استراتژی نادرست «مصرف»، چالش امروز محیط‌زیست

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۵۳

گروه مسکن و شهرسازی

مصرف درست در منابع انرژی مهم‌ترین موضوعی بود که شهردار تهران در آیین افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه فصلی گل و گیاه به آن اشاره کرد و عدم توجه به آن را مهم‌ترین چالش محیط‌زیستی کشور دانست.

محمدباقر قالیباف محیط‌زیست را مهم‌ترین بخش از استراتژی‌های کلان در دنیا عنوان کرد و افزود: وقتی صحبت از گل و گیاه می‌کنیم، مهم‌ترین بحثی که در آن مورد توجه قرار می‌گیرد، محیط‌زیست است. هیچ جامعه‌یی نمی‌تواند این موضوع را رها کند و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. درحقیقت یکی از چالش‌های امروز ما موضوع محیط‌زیست است که در آن مصرف درست از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. موضوع مصرف درست درحوزه محیط‌زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است و نکته حائز اهمیت این است که گفته نمی‌شود مصرف نکنید، بلکه باید بدانیم درست مصرف کنیم. وی با اشاره به صدمات جبران‌ناپذیری که تولید زباله به محیط‌زیست وارد کرده، توضیح داد: جابه‌جایی 8000 تن زباله که به دلیل سه مرحله‌یی بودن این جابه‌جایی می‌توانیم بگوییم درحقیقت روزی 24هزار تن زباله جابه‌جا می‌شود، هزینه‌های اقتصادی زیادی در بردارد. شهردار تهران با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی درحوزه مصرف گفت: درمصرف آب نیز چه دربخش کشاورزی و چه دربخش آشامیدنی و بهداشتی، مصرف درستی نداریم، این درحالی است که کشورمان در منطقه‌یی نیمه‌خشک قرار دارد و متوسط بارش باران سالانه 230میلی‌متر است. درحوزه مصرف سوخت نیز رویه مناسبی نداریم و آلودگی ناشی از مصرف این انرژی نیز معضلات بسیاری برای کشور ایجاد کرده است. اگر نگاه علمی و مدیریتی به نوع مصرف درکشور داشته باشیم، متوجه می‌شویم که مصرف درکشورمان با هیچ‌یک از کشورهای دیگر قابل مقایسه و قابل دفاع نیست. وی درخصوص منابع آلوده‌کننده هوای شهر تهران و لزوم کنترل آنها نیز گفت: یک پیکان درشهر درشرایطی حرکت می‌کند که سالانه به اندازه وزن خود تولید آلایندگی می‌کند. بخشی از این معضل با گسترش فضای سبز و بخش دیگر با کنترل منابع تولید آلایندگی امکان‌پذیر است اما بخش مهم‌تر نیز مصرف درست تک‌تک شهروندان در همه حوزه‌هاست. باید برای تحقق ارتقای کیفیت زندگی که شهرداری تهران نیز به جد آن را دنبال می‌کند، فرهنگ درست مصرف کردن را در دستور کار قرار دهیم و به اصلاح سبک زندگی توجه ویژه‌یی داشته باشیم.


طرح توسعه مناطق صنعتی پایتخت

شهردار تهران همچنین درحاشیه این مراسم درباره انتقال کارخانه‌های روغن نباتی و شن و ماسه در منطقه 18 گفت: شهرداری تهران و شورای شهر مصمم هستند که این کارخانه‌ها به صورت دایمی تعطیل شوند؛ اما حکم قطعی را قوه قضاییه صادر می‌کند. همچنین در راستای ساماندهی و توسعه این مناطق پس از انتقال کارخانه‌ها طرحی را آماده کرده‌ایم. محمدباقر قالیباف افزود: ظرف 10سال گذشته سرانه فضای سبز را از 9.5متر به 15.5متر افزایش دادیم که این موضوع در سطح شهر تهران مشهود است؛ البته مواردی هم در تخریب فضای سبز داشته‌ایم ازجمله خشک کردن درختان که توسط برخی افراد سودجو انجام شده که این موضوع مرتبا میان شهرداری تهران و این افراد محل درگیری بوده است.


پیشنهاد ممنوعیت واردات گل مصنوعی

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز درخصوص استفاده از گل‌های مصنوعی نیز گفت: استفاده از گل‌های مصنوعی در همایش‌ها و حتی صدا و سیما پذیرفته نیست چراکه قطعا طراوت و شادابی از گل مصنوعی به کسی منتقل نمی‌شود. جا دارد ورود گل مصنوعی به کشور را ممنوع کنیم. برهمین اساس در شورا آماده هستیم این موضوع را به دولت پیشنهاد دهیم و استفاده از گل مصنوعی و واردات آن را ممنوع کنیم. براساس آمارهای ارائه شده گسترش فضای سبز در شهر تهران ظرف سال‌های گذشته مناسب بوده اما هنوز نیازمند بیش از پیش فضای سبز در تهران هستیم.


رتبه 64 ایران در صادرات گل و گیاه

رتبه شصت و چهارم کشورمان در صادرات گل و گیاه در میان 121 کشور دنیا خبری بود که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به آن اشاره کرد و افزود: متاسفانه درکشورمان سرانه مصرف گل و گیاه بسیار پایین است به‌طوری که سرانه مصرف گل درکشور به 10 شاخه گل می‌رسد درحالی که درکشورهای اروپایی این رقم بین 100 تا 200 شاخه گل در سال متغیر است. علی‌محمد مختاری با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهی با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور گفت: کشورمان توانمندی بسیار بالایی در تولید گل و گیاه دارد اما متاسفانه به دلیل کار برخی دلالان این کالا به یک کالای زینتی تبدیل شده و برهمین اساس است که در نمایشگاه‌های فصلی، فروش گل و گیاه را ممنوع اعلام کرده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر