واکنش مثبت بانک مرکزی به افزایش اعتبارات مسکن مهر

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۲

به‌نظر می‌رسد ساخت 900هزار مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی 75درصد کند یا متوقف شده است. بنابراین تاخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی و رها شدن پروژه‌ها به‌دلیل عدم تزریق اعتبارات جدید علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر کشور تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌یی را درپی خواهد داشت. این موارد گزیده‌یی از نامه وزیر راه‌وشهرسازی از شرایط فعلی مسکن مهر خطاب به معاون اول رییس‌جمهور بود که طی آن خواستار افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر شد. جهانگیری نیز در پاسخ به نامه آخوندی، روی همان نامه به رییس کل بانک مرکزی این موضوع را متذکر شد که باتوجه به اهمیت مساله مسکن مهر، این موضوع را بررسی کرده و اگر لازم است در این خصوص جلسه بگذارند و آن را در دولت مطرح و نتیجه را هم جواب دهند. گرچه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ماه گذشته به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفت، اما تعلل بانک مرکزی در تعیین‌تکلیف وضعیت تسهیلات مسکن باعث شد، رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور، در نامه‌یی دیگر به سیف پیگیر افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 به 30میلیون تومان باشد. همزمان با ارسال نامه دوم، رییس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ فشاری در دولت و بین وزرای اقتصادی کابینه برای تزریق نقدینگی به این بانک وارد نمی‌شود، اظهار داشت که هیچ اختلافی بین بانک مذکور و وزارتخانه مربوطه نیست. با این‌حال، چالش بین بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی درباره کمبود منابع مالی و بلاتکلیفی برنامه‌های این وزارتخانه برای جذب اعتبار زمانی جدی شد که مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی از نحوه تخصیص اعتبار ازسوی بانک مرکزی انتقاد کرد. بانک مرکزی در پاسخ این انتقاد را صرفا تشویش ذهنی ازسوی عبده تبریزی اعلام و برنامه‌های بانک در این زمینه را همسو با سیاست‌های دولت اعلام کرد. این درحالی بود که این مسوول وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به اظهارت خود تغییر موضع نداد. به هر حال، بی‌جواب ماندن خواسته‌های اخیر وزارت راه‌وشهرسازی ازسوی بانک مرکزی، به تشدید گمانه‌زنی درباره اختلاف‌نظر این دو نهاد دامن می‌زند. با این‌حال، معاون وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر موافقت آخوندی برای افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر، از واکنش مثبت بانک مرکزی در این باره نیز خبر داد. درواقع موافقت دوجانبه وزیر راه و رییس بانک مرکزی در پاسخ به نامه محسن نریمان است که درپی اعتراض متقاضیان برای افزایش قیمت مسکن مهر بود. به گفته وی، این نامه حدود یک ماه است که به وزیر راه‌وشهرسازی ارایه شده است.

محسن نریمان در ادامه گفت: برای اینکه فشار به متقاضیان مسکن مهر کاهش یابد نامه‌یی به آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی ارسال شده تا سقف وام تسهیلات فردی مسکن مهر افزایش یابد.

وی افزود: آخوندی با این نامه موافقت کرده و دولت هم در حال بررسی آن است و از طرف بانک مرکزی هم پالس‌های مثبتی داشته‌ایم که سقف وام مسکن مهر از 25میلیون تومان به 30میلیون تومان افزایش یابد.

پیش‌تر نریمان درخصوص افزایش قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید به‌خصوص شهر پردیس گفته بود که دولت یازدهم در موضوع مسکن مظلوم است چراکه این افزایش قیمت مربوط به بخشنامه دولت قبلی است.

وی افزود: این بخشنامه به‌صورت روشن و شفاف اعلام کرده که هزینه طرح‌های زیربنایی و روبنایی از مردم اخذ شود.

نریمان بااشاره به اینکه دولت یازدهم زمانی پروژه مسکن مهر را تحویل گرفت که 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکید کرد: دولت پروژه مسکن مهر را با همان مشی و بخشنامه‌یی که دولت قبلی ابلاغ کرده‌ بود، ادامه می‌دهد و متاسفانه این بخشنامه در حال نمود پیدا کردن است.


جزییات اقساط وام مسکن مهر

درحالی که معاون وزیر راه‌وشهرسازی از رویکرد مثبت دولت و بانک مرکزی خبر می‌دهد، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر در گفت‌وگو با ایسنا نیز تاکید کرد: برنامه این است که تا پایان سال1393، بالغ بر 700هزار واحد مسکونی را آماده تحویل داشته باشیم و برای فروش اقساطی 700هزار واحد هم تا پایان امسال اقدام فوری و عاجل صورت می‌گیرد.

احمد اصغری مهرآبادی، با بیان اینکه رقمی بالغ بر 4200میلیارد تومان اقساط را از مردم وصول کرده‌ایم، گفت: یک میلیون و 306هزار واحد فروش اقساطی‌شان انجام شده که در حال پرداخت اقساط‌شان به بانک هستند.

وی با بیان اینکه سه سال از بانک مرکزی تنفس گرفته شده تا طی این سه سال تمامی اقساط وصول شده برای تکمیل پروژه‌ها برای تحویل به متقاضیان پرداخت شود و این درحالی است که 18ماه از آن مهلت گذشته است و فقط 18ماه باقی مانده لذا در پرداخت تسهیلات بانکی باید سرعت داده شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع پروژه‌ها تکمیل نشده، تصریح کرد: برای اتمام و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر اعتبارات کافی وجود نداشته است، از متقاضیان بانک مرکزی برای تسریع در اتمام، تکمیل و تحویل واحدها، تقاضای همکاری و واریز مبالغ موردنیاز را داریم.

مهرآبادی در ادامه گفت: از 282باب مدرسه ساخت 94باب به پایان رسیده و در حال بهره‌برداری هستند.

قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر با بیان اینکه اعلام کردیم 830باب مسجد در پروژه‌های مسکن مهر نیاز داریم که 300باب ساخت‌شان آغاز شده و 70باب هم تکمیل شده است، افزود: 303واحد کلانتری هم نیاز است که آمار آن را به متولی اصلی این بخش در ریاست‌جمهوری تحویل داده‌ایم، تا بررسی و عدد واقعی موردنیاز خود را اعلام کنند.

مهرآبادی در ادامه گفت: از این تعداد 58واحد آن ساختش آغاز شده است، درضمن حدود 2250باب مدرسه هم در پروژه‌های مسکن مهر موردنیاز است که حدود 282باب در حال احداث است. وی بااشاره به اینکه متقاضیان برای تسریع در اتمام و تحویل واحدها نسبت به تکمیل سهم آورده خود اقدام کنند، تاکید کرد: قبل از تحویل واحدها حتما باید فروش اقساطی صورت گیرد.


ابهام در وعده 700میلیارد تومانی دولت

درحالی که وزارت راه‌وشهرسازی در تلاش برای تامین منابع مالی برای پروژه مسکن مهر است، به گفته جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن، هنوز خبری از ۷۰۰میلیارد تومان وعده داده شده ازسوی نوبخت برای تامین آب و برق مسکن مهر نیست. عبدالله سرتیپ‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره مشکل تامین آب و برق مسکن مهر گفت: بخشی از عدم پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر ناشی از مشکلات مدیریت و کمبودهاست، بنابراین تلاش کردیم در این مدت این مشکلات را رفع کنیم، کارها را با تصمیمات مدیریتی پیش ببریم و اعتباراتی که شرکت‌ها از محل منابع داخلی خود استفاده می‌کنند را به سمت پروژه‌هایی که قرار است سریع‌تر واگذار شود، هدایت کنیم.

وی درخصوص تخصیص اعتبار 300میلیارد تومانی وزارت نیرو برای واحدهای مسکن مهر گفت: این 300میلیارد تومان از جایی تخصیص پیدا نکرده چراکه وزارت نیرو قبلا موظف شده بود که از محل منابع داخلی خود هزینه کند که این روند را از ابتدای سال‌جاری انجام داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از درآمدهای شرکت آب و برق که از سایر محل‌ها حاصل می‌شود به آب و برق‌رسانی به واحدهای مسکن مهر اختصاص می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر