مسکن سمنان در کما

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۶۳

گروه مسکن و شهرسازی زهره علامی

براساس تحقیقات اخیر موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تکانه‌های قیمتی وارد شده بر بازار مسکن تهران ابتدا بر البرز سپس بر اراک، قم، سمنان و... وارد می‌شود. طبق این پژوهش روزنامه تعادل از مردادماه، گزارش‌هایی میدانی از بازار مسکن شهر کرج، اراک و قم را منتشرکرد و در این گزارش نیز بازار مسکن شهر سمنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طبق گزارش میدانی «تعادل» از حوزه مسکن سمنان، بازار خرید و فروش در6 ماه اخیر راکد بوده و به گفته فعالان حوزه مسکن این شهر، تعداد معاملات سیرنزولی داشته و حدود 50 درصد کاهش یافته است. بازار رهن و اجاره نیز در شرایط نامطلوبی قرار دارد و کمبود فایل برای معرفی به متقاضیان رهن و اجاره یکی از گلایه‌های مشاوران املاک این شهر است.

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه گلشهر سمنان با اشاره به کاهش حجم معاملات مسکن در سال اخیر نسبت به سال گذشته می‌گوید: تعداد قراردادهای امضا شده برای خرید و فروش مسکن در6 ماهه گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

مجتبی اعتمادی می‌افزاید: گلشهر یکی از مناطق گران قیمت سمنان است و هر متر آپارتمان در این منطقه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: گلشهر، تعاون، کوثر و... جز مناطق گرانقیمت، منوچهری، ‌فردوسی، جمهوری و... متوسط‌نشین و سه راه لتیبار، جهادیه، ابوذر و... جز مناطق ارزان قیمت هستند.

به گفته این مشاور املاک فعال در شهر سمنان، تفاوت قیمت میان مناطق مختلف شهر سمنان کم است و هر متر واحد مسکونی در این شهر از 800 هزار تومان تا 2میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

اعتمادی اظهار می‌کند: تعداد معاملات رهن و اجاره در سمنان 30 تا 40درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و کرایه بها در این میان افزایش یافته است درحال حاضر تعداد فایل‌های موجود در بنگاه‌های معاملات املاک به ‌شدت کاهش یافته و درحالی که متقاضی برای رهن و اجاره وجود دارد اما مشاوران فایلی را برای معرفی ندارند.


کاهش 40 درصدی معاملات اجاره

یکی دیگر از فعالان حوزه مسکن سمنان که در منطقه باغ فردوس، بنگاه معاملات املاک دارد با تاکید بر کاهش 60درصدی معاملات خرید و فروش مسکن به «تعادل» می‌گوید: قیمت واحدهای مسکونی معرفی شده در سال جاری تغییر چندانی نکرده و ثابت مانده است، قیمت هر متر آپارتمان در منطقه باغ فردوس حدود 2میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت هر متر واحد مسکونی در مناطق مختلف شهر سمنان به یکدیگر نزدیک است و در این شهر واحدهای لوکس طرفدار چندانی ندارند.

این مشاور املاک، کاهش تعداد معاملات رهن و اجاره را نیز محسوس می‌داند و می‌گوید: تعداد قراردادهای امضا شده در این بنگاه نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افت کرده است و میزان اجاره‌بها حدود 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.

یکی از مشاوران املاک سمنان نیز بازار این حوزه را راکد می‌داند و می‌گوید: معاملات نسبت به سال گذشته نصف شده اما قیمت‌ها ثابت مانده و افزایش نداشته است.

حسن نادری که در منطقه شهرک تعاون فعالیت می‌کند، می‌گوید: قیمت هرمتر واحد مسکونی در این شهرک بین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2میلیون تومان است.

به گفته نادری وضعیت بازار رهن و اجاره نیز تعریفی ندارد و اگرچه تعداد متقاضیان کاهش داشته اما برای همین تعداد نیز واحد مسکونی مناسب وجود ندارد.

وی اظهار می‌کند: اجاره‌بها نسبت به سال گذشته 5 تا 10درصد افزایش یافته و در مقابل میزان قراردادهای امضا شده 30درصد افت کرده است.


استقبال کم سمنانی‌ها از خانه‌های بزرگ

عقیل شعبان‌پور از دیگر مشاوران املاک سمنان است که در منطقه امیرکبیر سمنان بنگاه معاملات ملکی دارد. شعبان‌پور می‌گوید: رکود بازار مسکن بر کسی پوشیده نیست و بازار مسکن سمنان نیز مانند سایر شهرهای کشور سومین سال رکود خود را سپری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: واحدهای مسکونی بزرگ در این شهر طرفدار ندارند و خانه‌های کوچک و متوسط نیز به علت ورود واحدهای مسکن مهر دچار رکود شده‌اند و همین موضوع سبب شده که تعداد مراجعات به بنگاه‌ها تا 40درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.

به گفته این مشاور املاک قیمت هر متر واحد مسکونی با تمام امکانات حدود یک میلیون و 800هزار تومان تا 2میلیون تومان است که با کاهش امکانات به یک میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد البته واحدهای قدیمی تا 800هزار تومان نیز معامله می‌شوند.

یکی دیگر از فعالان حوزه مسکن سمنان که در منطقه ابوذر فعالیت می‌کند به قیمت ثابت واحدهای مسکونی در 6 ماهه گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه بین یک میلیون و 200هزار تومان تا یک میلیون و 700هزار تومان

معامله می‌شود.

سیدمرتضی زرگر می‌افزاید: بازار رهن و اجاره در سمنان شرایط خوبی ندارد و یک واحد مسکونی 100متری در ابوذر با 25میلیون تومان پیش و پرداخت 350هزار تومان ماهانه اجاره داده می‌شود.

وی اظهار می‌کند: واحدهای مسکونی معرفی شده برای اجاره در سمنان کمیاب است و متقاضیان برای رهن در این شهر با مشکل مواجه می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر