عذرخواهی مدیرعامل هما از حسین علیزاده

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۰۶

شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی شرکت هواپیمایی هما، در گفت‌وگو با «تعادل» درباره دلایل برخوردی که در هواپیمای اصفهان-شیراز میان تعدادی از پرسنل پرواز و مهمانداران با حسین علیزاده و گروه هم‌آوایان، به‌خاطر همراه داشتن ساز در زمان سوارشدن به هواپیما پیش آمد، توضیح داد و از عذرخواهی ایران‌ایر از این نوازنده سرشناس کشور خبر داد.


ظاهرا در سفر گروه موسیقی هم‌آوایان با پرواز اصفهان-شیراز ایران‌ایر، به آنها اجازه بردن سازها به هواپیما داده نشده است. آیا این برخورد براساس قانون صورت گرفته است؟

هواپیمایی که استاد حسین علیزاده، نوازنده و آهنگ‌ساز مطرح کشور به‌همراه گروه هم‌آوایان، قصد سفر با آن از اصفهان به شیراز را داشتند درواقع هواپیمای فوکر بوده است که قفسه‌های بالای سر آن از هواپیمای ایرباس کوچک‌تر است. اگر بار همراه مسافر در این قفسه جا نشود، طبق مقررات نمی‌تواند آن را با خود داخل هواپیما ببرد چون اگر مثلا هواپیما به‌دلیل مسایل مربوط به وضعیت جوی دچار تکان‌های سخت شود، ممکن است در اثر همراه داشتن این ‌بار اتفاقی بیفتد و همین می‌تواند باعث بروز مشکل برای مسافران شود. معمولا بار همراه باید در قفسه‌های بالای سر مسافر محفوظ باشد.

اما بارها دیده شده که در سفرهای هوایی، مسافران آلات مختلف موسیقی را همراه خود به هواپیما برده‌اند.

بله. البته تا‌به‌حال بارها اتفاق افتاده که مسافران یک پرواز، ساز را همراه خود داخل هواپیما برده‌اند. اما معمولا این اتفاق درصورتی می‌افتد که فضای کافی برای چنین باری وجود داشته باشد. یعنی حتی اگر قفسه‌ها جا نداشته، مثلا صندلی کنار مسافر خالی بوده و می‌توانستند بار را روی آن قرار دهند و کمربند را هم روی آن ببندند که احتمال پرتاب‌شدن از بین برود. اما این پرواز از تهران به اصفهان رفته و عازم شیراز بوده است و از قبل تعدادی از مسافران تهران به شیراز داخل هواپیما بوده‌اند و ظرفیت هواپیما هم 105نفر است که با مسافران اصفهان به شیراز تکمیل می‌شد. بنابراین حتی یک جای خالی هم در هواپیما نبوده و گروه موسیقی هم‌آوایان هم جزو آخرین مسافرانی بوده‌اند که از اصفهان با این هواپیما سفر می‌کردند (البته در زمان قانونی مراجعه کرده‌اند و بعد از آنها هم چند مسافر دیگر بوده‌اند)، به‌همین‌دلیل قفسه‌های بالای صندلی‌ها پر بوده و مسوول زمینی پرواز به آنها پیشنهاد داده که سازها را در قسمت بار بگذارند. گروه موسیقی هم حق داشته‌اند نپذیرند چون امکان صدمه‌دیدن سازها که اغلب گران‌قیمت هم هستند، وجود داشته است. پیشنهاد دیگر همکاران ما این بود که سازها را به قسمت انبار جلوی هواپیما که چیز دیگری آنجا نبوده، بگذارند، که گروه هم‌آوایان با این پیشنهاد هم مخالف بوده‌اند چون نگران آسیب‌دیدن سازها بودند که بازهم حرف‌شان منطقی بوده است. متاسفانه راه دیگری نبوده و مهماندار هم به‌دلیل کم‌بودن فرصت، برای توضیح مناسب به این گروه وقت کافی نگذاشته است.

واکنش شرکت هواپیمایی هما در مورد این اتفاق چه بود؟

هم رییس هما در اصفهان و هم مسوول نظارت و بازرسی شرکت، بلافاصله توضیحات لازم را ارایه کردند و عذرخواهی هم کردند. ضمنا مهندس پرورش، مدیرعامل شرکت هما هم به‌محض مطلع‌شدن از موضوع، با استاد علیزاده در شیراز تماس گرفتند و صحبت کردند. در پی این مکالمه ایشان هم حسن‌نیت خود را نسبت به این شرکت هواپیمایی اعلام کردند.

گفته می‌شود برخورد مهماندار با گروه موسیقی، برای اینکه سازها را همراه خود به هواپیما نیاورند مناسب نبوده است.

مساله این است که از تعداد نزدیک به هزار نفر مهمانداری که در شرکت هما مشغول به فعالیت هستند، ممکن است چند نفر به‌خاطر خستگی یا حجم زیاد کار، بعضا برخورد مناسبی از خود نشان نداده باشند. که البته این توجیه درستی نیست، اما به‌هر‌حال ممکن است به این دلایل واکنش صحیحی بروز نداده باشند که ما از این بابت هم عذرخواهی می‌کنیم.

این روزها اگر فضای مجازی را به خوبی رصد کرده باشید احتمالا شما هم از برخورد نامناسب با سازهای گروه هم آوایان در فرودگاه اصفهان و توسط کادر پروازی ایران ایر، متاسف شده‌اید. آن طور که در خبرها آمده استاد حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان که قصد سفر از اصفهان به شیراز را داشته‌اند در بدو ورود به هواپیما با مخالفت کادر پرواز روبه‌رو می‌شوند و اجازه همراه بردن سازهایشان به داخل هواپیما را نمی‌یابند. از اینجا به بعد کسانی که با این خبر مواجه شدند سریع شروع به واکنش کردند. اظهار تاسف‌های متعدد و ادبیاتی که در برخی موارد سخیف‌تر از برخورد احتمالی گزارش شده خدمه پرواز با حسین علیزاده و همراهانش بود در فضای مجازی شروع شد. موضوع وقتی جدی‌تر شد که پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز به میدان آمد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن ابراز تاسف از اتفاق رخ داده برای گروه «هم آوایان» از سوی خط هوایی ایران ایر، تاکید کرد که رفتار با هنرمندان باید محترمانه و در شأن هنر باشد.

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره اتفاق رخ داده برای گروه موسیقی «هم آوایان» در فرودگاه اصفهان گفت: در وهله اول به عنوان نماینده دولت در دفتر موسیقی از رفتار و برخورد نامناسب هواپیمایی ایران‌ایر با هنرمندان ارزشمند موسیقی کشورمان در گروه «هم آوایان» به ویژه استاد حسین علیزاده عذر می‌خواهم هرچند که فکر می‌کنم این وظیفه مدیران ارشد ایران ایر و کارمندان آن پرواز است که عذرخواهی کنند.

وی همچنین توضیح داد: آن طور که من می‌دانم موارد مربوط به امنیت وسایل مسافران در ابتدای ورود به ترمینال فرودگاه برعهده برادران عزیز سپاه است که همیشه و همواره برخورد دوستانه و محترمانه‌یی با هنرمندان دارند و آن طور که مطلع شدم این رفتار عجیب پس از عبور از گیت و نظارت نیروهای امنیتی بوده است. این نشان می‌دهد که محموله سازها مشکلی نداشته‌اند.

ارجمند افزود: این هنرمندان از نخبگان فرهنگی کشورمان هستند. من فکر نمی‌کنم حمل ساز آن قدر خطرناک باشد. این سازها بمب نیستند و باید رفتاری با سازها شود که با احترام باشد. مدیرکل دفتر موسیقی به شعار حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در زمینه دولت فرهنگی اشاره کرد و گفت: رسیدن به این افق باید از اینجا شروع شود و رفتار فرهنگی در چنین مواردی نهادینه شود به این معنا که همان طور که ایران‌ایر در تاخیر پروازها عذرخواهی می‌کند باید از این رفتار هم عذرخواهی کند و من همچنان منتظر پاسخ ایران ایر و مشخص‌تر شدن ماجرا هستم.

وی در پایان گفت: آقای علیزاده و گروهش از هنرمندان سرشناس موسیقی کشورمان هستند و در خارج از کشور هم به آنها احترام ویژه گذاشته می‌شود. در نهایت ما به‌زودی به‌طور کتبی مواضع خود را اعلام خواهیم کرد.

همچنین محمد معتمدی خواننده گروه «هم آوایان» درباره مشکل پیش آمده در پرواز 225 ایران ایر از اصفهان به شیراز گفته بود: ماجرا از این قرار است که ساعتی پیش اعضای گروه موسیقی «هم آوایان» قصد داشت از اصفهان به مقصد شیراز با خط هواپیمایی ایران ایر سفر کند ولی بعد از عبور از گیت ناگهان به صورت خارج از عرفی ماموران هواپیما اعلام کردند که ما به دلیل داشتن ساز نمی‌توانیم سوار هواپیما شویم.

این خواننده موسیقی سنتی همچنین توضیح داده بود: ما را با بی‌احترامی پیاده کردند، چمدان‌ها را تخلیه و با یک رفتار ناشایست اجازه سفر را به ما ندادند. ما همه جور توهین دیده بودیم ولی این شیوه منحصر به فرد بود برخورد بسیار زننده‌ای که به اعتقاد من توهین به شأن هنر و هنرمند نیز بود. وقتی سوال کردیم چرا این کار را می‌کنند گفتند ما مجبور نیستیم به شما جواب بدهیم.


روایت یک درگیری

اما این تنها روایت یک سوی ماجرا بود. مدیرکل ایران ایر در اصفهان با بیان توضیحاتی در مورد اتفاق رخ داده برای گروه موسیقی هم‌آوایان در پرواز اصفهان - شیراز، گفت: هر بسته‌یی را نمی‌توان به‌ عنوان بار همراه مسافر به داخل هواپیما برد و باید بسته‌های خارج از استانداردهای بین‌المللی به قسمت انبار هواپیما منتقل شود.

محمد صادق در گفت‌وگو با مهر، در خصوص اتفاق رخ‌ داده برای گروه موسیقی هم‌آوایان در فرودگاه اصفهان، گفت: این گروه موسیقی 9 بسته همراه خود داشتند که به قسمت انبار هواپیما منتقل شد اما 4 بسته همراه داشتند که با اصرار می‌خواستند به داخل هواپیما بیاورند درحالی که از لحاظ ایمنی امکان حمل چنین باری با این ابعاد به داخل هواپیما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی صنعت هوایی، بار همراه مسافر که به داخل هواپیما منتقل می‌شود، باید استانداردهای خاصی داشته باشد و در محفظه بالای سر مسافران جا شود، افزود: هر بسته‌یی را نمی‌توان به عنوان بار همراه مسافر به داخل هواپیما برد و باید بسته‌های خارج از استانداردهای بین‌المللی به قسمت انبار هواپیما منتقل شود. مدیرکل ایران ایر در اصفهان با بیان اینکه هواپیمای پرواز اصفهان- شیراز که این گروه موسیقی قصد سفر با آن را داشتند، یک فوکر 100نفره بوده است، بیان کرد: این مسافران جزو آخرین نفراتی بودند که به کانتر مراجعه کردند، بنابراین می‌توان گفت که هواپیما تقریبا پر از مسافر شده بود و جایی برای ادوات موسیقی در این هواپیما نبود. صادق تصریح کرد: اگر یک یا دو بسته را داخل هواپیما می‌آورند می‌توانستیم هماهنگ کنیم اما برای 4 بسته جای کافی در هواپیما وجود نداشت به همین جهت به آنها اعلام شد که بسته‌هایشان را به قسمت بار در جلو هواپیما ببرند اما باز هم نپذیرفتند. وی با اشاره به اینکه هرهفته چندین گروه از ورزشکاران و هنرمندان با هواپیما جابه‌جا می‌شوند و تاکنون مشکلی نداشته‌ایم، بیان کرد: وقتی یک گروه با چنین بسته‌هایی قصد پرواز دارد باید از قبل هماهنگ کنند تا جای کافی برای بارهای آنها تامین شود. مدیرکل ایران ایر در اصفهان با تاکید بر اینکه اولویت ما حفظ جان مسافران و ایمنی پرواز است، بیان کرد: اگر هواپیما با آن حجم بار پرواز می‌کرد و به دلیل وجود مشکلات مجبور به بازگشت به فرودگاه می‌شد، آیا آنها پاسخگوی مابقی مسافران بودند؟

وی با تاکید بر اینکه همکاری و مساعدت لازم از سوی امنیت پرواز و کارکنان ایران‌ایر با این گروه شده بود، اظهار داشت: تنها یک نفر از این گروه سوار هواپیما شده بود و مابقی پای پرواز بودند که در نهایت هم خودشان از پرواز منصرف شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر