی از وضعیت تورمی در این بخش وجود دارد تصریح کرد: سیاست اصلی دولت یازدهم، کاهش تورم است و تاکید اصلی بر این است که اقتصاد به‌طور کلی از حالت تورم خارج شود. وی همچنین گفت: تورم مساله آزار‌دهنده‌یی برای جامعه است و با حساسیت خاصی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام 80‌میلیون‌تومانی در شورای پول و اعتبار هنوز به تصویب نرسیده، تاکید کرد: این طرح از سوی وزارت راه‌وشهرسازی در این شورا مطرح شده و تصور این است که شورای پول و اعتبار به مسایل درگیر در بازار مسکن وارد شود و آنها را حل‌وفصل کند.

رییس سازمان ملی زمین و ساختمان در ادامه درباره روند فعلی بازار اظهار کرد: بخش مسکن در کشور موضوع مهمی است و از مباحث اصلی در اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود.

پژمان با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی در این میان درگیر هستند، تاکید کرد: میان بخش‌های مختلف اقتصادی بده‌بستان‌هایی وجود دارد و از طرفی مسایل و موضوعات اقتصادی متاثر از عوامل مختلفی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش نقدینگی پول تزریق می‌کنیم، ادامه داد: این درحالی است که میزان نقدینگی از میزان تقاضا بیشتر است و هرجا که تقاضا افزایش پیدا کند به‌صورت طبیعی قیمت‌ها بالا می‌رود. به‌همین‌دلیل نگرانی‌هایی در زمینه افزایش قیمت‌ها وجود دارد. محمد پژمان خاطرنشان کرد: ‌در‌حال‌حاضر تعداد زیادی واحد مسکونی داریم که متقاضی ندارد و عمده این بی‌رغبتی به خرید هم به این دلیل است که اقشاری هستند که می‌خواهند واحدها را بخرند، اما نقدینگی کافی در اختیار ندارند. وی با بیان اینکه برای از‌بین‌رفتن نگرانی‌ها نباید پول را به‌گونه‌یی تقسیم کنیم که آمادگی لازم وجود نداشته باشد، تصریح کرد: بدین‌ترتیب بخش عرضه رشد می‌کند و با تشدید تقاضا، تورم در بازار ایجاد می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: باید با ظرافت و دقت این قبیل اقدامات صورت گیرد تا از پیامدهای احتمالی جلوگیری شود. پژمان در ادامه با اشاره به اینکه باید بتوانیم بخش تقاضا را ساماندهی و تقویت کنیم افزود: مشخصا این مبالغ باید به واحدهای تولیدشده اختصاص یابد یا به‌طور کلی منابع مالی در اختیار بخش تولید قرار گیرد. بدین‌ترتیب می‌توانیم بخش تولید را فعال کنیم و به کمک بازار مسکن بیاییم.


تکلیف وام 80‌میلیونی مشخص نیست

درحالی‌که نگرانی از تاثیر تورم‌زای وام 80‌میلیون‌تومانی خرید مسکن بر بازار وجود دارد، مدیرکل برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا توضیح می‌دهد که پیشنهادهای وزارت راه‌وشهرسازی برای ارایه وام‌های 80‌میلیون‌تومانی به متقاضیان، به بانک مرکزی ارایه شده اما هنوز بانک مرکزی جواب رسمی خود را اعلام نکرده است.

علی چگینی در همین رابطه، با بیان اینکه جزییات تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن، یا همان وام 80میلیون‌تومانی کمک هزینه خرید مسکن را به بانک مرکزی ارایه کرده‌ایم، گفت: جزییات شرایط دریافت وام 80میلیون‌تومانی، نحوه بازپرداخت آن، نرخ‌های بهره این تسهیلات و گروه‌های هدف ارایه این وام را به بانک مرکزی ارایه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه گروه‌های هدف این وام و به‌دنبال آن نحوه بازپرداخت و نرخ سود تسهیلات یکی نیست گفت: قطعا باتوجه به اینکه چندین گروه هدف برای وام‌های 80‌میلیون‌تومانی در نظر گرفته‌ایم نرخ سود و دوره بازپرداخت برای هر گروه متفاوت خواهد بود.

چگینی همچنین تاکید کرد: این برنامه حمایتی وزارت راه‌وشهرسازی است که شامل دهک‌های اول ضعیف جامعه نمی‌شود و مسکن کم‌درآمدها نیست. گروه هدف وام‌های 80‌میلیون‌تومانی، خانه‌اولی‌ها با شرایط خاص هستند. اما برای سایر مردم هم امکان ارایه این وام‌ها با شرایط دیگری وجود دارد. وی ادامه داد: هنوز‌درصد نرخ بهره وام برای گروه‌های مختلف و دوره بازپرداخت آن نهایی نشده است و درصورت نهایی‌شدن و اعلام جواب بانک مرکزی، جزییات شرایط را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


افزایش ارایه تسهیلات بانکی

مدیرعامل بانک مسکن به ذکر آماری در رابطه با میزان ارایه اعتبارات و تسهیلات به بخش مسکن توسط این بانک پرداخت.

محمدهاشم بت‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این بانک در نیمه‌اول امسال 165‌هزار فقره تسهیلات به‌مبلغ 4200‌میلیارد‌تومان در عقود مختلف پرداخته است، گفت: مبلغ فروش اقساطی مسکن مهر در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با 28درصد رشد، بالغ بر پنج‌هزار‌میلیارد‌تومان است.

بت‌شکن اظهار کرد: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در پایان شهریور سال جاری نسبت به پایان شهریور سال گذشته 35‌درصد افزایش داشته است. وی گفت: بانک مسکن در این مدت تعداد 70‌هزار فقره تسهیلات خرید و ساخت به‌مبلغ 1700‌میلیارد‌تومان پرداخت کرده که نسبت به پایان شهریور سال گذشته 114‌درصد رشد داشته است.

وی همچنین میزان تسهیلات پرداخت‌شده به متقاضیان را طی شش‌ماهه اول سال جاری در بخش جعاله تعمیر مسکن 64هزار فقره و به‌ارزش 6هزار‌میلیارد‌ریال عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر تعداد 65‌درصد و از نظر مبلغ 58درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت بانک مسکن در بخش مسکن مهر پرداخت و گفت: تا پایان شهریور سال جاری در بخش مسکن مهر، بانک مسکن بالغ بر دومیلیون‌و300هزار قرارداد به‌مبلغ 47‌هزاروسه‌میلیارد‌تومان منعقد کرده و حدودیک‌میلیون‌و232‌هزار واحد مسکونی به‌مبلغ 24‌هزارو500‌میلیارد‌تومان فروش اقساطی کرده است.

بت‌شکن یادآور شد: بانک مسکن همزمان با اعطای این تسهیلات، با واگذاری سهم‌الشرکه ناشی از مشارکت مدنی و فروش اقساطی بالغ بر 217‌هزار قرارداد تسهیلات به‌مبلغ 5300‌میلیارد‌تومان از رشد 30درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال1392 برخوردار شد.

وی همچنین با ارایه گزارشی از فعالیت‌های بانک مسکن در بخش بانکداری الکترونیک پرداخت و گفت: در این حوزه در شش‌ماهه سال گذشته 84‌درصد ازخدمات بانک به‌صورت غیرحضوری به مشتریان ارایه می‌شد که این میزان در شش‌ماهه ابتدای سال جاری به 91درصد افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر