تعلل شهرداری در شفاف‌سازی امور تبلیغاتی

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۸۶

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

نحوه واگذاری بیلبوردهای تبلیغاتی و قیمت‌های تمام‌شده آن یکی از موضوعاتی است که در شورای چهارم بیش از همیشه مورد کنکاش اعضای شورا قرار گرفت. محمدمهدی تندگویان یکی از اعضایی بود که بارها با طرح تذکرات در صحن علنی شورا از سازمان زیباسازی شهر تهران خواست تا سامانه‌یی را برای شفاف‌سازی اطلاعاتی که درخصوص نحوه مالکیت و قیمت‌های تمام‌ شده آن وجود دارد، راه‌اندازی کنند و در دسترس شورا قرار دهند. اگرچه اکنون سازمان زیباسازی این سامانه را طراحی کرده، اما هنوز دسترسی آن دچار تردید است و آنگونه که معاون فنی سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران به خبرنگار «تعادل» می‌گوید: این نرم‌افزار به لحاظ امنیتی دارای پیچیدگی‌هایی است که امکان دسترسی آن را برای اعضای شورا مشکل می‌کند.

به دنبال برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران موضوع بیلبوردهای تبلیغاتی سر خط خبرها قرار گرفت؛ خبرهایی که بر مالکیت افراد خاص خبر می‌داد تا جایی که فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورا اعلام کرد که علت رای یکی از اعضای شورا «قرارداد برادرانش در پیمانکاری تابلوهای تبلیغاتی در شهرداری» بوده است. همین موضوع حساسیت اعضای شورا را برانگیخت بدون آنکه اشاره دقیقی به مصداق تخلفات شود. محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح‌طلب شورا در این‌باره به «تعادل» می‌گوید: طی 2سال گذشته به دلیل تخلفاتی که درحوزه واگذاری این تابلوها از آن صحبت شده است، در شورا موضوع ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی را مطرح کردیم و از شهرداری خواستیم نرم‌افزار اطلاعات نحوه مالکیت، شرکت‌های طرف قرارداد، تعداد تابلوهای تبلیغاتی، مدل تبلیغات، زمان و قیمت تمام‌شده را راه‌اندازی کند و برای رصد در دسترس اعضای شورا قرار دهد تا هر زمان که لازم بود، بتوانیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم اما سازمان زیباسازی هنوز این سامانه را دراختیار شورا قرار نداده است. البته اطلاع داریم که این سامانه راه‌اندازی شده و حتی تمامی اطلاعاتی که مورد نظر شورا بود در آن رعایت شده است اما سازمان زیباسازی آن را در دسترس قرار نمی‌دهد.

او با اشاره به لزوم شفاف‌سازی در نحوه واگذاری بیلبوردهای تبلیغاتی ادامه می‌دهد: طبق قوانین و اصولی که واگذاری تابلوها ازسوی شرکت‌های واسطه وجود دارد، این تابلوها باید با تعداد مشخص و ظرف مدت 2ماه به درخواست‌کنندگان واگذار شود اما متاسفانه گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد این موارد رعایت نمی‌شود. همچنین شهرداری تهران از قدیم قراردادهایی دارد به‌طوری که تعداد بسیار زیادی از این تابلوها قبلا طبق قراردادهای بلندمدت به اشخاص و شرکت‌ها واگذار شده‌اند. اینها موضوعاتی است که برای ما مطرح است تا زمانی که سامانه نباشد و شفاف نباشد ما هم نمی‌توانیم ورود کنیم. گزارش رانت و تخلفاتی در این باره داریم اما تا سامانه نباشد، نمی‌توانیم به آن ورود جدی داشته باشیم.

هادی صادقی، معاون فنی سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران هم تایید می‌کند که سامانه تابلوهای تبلیغاتی چند ماهی است که آماده است اما ابلاغ آن اما و اگرهایی دارد. او می‌گوید: از همان زمانی که نمایندگان شورای شهر بحث شفاف‌سازی تابلوهای شهری را مطرح کردند، سازمان برای راه‌اندازی این سیستم اقدام کرد و حتی این موضوع را به شورا هم گزارش دادیم. اکنون نیز سامانه به اتمام رسیده است اما از لحاظ امنیتی و دسترسی پیچیدگی‌هایی دارد. اعضای شورا و به خصوص آقای تندگویان حساسیت دارند که تمامی اطلاعات قیمتی و مالکیت سازه در سامانه لحاظ شود درحالی که این اطلاعات بین سازمان و شرکت‌ها کاملا محرمانه و جزو اسرار مشتری است. او معتقد است که اگر این سامانه راه‌اندازی شود و قیمت‌های تمام‌شده در آن در دسترس قرار گیرد، انعطاف‌پذیری بازاریابی برای شرکت‌های تبلیغاتی از بین می‌رود. صادقی می‌گوید: اگر در بازار قیمت‌های تمام‌شده را بدانند دیگر جای چانه‌زنی باقی نمی‌ماند.

این سخنان درشرایطی است که صرف اعلام در دسترس قرارگرفتن اطلاعات برای اعضای شورا قرار نیست عموم مردم درجریان جزییات قیمت‌ها قرار گیرند و اعضای شورا تنها تخلفاتی که در این حوزه وجود دارد را در جلسات شورا مطرح خواهند کرد.

البته معاون فنی سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران از احتمال در دسترس قرارگرفتن این سامانه برای اعضای شورای شهر طی 15روز آینده خبر داد و گفت: پیش‌تر به اعضای شورا اعلام کردیم که سامانه آماده است و شورا می‌تواند نماینده خود را برای بازدید از سامانه در داخل سازمان به ما معرفی کند اما شورا دوباره درخواست کرد که اطلاعات باید روی شبکه در دسترس قرار گیرد.


تخلفات تبلیغاتی در کمیسیون خدمات شهری

محمد حقانی، عضو کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز موضوع واگذاری تابلوها را مطرح می‌کند و به «تعادل» می‌گوید: واگذاری تابلوهای تبلیغات شهری با توجه به اختیاراتی که هیات‌مدیره سازمان زیباسازی در ارائه آیین‌نامه‌های داخلی و مصوبات دارد، انجام می‌شود. اما طبق قانون شرکت‌هایی که این تابلوهای تبلیغاتی را خریداری می‌کنند باید از طریق فراخوان عمومی در مناقصه و مزایده شرکت کنند و بعد از آن نتیجه در هیات‌مدیره مطرح شود اما اطلاع داریم که اغلب، این فراخوان عمومی انجام نمی‌شود و این موارد پیشنهاد، در هیات‌مدیره تصویب و به افراد خاصی امتیازهایی داده می‌شود درحالی که اگر معاملات بیشتر از سقف مشخصی باشد، باید در مجمع مطرح شود. او با تاکید بر اینکه کمیسیون خدمات شهری با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند این موضوع را پیگیری کند، ادامه می‌دهد: امروزه با توجه به امکاناتی که فناوری‌های روز می‌دهد این شرایط برای شهرداری وجود دارد که اطلاعات این‌چنینی را دراختیار اعضای شورا و حتی عموم مردم قرار دهد. حقانی می‌افزاید: در کمیسیون خدمات شهری هم گزارش تخلفاتی در این زمینه مطرح شده است که درصدد هستیم تا پس از بررسی گزارش آن را در شورا ارائه دهیم.

البته معاون فنی سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران موضوع واگذاری را قبول ندارد. او با انتقاد از کسانی که مطرح می‌کنند واگذاری‌ها بدون اعلام عمومی و مزایده انجام می‌شود، می‌گوید: چه کسی این موارد را اعلام کرده است؟ اگر اعضای شورا گزارشی دارند آن را به مراجع قانونی ارائه دهند. این تابلو‌ها براساس اعلام عمومی، مزایده‌ها و رتبه‌بندی به شرکت‌ها واگذار می‌شود قوانین به قدری سختگیرانه است که حتی شرکت‌های بدهکار از رده واگذاری خارج می‌شود. اطمینان می‌دهم‌ اکنون کل سازه‌هایی که در تهران وجود دارد از طریق مزایده با حضور شرکت‌کنندگان واگذار شده است.

با این حال محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم در این باره «تعادل» می‌گوید: هر از چند گاهی نگرانی‌هایی در این باره شنیده می‌شود اما نمی‌دانم تا چه میزان درست است. اما وقت آن رسیده که به این موضوع ورود کنیم تا مشخص شود سازمان زیباسازی برچه اساسی تابلوهای تبلیغاتی را واگذار می‌کند.


شهرداری دخالت نکند

براساس آنچه بارها به آن تاکید شده است شهرداری تهران باید به سمت افزایش درآمدهای پایدار شهری برود به این ترتیب یکی از موضوع‌هایی که درباره تابلوهای شهری مطرح می‌شود، این است که شهرداری به جای فروش، اجاره و واگذاری تابلوهای تبلیغاتی را برعهده گیرد تا سود بیشتری عاید مجموعه شهری شود اما محمد مهدی تندگویان این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: واگذاری تابلوهای تبلیغاتی به بخش خصوصی از مرحله طراحی بازاریابی، تولید و نصب مشکلی ندارد. در واقع مخالف این هستم که شهرداری تهران به این موضوع‌ها ورود کند ضمن اینکه از طریق واگذاری به شرکت‌ها سود خوبی به شهرداری می‌رسد تنها لازم است که تابلوها ساماندهی شوند تا امکان رانت‌خواری در آن نباشد در این صورت هیچ اعتراضی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر