افزایش ۹ برابری قیمت زمین در دولت گذشته

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۶۶

قیمت مسکن در دولت‌های نهم و دهم 6 برابر شد

گروه مسکن و شهرسازی

وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه بررسی جایگاه مسکن در برنامه ششم توسعه از افزایش 9برابری قیمت زمین و رشد 6برابری قیمت مسکن در دولت قبل خبر داد. اعلام آمار بیش از 5/1میلیون خانه خالی در تهران نیز از دیگرموارد مهمی بود که دراین جلسه ازسوی عباس آخوندی مطرح شد. آمار وزیرراه‌وشهرسازی درباره 5/1میلیون خانه خالی در تهران درشرایطی اعلام شد که براساس آمار نفوس و مسکن سال 1390، 327هزارخانه خالی درپایتخت وجود داشته است، از این رو، بعید به نظرمی رسد که طی 5/3سال گذشته، بیش از یک میلیون واحد مسکونی ساخته و به چرخه اقتصاد مسکن وارد شده و در عین حال خالی مانده باشد. دراین جلسه آخوندی با بیان اینکه از نظر اقتصادی بخش مسکن باید همزمان در 2حوزه اقتصاد کلان و خرد بررسی شود، افزود: از آنجایی که ارقام مورد بررسی در اقتصاد کلان به دلیل بزرگی گمراه‌کننده هستند باید جایگاه مسکن در اقتصاد خرد و خانواده نیز لحاظ شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وی ادامه داد: از یک سو بیش از 5/1میلیون خانه خالی از سکنه در تهران داریم و از طرف دیگر از نظر اقتصاد خرد بسیاری از مردم تهران به خانه مناسب دسترسی ندارند، بنابراین به یک تحقیق کامل برای بررسی تقاضای مسکن از نظر اقتصاد خرد در کشور نیاز داریم. وزیر راه‌وشهرسازی اظهارکرد: مشکل لحاظ نکردن اقتصاد خرد در بررسی‌ها سبب شده است که انبوه‌سازان نیز به ساخت خانه‌های لوکس روی بیاورند و به همین دلیل در بخش خانه‌های اقشار متوسط دچار کمبود شده‌ایم، انبوه‌سازان باتصور سود بالای فروش خانه‌های لوکس و رویای فروش آنها خانه‌های چندصد متری ساختند که اثری در خانه‌دار شدن عموم مردم نداشت و از طرفی نیز در فروش خانه‌های ساخته شده ناکام ماندند که این از عوارض کلان‌نگری بدون در نظر گرفتن اقتصاد خرد است. وی نکته بعدی در بررسی آینده بازار مسکن را موضوع قیمت زمین در مسکن دانست و افزود: قیمت زمین در اقتصاد مسکن ۶۰درصد قیمت واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد این مساله در مناطق گران‌قیمت تهران نزدیک به ۹۵درصد است. زمانی که در منطقه‌یی از تهران قیمت ساخت هر واحد مسکونی به ۱۵میلیون تومان به ازای هر مترمربع می‌رسد، نشان می‌دهد که حتی اگر از لوکس‌ترین اجناس در ساخت خانه استفاده شده باشد نهایتا متری 2میلیون تومان هزینه تمام شده ساخت خواهد بود و مابقی قیمت زمین است.

آخوندی با اشاره به فرمایشات حضرت امام‌خمینی (ره) مبنی برصفرشدن قیمت زمین اذعان کرد: در این سال‌ها نه تنها قیمت زمین صفر نشد بلکه شیب قیمت زمین نیز بیشتر از شیب افزایشی قیمت مسکن شد. وی تاکید کرد: وقتی قانون و ضابطه را می‌توان فروخت درنهایت آنچه فروخته می‌شود، مجوزهای قانونی است که به افزایش قیمت زمین و در نهایت مسکن می‌انجامد، درحال حاضرعمده‌ترین دلیل افزایش غیرقابل کنترل زمین در این سال‌ها رفتار کالایی با قوانین در دستگاه‌های مربوطه است. قیمت زمین تابع کالایی شدن قوانین است البته سایر قوانین هم کالایی است ولی در خصوص زمین و ملک این مساله نمود بیشتری دارد که به مشکل ضعف حکمروایی شهری بر‌می‌گردد.

وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: دولت قبل فکر می‌کرد اگر مسکن مهر ساخته شود قیمت زمین صفر خواهد شد و همواره یکی از شعارهای آنها این بود که قیمت زمین را صفر کردیم اما با وجود این شعارها قیمت زمین در دولت قبل ۹ برابر رشد کرد و قیمت مسکن ۶برابر. بنابراین باید نظام مدیریت مالی شهری و شهرداری منضبط شود در غیر این صورت هرگز مشکل افزایش قیمت زمین حل نخواهد شد. آخوندی مساله مسکن را مساله عمده شهرهای بزرگ دانست و گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا قراراست در برنامه ششم توسعه باز هم خانه بسازیم؟ البته بسیاری از پاسخ دادن به این سوال طفره می‌روند اما باید به این نکته توجه کنیم که اساسا منابع زیستی تهران برای زندگی بیش از 7میلیون نفر کفاف نمی‌دهد و این نگرانی از دهه ۴۰ وجود داشته و همچنان وجود دارد.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: دولت قبل ۲۰۰ هزار واحد در پرند و پردیس ساخت و ۴۰هزار واحد دیگر در شهرهای دیگر استان تهران. آیا باز هم قرار است مسکن بیشتری‌سازیم؟ ادامه این روند امکان زیست را از بین می‌برد. این معضل در همه کلان‌شهرهای کشور وجود دارد بنابراین این سوال که آیا باز هم می‌خواهیم مسکن بیشتری بسازیم همواره در مباحث حوزه مسکن ما باید لحاظ شود. آخوندی سپس به موضوع دیگری در ارتباط با مسکن کلان‌شهرها اشاره و اظهار کرد: مساله نابرابری‌های منطقه‌یی در بخش مسکن فراتر از دیگر بخش‌هاست چون نابرابری منطقه‌یی در مسکن به صورت محله‌یی و به عنوان بخشی از یک شهر مدنظر است و این مساله سبب می‌شود تا اگر در ارقام کلان نابرابری مسکن به چشم نیاید در بعد نگرش محله‌یی و شهری نابرابری مسکن کاملا مشهود باشد. به گفته وی زمانی که به محلات ناکارآمد شهری نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ۱۸میلیون نفر در کشور در وضع نامطلوب محله‌یی زندگی می‌کنند بنابراین برای بررسی جایگاه مسکن در برنامه سال‌های آینده و وضع موجود یا فعلی باید نگاه محله‌یی داشته باشیم.

وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه نگرش محله‌یی به وضعیت مسکن با عدالت اجتماعی گره خورده است، گفت: در بسیاری از سکونتگاه‌های ایران، فقر مشهود است در حالی که عدالت از موضوعات جدایی‌ناپذیر انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: تامین مسکن باید کاملا محله‌یی دیده شود و به عنوان بخشی از شهر در بررسی‌ها به حساب بیاید. اگر به مسکن به عنوان تک واحد نگاه شود همان فاجعه انسانی که رخ داده بود، ادامه می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر