برنامه دولت برای توسعه کریدور شرق

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۸

برنامه‌های دولت یازدهم برای پایان‌دادن به مذاکرات هسته‌یی با کشورهای 1+5 و رفع تحریم، باعث شد بذر امید در دل سرمایه‌گذاران و بازرگانان داخلی و خارجی کاشته شود که دروازه‌های تجاری ایران دوباره به روی بازارهای بین‌المللی باز خواهد شد و بازار بخش بازرگانی کشور رونق خواهد گرفت. به این ترتیب، دولت برای بهره‌برداری از این فرصت به‌دنبال تامین زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی لازم در کشور است. چرا‌که براساس اعلام کارشناسان سازمان ملل متحد در امور حمل‌ونقل بین‌المللی از مجموع سه کریدور حمل‌ونقل جهانی، دو کریدور یعنی کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق از ایران می‌گذرد. کریدور شرقی کشور، یک خط ریلی است که از بندر شهیدبهشتی چابهار آغاز می‌شود و ازطریق مرز ریلی دوغارون تایباد به خطوط ریلی کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین وصل می‌شود. از طرفی، مناسب‌ترین مسیر دستیابی کشورهای آسیای‌میانه به دریای آزاد ازطریق ایران است. به‌همین‌دلیل، به گفته وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری از کریدور شرقی به اولویت دولت تبدیل شد. البته بهره‌برداری از این کریدور مستلزم توسعه خط ریلی شرق کشور و بندر‌چابهار است. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت 40‌درصدی فاز نخست توسعه بندر‌چابهار و آغاز عملیات اجرایی اتصال بندر‌چابهار به شبکه ریلی خبر داد. عباس آخوندی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت سواحل بنادر دریای عمان، بیان کرد: با توسعه بندر‌چابهار ظرفیت این بندر از 2.5‌میلیون تن در سال به 6‌میلیون می‌رسد. وی ابراز داشت: در نظر داریم از خواف تا چابهار خط‌آهن کشیده شود و مطالعه اتصال ریلی بیرجند به زاهدان درحال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در سفر رییس‌جمهور به استان خراسان‌رضوی پیشنهاد ما فعال‌کردن راه‌آهن خواف-هرات و آغاز ریل‌گذاری آن بود که در این سفر از پروژه بازدید خواهم کرد. آخوندی گفت: 50‌میلیارد تومان در سال‌93 با 100‌درصد تخصیص به راه‌آهن خواف-هرات اختصاص می‌یابد تا در ریل‌گذاری این پروژه تسریع شود‌ همچنین طی مکاتباتی با معاون‌اول رییس‌جمهور قطعه سوم و چهارم این پروژه را پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اتصال خواف به‌سمت هرات و ایجاد شبکه ریلی از چابهار تا مقصد چین در توسعه‌های بعدی مدنظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت‌های ریلی از برنامه‌های اصلی وزارتخانه است، ‌بیان کرد: دولت ‌در جلسات متعدد با حضور رییس‌جمهور و معاون‌اول بحث توسعه محور شرق را به‌طور مکرر مورد بحث قرار داده که این محور از چابهار به‌سمت خواف و تایباد گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به سفر خود به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس گسترش کریدورهای حمل‌ونقلی و ترانزیت یاد‌آور شد: دراین اجلاس کشورهای آسیای میانه به کریدورهایی که از ایران عبور می‌کند امید دارند و در‌حال‌حاضر کریدور امن که دریای عمان و خلیج‌فارس را به آسیای‌مرکزی‌، دریای‌بالتیک‌، دریای‌سیاه و چین حمل می‌کند مسیری است که از ایران عبور می‌کند. وی ادامه داد: کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ترکمنستان پیگیری محور ریلی خواف-هرات که به مزارشریف و نیز کشور ازبکستان می‌رسد بودند و راه‌آهن گرگان-اینچه‌برون که ما را به ترکمنستان متصل می‌کند و راه‌آهن رشت-آستارا که ازطریق آن به آذربایجان و روسیه متصل می‌شویم از محورهای مورد توجه کشورهای آسیای‌مرکزی است.

‌وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های این حوزه در استان خراسان‌رضوی یادآور شد: در این سفر دوربرگردان سه‌راهی نشتیفان به طول 7 کیلومتر‌، واریانت دردوی در محور خواف-تایباد به طول 7‌کیلومتر و تعریض محور سه‌راهی نشتیفان و حد فاصل بیاس‌آباد-کالشور به‌طول 23‌کیلومتر به بهره‌برداری رسید‌.

وی اعلام کرد: عملیات اجرایی چهاربانده‌کردن محور خواف به‌سمت رشتخوار با هزینه 50‌درصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و 50‌درصدی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و برای ادامه این مسیر به‌تربت حیدریه برنامه‌ریزی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر