برنامه‌ریزی آینده‌نگر، ابزار عبور از چالش‌های اساسی

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۰۱

گروه مسکن و شهرسازی

شهردار تهران با اشاره به دوقطبی شدن شهرهای بزرگ گفت: دوقطبی شدن فقیر و غنی، شمال و جنوب و... به ویژه در کشوری با باور اسلامی، احساس بدی در مردم ایجاد می‌کند که بیانگر تبعیض است. اینها ما را به ایجاد یک نظام برنامه‌ریزی کاملا هوشمند و آینده‌نگر ملزم می‌کند که اگر به آن توجه نکنیم با چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری گفت: در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم و این برنامه گام دیگری برای تکمیل برنامه‌ریزی و توجه به موضوعات مدیریت شهری می‌تواند باشد. شرایط امروز مخصوصا دهه‌های اخیر و قرن ۲۱ تغییر کرده و جوامع مختلف با هر گرایش و سابقه‌یی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. موضوعاتی مانند دسترسی اطلاعات، فناوری و تکنولوژی شکاف‌ها را پر کرده و اطلاعاتی پشت‌ پرده نمی‌ماند تا در اختیار گروهی خاص قرار گیرد. جامعه شبکه‌یی شده است و تغییر و تحولات در عرصه‌های مختلف زندگی مردم و در سطوح مختلف اتفاق می‌افتد؛ این شرایط باعث شده آینده قابل پیش‌بینی نباشد. اثری که این شرایط بر جوامع گذاشته است، تهدیدی است که در حوزه‌های مختلف از جمله محیط‌‌زیست شاهد آن هستیم. ببینیم در حوزه‌های مختلف به ویژه مدیریت شهری چه باید انجام دهیم. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند قرن ۲۱ قرن شهرهاست و اکنون جمعیت جهان در حوزه شهرنشینی از ۵۰ درصد عبور کرده است. کشورهای در حال توسعه نیز شرایط متفاوت‌تری دارند، به‌طوری که ۷۱درصد جمعیت ایران در حال حاضر شهرنشین هستند. وی با بیان اینکه در نیمه اول قرن ۲۱ جمعیت شهری بر روستایی غلبه کرده، گفت: اکنون شهرها مرکز مولد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت هستند، با این دیدگاه شهرها هم فرصتند، هم تهدید. قالیباف با اشاره به این فرصت‌ها گفت: با شرایط امروز، منابع انسانی و نیروی فکری مهم‌ترین سرمایه جوامع هستند. خلاقیت، ابتکار، نوآوری افتخار و ارزش است نه داشتن نفت و گازمایع و منابع طبیعی. وی در تشریح تهدیدها تصریح کرد: تراکم جمعیت، مهاجرت، آلودگی‌های مختلف صوتی و هوایی، حاشیه‌نشینی، آسیب‌‌های اجتماعی، بی‌هویتی جوامع و آسیب‌های محیط‌زیست از جمله این تهدیدها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. شهردار تهران با اشاره به دوقطبی شدن شهرهای بزرگ گفت: دوقطبی شدن فقیر و غنی، شمال و جنوب و... به ویژه در کشوری با باور اسلامی، احساس بدی در مردم ایجاد می‌کند که بیانگر تبعیض است. اینها ما را به ایجاد یک نظام برنامه‌ریزی کاملا هوشمند و آینده‌نگر ملزم می‌کند که اگر به آن توجه نکنیم با چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهیم شد.


جمع‌آوری موتورهای بنزینی از سطح شهر

وی با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری گفت: توجه به حمل‌ونقل پاک، جمع‌آوری موتورهای بنزینی از سطح شهر و جایگزینی آنها، طرح LE۲ و موارد دیگر از جمله طرح‌هایی است که در حوزه محیط‌زیست انجام گرفته است.

جایگاه مدیریت شهری در برنامه ششم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران نیز در این کنفرانس بین‌المللی خواستار تبیین جایگاه ویژه برای مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه شد. ناصر امانی با بیان اینکه مدیریت شهری در کشور با مشکلات و چالش‌های قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: چشم‌انداز و برنامه واحد و جامعی در سطح ملی برای مدیران شهری که جنبه راهبری و هدایت داشته باشد، وجود ندارد و با شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهرها در نیمه دوم دهه 70 نوید تفکیک کار ملی و محلی و شکل‌گیری مدیریت واحد شهری داده شد. اما در برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه با وجود پیش‌بینی احکام خوب برای آغاز این روند عملا اتفاقی در این زمینه رخ نداد. ما اینک در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه امیدوار هستیم تا جایگاه مناسبی برای مدیریت شهری در نظر گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر