افزایش 5/1 درصدی قیمت مسکن در تهران

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۹۸

گروه مسکن و شهرسازی

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی از تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال 1394 متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با 2درصد کاهش نسبت به شهریور سال قبل و 5/1درصد افزایش نسبت به مردادماه سال جاری به 1/39میلیون ریال رسید و تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز 9/12هزار واحد مسکونی بود همچنین در شهریورماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه و سال قبل به ترتیب 1 /11 و 4 /12درصد رشد نشان می‌دهد.

طبق گزارش بانک مرکزی، حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در 6 ماهه اول سال جاری 20درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرد که بخشی از این کاهش در ماه‌های مذکور متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان به وی‍‍ژه انتظارات فعالان بازار نسبت به تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌یی بوده است که با مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌یی و گشایش‌های حاصله در تعاملات بین‌المللی کشور و نیز تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و رفع محدودیت اعطای تسهیلات خرید توسط سایر بانک‌ها همچنین تاسیس حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، بهبود و رونق نسبی معاملات بازار مسکن در ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.


کاهش 15/5 درصدی حجم معاملات مسکن

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی در شهریورماه سال 1394 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 9/12هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5/15درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریورماه سال جاری حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با سهم 1/54درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریور ماه سال 1394 حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 2/13درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است همچنین مناطق 4، 2 و 15 به ترتیب با سهم 7/8، 1/8 و 7/6درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


افزایش قیمت مسکن

در شهریورماه سال 1394 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 1/39میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/1درصد افزایش و 2درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 3 معادل 9/4 درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 19 معادل 1/7درصد تعلق دارد.

در شهریورماه سال 1394 از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 6/77میلیون ریال به منطقه 3 و کمترین آن با 9/20 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

اقبال به واحدهای 60 تا 70 متری

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در شهریورماه سال1394 حاکی از آن است که در شهر تهران دامنه قیمتی «25 الی 30» میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم14درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی «20 الی 25» و «30 تا35» میلیون ریال به ترتیب با سهم 1/13 و 4/12درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در شهریورماه سال 1394 نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای «60 تا 70» متر مربع معادل 9/15درصد اختصاص داشته است، واحدهای دارای زیربنای «50 تا 60» و «70 تا 80» مترمربع به ترتیب با سهم 7/15 و 1/13درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در شهریورماه سال جاری توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که واحدهای مسکونی با ارزش «100 تا 130» میلیون تومان با سهم 4/11درصد در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش «130 تا 160» و «160 تا 190» میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم 1/10 و 9/8درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


افزایش1/11 درصدی اجاره‌بهای مسکن

بررسی روند تحولات اجاره‌بها و ترکیب آن (رهن و اجاره) بیانگر تاثیرپذیری مستقیم آن از تغییرات قیمت مسکن و نرخ تورم است. البته دامنه تغییرات قیمت مسکن متاثر از شکاف عرضه و تقاضای مسکن، هزینه‌های تولید، ساخت و تقاضای سفته بازی است و تحولات در این بازار با سپری شدن دوره چند ساله رکود بعضا با افزایش‌های شدید قیمتی همراه است. درحالی که دامنه تحولات اجاره‌بها به دلیل «ارتباط مستقیم اجاره‌بهای مسکن با تقاضای مصرفی مسکن به عنوان سرپناه، سطح عمومی درآمد مستاجران و فقدان تقاضای سفته بازی در بخش اجاره مسکن همچنین التزام طرفین قرارداد اجاره به رعایت مفاد قرارداد در طول دوره اجاره» شدید نیست؛ بر این اساس با توجه به محدود بودن تحولات اجاره‌بها، آثار تغییرات قیمت مسکن با وقفه و به تدریج در بازار اجاره ظاهر می‌شود. درشهریورماه سال 1394 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/11 و 4/12درصد رشد نشان می‌دهد. شاخص اجاره‌بهای مسکن تحت تاثیر ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شوند و البته تحت تاثیر تحولات قیمت مسکن در سال‌های اخیر روند افزایشی خود را ادامه داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر