اخبار

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۵۶

تخریب‌های بولدوزری

باعث حاشیه‌نشینی می‌شود

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نگاه حمایتی به بهسازی بافت شهری تپه مرادآب کرج گفت: پلاک به پلاک ۳۰ و ۴۰ متری نقاطی مانند تپه مرادآب در کرج باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر با مردم همراه نشویم نتیجه حاشیه‌نشینی‌های گسترده‌یی می‌شود که هم‌اکنون در کلان‌شهرها شاهد آن هستیم.

ایزدی درباره وضعیت زندگی ۳۶هزار نفر از مردم ساکن در منطقه تپه مرادآب کرج گفت: آنچه باید موردنظر مسوولان طرح جامع و تفصیلی قرار بگیرد نه فقط تعیین محدوده و ضوابط بلکه آسیب‌هایی است که به مردم این منطقه وارد می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بررسی شود که این تملک‌ها و تخریب‌ها چه بلایی بر سر مردم ساکن در این منطقه که با حداقل امکانات در خانه‌های ۳۰ تا ۵۰ متری ساکن هستند، می‌آورد؟ مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شیوه بولدوزری و تخریب بناهای فعلی پاسخگو نیست، افزود: تخریب‌های قانونی باعث می‌شود تا در فواصل 1500متری شهر فعلی حاشیه‌نشینی رخ دهد همانند آنچه در خرم‌آباد و در بندرعباس تحت عنوان اسکان مجدد رخ داد. ایزدی تاکید کرد: راه‌حل مناطقی از این دست که وضعیت زندگی ساکنان آن در سطح پایینی است چیزی غیر از طرح‌های تفصیلی است.


گام اول نوسازی شهری

توجه به مباحث اجتماعی است

رضا فیضی مشاور پروژه‌های مرمت شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: جهت‌گیری‌های حوزه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در گذشته به این سمت بوده بتوانیم ساختمان‌هایی که مشکل فرسودگی دارند یا دسترسی راه‌ها را بهسازی کنیم اما به دلیل غفلت و نپرداختن به مسائل اجتماعی در دوره‌های گذشته به خطا رفتیم. رضا فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: برای بررسی کیفیت در بازآفرینی شهری باید عوامل مختلف را در نظر گرفت. برای مثال میزان سرزندگی اقتصادی یک منطقه اهمیت بسیاری دارد پس برای بررسی موفقیت پروژه بهسازی و نوسازی باید این نکته را سنجید که اقدامات انجام شده از نظر اقتصادی چه تاثیری بر محل گذاشته است. فیضی در پاسخ به اینکه آیا در بازآفرینی شهری، معماران و شهرسازان فقط با کالبد سروکار دارند یا خیر، گفت: در بازآفرینی شهری مسائل مختلفی دخیل هستند اما شاید بتوان گفت نتیجه اقداماتی که زمینه معماری و شهرسازی می‌توان انجام داد در کالبد ظهور می‌کند. در مباحث بهسازی و نوسازی شهری گام اول توجه به مباحث اجتماعی است تا زمانی که جامعه‌یی باکیفیت و برخوردار از سطح آموزشی، فرهنگی و اقتصادی بالا نباشد، نمی‌توان توقع داشت که در آن محیط کالبدی باکیفیتی ایجاد شود. وی افزود: در دوره‌های گذشته تا حدی به خطا رفتیم زیرا نتیجه مطلوبی از پروژه‌ها به دست نیامد. ما پروژه‌های نوسازی در کشور داریم که در لحظه نوسازی فرسوده هستند زیرا فکری برای ساختار اجتماعی که می‌خواهد در یک واحد مسکونی زندگی کند، روابط اجتماعی و اقتصادی و اصولا کیفیت زندگی اندیشیده نشده است. فیضی افزود: برای ارتقای کیفیت در یک محله باید به درمان بیماری درونی یک بافت پرداخت. ممکن است این بیماری درونی ریشه فقر شهری داشته باشد که معمولا ریشه‌یی‌ترین معضل در بافت‌های هدف بهسازی است.


چمران: چرخه مولد ناهنجاری اجتماعی باید مسدود شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای برون‌رفت از مشکلات فعلی محله هرندی باید چرخه موجود مسدود شود. رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به ورود شورای شهر تهران به محله هرندی و طرح انضباط شهری شهرداری تهران اظهار کرد: برای اصلاح شرایط، نیاز به حضور همه سازمان‌های مرتبط به ویژه دولت داریم. چمران ادامه داد: ما در موضوع هرندی صرفا با یک محله روبه‌رو نیستیم. می‌توان محله هرندی را بست یا برخوردهای قهری انجام داد، اما باید بدانیم معتادان و کارتن‌خواب‌های آنجا به محله‌های دیگر تهران می‌روند. وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ساکنان این محله را افراد غیربومی و شهرستانی‌ها تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بسیاری از این افراد برای یافتن کار به تهران آمده‌اند، اما متاسفانه به دلیل نبود کار مناسب و حضور در این بوستان‌ها معتاد شده و در محله هرندی و محله‌های مشابه ساکن شده‌اند. رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هر قدر برای این افراد گرمخانه بسازید یا کار فراهم کنید، باز هم گروه‌های جدیدی از شهرستان‌ها می‌آیند و ما همین چرخه را خواهیم داشت. چمران با بیان اینکه باید مشکل هرندی به صورت ریشه‌یی حل‌وفصل شود، گفت: تا وقتی کشاورزی و دامداری را اصلاح نکنیم یا در شهرستان‌ها کار مناسب ایجاد نشود، شاهد کوچ و مهاجرت روستاییان به تهران، حاشیه‌نشینی و به تبع آن اعتیاد و کارتن‌خوابی را خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر