خانه را بدهید، آب و برق را خودمان تامین می‌کنیم

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۷

دیگر کارد به استخوان‌شان رسیده، متقاضیان مسکن مهر که برای تحویل خانه‌های خود و رها شدن از اجاره‌نشینی و خانه‌دار شدن روزشماری می‌کنند. انگار هرچه آنها بیشتر صبر می‌کنند، کار این پروژه‌ها بیشتر گره می‌خورد. حالا مناسب نبودن کیفیت ساخت خانه‌ها یک طرف، این تاخیر در تحویل به دلیل نداشتن آب و برق و گاز طرف دیگر. واحدها هم که گران می‌شود و قرارمی‌گذارند، متقاضیان میزان آورده خود را افزایش دهند. اما وقتی امیدی به تحویل سر وقت نیست، مردم هم می‌گویند چرا وقت پول گرفتن که می‌رسد همه‌چیز روی حساب و کتاب پیش می‌رود و وقت تحویل دادن خانه که می‌شود دیگر هیچ‌کس مسوولیتی ندارد و هر کسی ایراد را گردن دیگری می‌اندازد و برای واریز اضافه آورده خود عجله‌یی به خرج نمی‌دهند. به هر حال همه این مشکلات دست به دست هم می‌دهد و سیکل معیوبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود باز موعد تحویل عقب بیفتد.

حالا هم مساله دقیقا همین است که ادامه و به پایان رساندن پروژه‌ها نیاز به اعتبار دارد و بخشی از اعتبار که قراراست از محل افزایش آورده متقاضیان تامین شود به دلیل بی‌انگیزه بودن مردم تامین نمی‌شود. وزارت نیرو هم می‌گوید پول نباشد از آب و برق وگاز خبری نیست. دولت برای حل این مشکل یک ماه پیش گفت منابع لازم را تامین می‌کند اما هنوز خبری از پول نیست. مردم می‌گویند اصلا خانه‌ها را همینطور بدون خدمات زیربنایی تحویل دهید، تامین آب و برق و گاز با خودمان. مدیرعامل شهر پردیس می‌گوید اجازه چنین کاری را نداریم و بدون امکانات زیربنایی خانه به کسی تحویل نمی‌دهیم، وزارت راه و شهرسازی تصمیم می‌گیرد زمین‌های خود را بفروشد که منابع مالی مورد نیاز را تامین کند و... خلاصه اینکه هنوز هم معلوم نیست تکلیف پروژه‌های مسکن مهر قرار است چطور یکسره شود و پرونده‌اش کی بسته شود و این قصه هنوز هم سر دراز دارد.


احتمال تحویل واحدهای بدون آب

و برق

ظاهرا متقاضیان مسکن مهر راضی شده‌اند خانه‌های خود را بدون آب و برق تحویل بگیرند و مدیرعامل شهر پردیس هم می‌گوید اگر دستوری از مراجع ذی‌صلاح برسد، مجبور می‌شوند واحدها را به درخواست خود متقاضیان بدون آب و برق واگذار کنند. حسن ولی‌پور روز گذشته در گفت‌وگو با فارس در رابطه با این تصمیم که واحدهای مسکن مهر بدون آب و برق به متقاضیان واگذار شود و آنها خود دنبال تامین خدمات زیربنایی بروند، توضیح داد که تا به حال حتی یک واحد مسکونی مهر بدون آب، برق، گاز به متقاضیان واگذار نشده و چنین تصمیمی گرفته نشده است. ولی‌پور اما در ادامه اظهارکرد: اگر چنانچه دستوری از مراجع ذی‌صلاح به دست ما برسد آیا ما می‌توانیم انجام ندهیم؟ این جمله ولی‌پور نشان می‌دهد اگرچه بنابر ادعای وی تاکنون واحدی بدون آب و برق تحویل داده نشده اما احتمال اینکه به زودی خانه‌هایی بدون امکانات زیربنایی به متقاضیانی که ناچار به سکونت در آنها می‌شوند، تحویل داده شود، وجود دارد. وی البته به این موضوع هم تاکید کرد که به‌دنبال تکمیل خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر هستند تا واگذاری‌ها به‌طور کامل با تامین آب، برق وگاز انجام شود. به گفته مدیرعامل شهر جدید پردیس، روزانه تقاضاهای زیادی از سوی متقاضیان مسکن مهر می‌رسد که نشان می‌دهد، متقاضیان دوست دارند واحد خود را تحویل بگیرند و خود به دنبال تامین آب، برق و گاز بروند. ولی‌پور تصریح کرد: ما این موارد را به مراجع ذی‌ربط و مقامات بالا منعکس می‌کنیم اما هنوز دستوری مبنی بر اینکه واحدهای مسکن مهر بدون خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل شود به ما نرسیده و ما ملزم به تامین خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر هستیم.

اظهارنظر حسن ولی‌پور مبنی بر احتمال تحویل واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی درحالی است که به دستور وزیر راه و شهرسازی و معاون او که همزمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید است، هیچ یک از واحدهای مسکونی مهر نباید بدون آب، برق وگاز به متقاضیان تحویل داده شود.


پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن مهر

مشکل تامین نشدن امکانات زیربنایی مسکن مهر در حالی ادامه دارد که مدیرعامل شرکت عمران پردیس روز گذشته در گفت‌وگویی دیگر با تسنیم با اشاره به اینکه برخی متقاضیان به دلیل تحویل نگرفتن به موقع واحدهای خود از پرداخت مابقی آورده خودداری می‌کنند، گفت: برای تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر حتی به خواهش هم متوسل شده‌ایم. حسن ولی‌پور اظهارکرد: در بحث آورده متقاضیان مشکل داریم مثلا در فاز 9 قدیم، آورده متقاضیان خیلی کم است. وی با اشاره به آسیب‌شناسی این مساله تصریح کرد: نظر متقاضیان فاز 9 این است که قرار بود واحدهای مسکن مهر دو، سه سال پیش تحویل داده شود و چون این اتفاق نیفتاده، پس پول نمی‌دهیم. ولی‌پور افزود: ما پیگیر رفع مشکلات مربوط به انشعابات آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر هستیم اما بدون پول مردم نمی‌توانیم در بعضی قسمت‌ها کاری انجام دهیم، چون اعتبارات دولتی برای این بخش نداریم.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس ضمن اینکه راه‌حل این مشکل را افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر دانست، گفت: پیشنهاد افزایش پنج میلیون تومانی تسهیلات مسکن را به دولت داده‌ایم و در صورت موافقت دولت، افزایش تسهیلات کفاف پروژه‌های فاز 3 و فاز 9 قدیم را می‌دهد و برای سایر پروژه‌ها نیز متقاضیان آورده کمتری را پرداخت خواهند کرد.


تخصیص نیافتن اعتبار وعده داده شده

پیشنهاد حسن ولی‌پور برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به‌عنوان راه‌حل مشکل کمبود منابع برای تامین آب و برق وگاز درحالی مطرح می‌شود که اخیرا محمدباقر نوبخت و چیت‌چیان وزیر نیرو، متقبل پرداخت 1000میلیارد تومان اعتبار برای خدمات زیربنایی مسکن مهر شده‌اند اما ظاهرا هنوز یک ریال هم به این منظور تخصیص نیافته تا آبرسانی و برق‌رسانی به واحدهای مسکن مهر تسریع شود. در واقع درحالی که مقرر شده 1000 میلیارد تومان تا پایان شهریور جاری به پروژه‌های مسکن مهر تزریق شود نه‌تنها هنوز این اعتبار به پروژه‌ها تخصیص نیافته که گزارش‌ها حاکی است، شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز اقدامات قبلی خود را نیز به بهانه نداشتن اعتبار رها کرده است. بنابر آمار موجود، درحال حاضر در کشور 692 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات آب، 588 هزار واحد فاقد برق و 572 هزار واحد مسکونی فاقد شبکه فاضلاب هستند. نکته مهم و قابل توجه این است که از 692 هزار واحد مسکونی فاقد آب 229هزار واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری و تحویل هستند. از 588هزار واحد مسکونی فاقد برق نیز 124هزار واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری و از 572 هزار واحد مسکونی فاقد فاضلاب، 109هزار واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری هستند. گفته می‌شود، اقدامات آبفای استان‌ها برای تامین آب واحدهای مسکن مهر بی‌نتیجه است و وزارت نیرو به بهانه اینکه پول ندارد تامین خدمات زیربنایی را به تاخیر می‌اندازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر