اختصاص دو‌هزار‌میلیارد تومان برای مسکن مهر

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۵۷

قرار بود، این پروژه ملی در روزهای پایانی مدیریت دولت دهم تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شود اما سیاست‌های نادرست وزارت راه‌وشهرسازی قبل نه‌تنها این پروژه را به ورطه بلاتکلیفی کشاند، بلکه سنگی در چاه انداخت که کسی توانایی بیرون آوردن آن را ندارد. به این ترتیب، آورده‌های مردمی، پرداخت اعتبار توسط وزارت نیرو، وعده کمک‌های مالی معاون رییس‌جمهور و نامه‌نگاری‌های وزارت راه‌وشهرسازی با بانک مرکزی در این اواخر هم نتواند گره کور مسکن مهر را باز کند چرا که با این آورده‌ها تاکنون یک‌میلیون و 200هزار واحد از دو‌میلیون واحد مسکن مهر تحویل داده شده است. در حال حاضر تکمیل مسکن مهر نیازمند تزریق 5600‌میلیارد تومان جهت خدمات زیربنایی و مبلغ 5000‌میلیارد تومان برای خدمات روبنایی است. به‌این‌ترتیب، این‌بار دولت یازدهم تصمیم گرفت، ردیف بودجه‌یی برای این پروژه در بودجه سال 1394 پیش‌بینی کند تا بالاخره بتواند پرونده آن را در پایان سال آینده ببندد. در همین راستا، مجری ویژه و قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به تاکید اسحاق جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهور از اختصاص مبلغ یک‌هزار‌میلیارد تومان در نیمه نخست سال برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر در سال خبر داد. این در حال است که در صورت بهبود شرایط مالی دولت یک‌هزار‌میلیارد دیگر نیز در نیمه دوم سال 94 پرداخت می‌شود.


عملکرد دولت یازدهم

در ادامه، احمد اصغری‌مهرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکل به‌وجود آمده با وزارت نیرو برای تامین آب و برق واحدهای مسکن مهر اظهار کرد: درباره تامین آب و برق واحدهای مسکن مهر با وزارت نیرو در حال همکاری هستیم که نهایتا تا امروز توانسته‌ایم یک‌میلیون و 200‌هزار واحد را تحویل دهیم.

مهرآبادی با بیان اینکه روند تامین خدمات بسیار کند است، ادامه داد: برای تغییر روند احداث و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی و معاون اول رییس‌جمهور دو کارگروه تشکیل شده، یکی کارگروه خدمات زیربنایی و دیگری کارگروه خدمات روبنایی است.

قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر در ادامه گفت: ‌در کارگروه اول نماینده وزارت راه‌وشهرسازی بنده بوده‌ام و نمایندگان وزیر نیرو و آقای نوبخت حضور داشتند.

وی با اشاره به تشکیل 36جلسه با حضور مدیران کل شهرسازی، مدیران عامل آب و برق و فاضلاب، گفت: اعتبار موردنیاز برآورد شده که با جمع‌بندی نظرات استان‌ها به رقم 5600‌میلیارد تومان رسیده است.

مهرآبادی ادامه داد: گزارش و جمع‌بندی جلسات در جلسه‌یی در دفتر جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهور مطرح شد و آقای جهانگیری تاکید کردند هزار‌میلیارد تومان در نیمه نخست سال پرداخت شود و هزار‌میلیارد دیگر با بهبود شرایط مالی دولت نیمه دوم سال پرداخت شود.

قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر در ادامه تاکید کرد: برای همین‌منظور پیشنهاد شد تا یک ردیف مشخص در بودجه سال 1394 پیش‌بینی شود.


میزان کمبود مالی

همچنین قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر با اشاره به کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه مسکن مهر، گفت: درباره تامین خدمات روبنایی و زیربنایی که نیاز واقعی پروژه‌های مسکن مهر است بررسی‌هایی صورت گرفته و باتوجه به برآوردهای اولیه مبلغ 5600‌میلیارد تومان جهت خدمات زیربنایی و مبلغ 5000‌میلیارد تومان برای خدمات روبنایی اعتبار مورد نیاز است که هر دو جهت اتخاذ تصمیم تقدیم معاون اول رییس‌جمهور شده و جهانگیری نیز به‌طور مرتب تامین این مبالغ را پیگیری می‌کند و امیدوارم مطابق تصمیم اتخاذ شده این مبالغ پرداخت شود.

قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: بنا به برآوردی که توسط شهر‌های جدید و ادارات کل راه‌وشهرسازی به‌دست آمد نزدیک به پنج‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا مشکل خدمات روبنایی یعنی مشکل مدرسه، مسجد، کلانتری و واحد‌های بهداشتی و دیگر خدمات مورد نیاز حل شود.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی مسکن مهر بحث تامین منابع مالی است که اگر تامین منابع مالی و رقم اعلام شده برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در دست ساخت از محل شرکت عمران شهرهای جدید مطرح شده ازسوی بانک مرکزی پرداخت شود پرونده مسکن مهر به‌راحتی بسته خواهد شد.


بخشنامه افزایش قیمت، میراث دولت قبلی

در فرایند ساخت‌وساز مسکن مهر، برای تامین بخشی از منابع از طریق آورده‌های مردمی، مدیرعامل شرکت عمران پردیس از افزایش آورده خبر داد که منجر به واکنش اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز شد. این گفته‌ها درحالی‌است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با فارس درخصوص افزایش قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید به‌خصوص شهر پردیس گفت: دولت یازدهم در موضوع مسکن مظلوم است چراکه این افزایش قیمت مربوط به بخشنامه دولت قبلی است. محسن نریمان افزود: این بخشنامه به‌صورت روشن و شفاف اعلام کرده که هزینه طرح‌های زیربنایی و روبنایی از مردم اخذ شود. نریمان با اشاره به اینکه دولت یازدهم زمانی پروژه مسکن مهر را تحویل گرفت که 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکید کرد: دولت یازدهم پروژه مسکن مهر را با همان مشی و بخشنامه‌یی که دولت قبلی ابلاغ کرده‌ بود ادامه می‌دهد و متاسفانه این بخشنامه در حال نمود پیدا کردن است.

درحالی‌که به‌گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در همان روزهای آغاز پروژه مسکن مهر اعلام ‌شد که مردم با مبالغ 3‌میلیون تا 7‌میلیون تومان صاحب مسکن خواهند شد، وی متقاضیان را خاطرنشان کرد که افزایش هزینه احداث راه، برق و آب را که باید متقاضیان پرداخت کنند، طبیعی است.

نریمان گفت: باوجود تمام این مسایل هنوز متقاضیانی که در پروژه مسکن مهر حضور دارند از ارزش افزوده‌ بالایی برخوردار هستند و با مقدار پولی که متقاضیان پرداخت کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از ارزش افزوده بالایی برخوردار شده‌اند.

وی افزود: حال متقاضیان این تصور را می‌کنند که این بخشنامه افزایش قیمت مسکن مهر را دولت یازدهم ابلاغ کرده است، درحالی‌که این مصوبه مربوط به دولت دهم بوده است.


احتمال افزایش قیمت برخی واحدها

در ادامه، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه به‌زودی با اهالی رسانه درخصوص افزایش قیمت مسکن مهر صحبت خواهم کرد، گفت: به مردم توضیح خواهیم داد که این بخشنامه افزایش قیمت مسکن مهر، بخشنامه جدیدی نیست و مربوط به دولت قبلی و همان افرادی که مسکن مهر را ایجاد کرده بودند است.

نریمان در پاسخ به این سوال که علاوه بر فاز 11 شهر پردیس که این روزها مطرح و گران شده است آیا احتمال دارد سایر شهرها نیز افزایش قیمت را شاهد باشند، گفت: به‌طورکلی نه‌تنها برای فاز 11 شهر پردیس بلکه برای تمام کشور این بخشنامه دولت دهم وجود دارد، اما شاید برخی پروژه‌ها زودتر به پایان رسیده و دچار افزایش قیمت نشود اما برخی هنوز به پایان نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: در شهر پردیس بالای کوه برج‌هایی احداث شده‌اند پس برای آبرسانی به این واحدها دچار مشکل می‌شویم اما به‌هرحال در برخی شهرها اینگونه نیست و واحدهای مسکونی در یک دشت صاف احداث شده‌اند و مشکلی برای آبرسانی نیست.

به‌گفته وی؛ پس هزینه آبرسانی به واحدهای مسکونی که در مناطقی که در بلندی قرار دارند، بیشتر از واحدهای مسکونی که در مناطق صاف احداث شده‌اند خواهد بود.


وعده‌‌ای که عملیاتی نشد

همچنین نریمان با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر، خاطرنشان کرد: دولت‌ یازدهم تلاش کرده است تا از محل تهاتر به‌جای اینکه به مردم فشار وارد شود زمین بدهیم تا مدرسه و ورزشگاه و نیازهای شهر برطرف شود تا به مردم فشار وارد نشود.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم از مجمع و هیات‌مدیره و شخص وزیر راه‌وشهرسازی مجوز دریافت کردیم که اگر اجازه بدهند برای اینکه به متقاضیان مسکن مهر فشار وارد نشود طرح‌های روبنایی و زیربنایی ما از محل تهاتر زمین انجام شود.

وی ادامه داد: ما که نمی‌توانیم برای بخشنامه‌های قبلی دولت دهم اقداماتی انجام دهیم، چراکه قرارداد آن در دولت دهم بسته شده و مصوبه صادر شده است که از آورده مردم می‌توانید برای طرح‌های روبنایی و زیربنایی استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: به‌هرحال ما وارث یک‌سری قراردادها هستیم. این دولت یک‌سال است که بر سر کار آمده‌ است چراکه اغلب قراردادهای مسکن مهر باید 12مرداد سال 92 تحویل می‌شد. وی تاکید کرد: چرا این پروژه‌هایی که خودشان در زمان خودشان انجام داده‌اند در 12مرداد سال 92 تحویل نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر