اخبار

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۹۵

پیشنهاد رهن ثانویه برای خانه‌دار شدن مردم

رییس کانون انبوه‌سازان کشور با اشاره به پیشنهاد رهن ثانویه برای خانه‌دار شدن بخش‌های میانی جامعه عنوان کرد: مکاتبات زیادی را با رییس‌کل بانک مرکزی، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد برای اعطای وام 120میلیون تومانی برای ساخت انجام داده‌ایم.

جمشید برزگر اظهار کرد: در صورت دادن مجوز فروش اقساطی در قالب رهن ثانویه به بخش ساخت‌و‌ساز، خریداران حدود 40درصد را در قالب پیش‌پرداخت و اقساط دوران ساخت پرداخت خواهند کرد که 60درصد باقی‌مانده هم از طریق تسهیلات بانکی و رهن ثانویه توسط سازندگان پرداخت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: هیچ بانکی آماده ارائه تسهیلات به بخش مسکن نیست زیرا مدت طولانی بازپرداخت باعث می‌شود تا ریسک این مساله را قبول نکنند اما باید در نظر داشت که از جمله مشکلات و موانع بخش مسکن پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است و تسهیلاتی هم در بخش تولید وجود ندارد.

رییس کانون انبوه‌سازان کشور گفت: باید به بخش‌های میانی برای خانه‌دار شدن کمک شود، باید برای بخش‌های میانی تسهیلات با سود 14درصد پرداخت شود.

وی با بیان اینکه براساس اصل قانون، دولت مکلف است برای خانه‌دار شدن مردم اقدام کند، گفت: دولت منابع کافی را در اختیار دارد. مصارف و هزینه‌های بودجه جاری کشور بسیار زیاد است. پس چرا باید بخش مسکن رها شود؟

برزگر با بیان اینکه مکاتبات زیادی را با سیف رییس کل بانک مرکزی، جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و طیب‌نیا وزیر اقتصاد انجام داده‌ایم، اظهار کرد: پیشنهاد کردیم برای تهران 120میلیون تومان وام ساخت اعطا شود و سپس همان وام به نام خریدار منتقل شود، اما این موضوع به جایی نرسید.


تشدید رکود با افزایش هزینه تولید مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به افزایش عوارض ساخت‌وساز و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری بخش ساختمان و بازار مسکن گفت: در شرایط رکودی فعلی باید ظرفیت‌ها را به سمت و سویی ببریم که مانع افزایش هزینه‌های تولید ساختمان از جمله عوارض قانونی صدور پروانه و غیره شویم تا رکود بازار سنگین‌تر نشود.

حسام عقبایی افزود: افزایش عوارض ساختمانی آن هم در شرایطی که در رکود بازار به سر می‌بریم، مناسب نیست چراکه خود رکود وضعیتی است که باید تشویق‌های مالی ازجمله معافیت‌های خاص را برای تولیدکنندگان و فعالان بازار در نظر بگیریم تا بتوانیم این دوره را با سرعت بیشتری سپری کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر آنکه وقتی هزینه‌های مضاعف را ایجاد می‌کنیم، خود به خود سرعت خروج از رکود را به تاخیر می‌اندازیم، گفت: در حال حاضر بازار مسکن در رکود قرار دارد و باید برای بهبود این بازار و ثبات قیمت‌ها تدبیری اتخاذ شود و با اتخاذ تصمیماتی آن را تشدید نکنیم.

عقبایی همچنین با اشاره به گفته‌های رییس سازمان امور مالیاتی مبنی‌بر الزام مالکان به پر کردن اظهارنامه مالیاتی، گفت: همزمان با افزایش سهم مالیات در ترکیب درآمد‌های دولت و تلاش سازمان امور مالیاتی برای تحقق بیشتر درآمدهای مالیاتی، این سازمان از جدیت خود در وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری، اداری و مسکونی خبر داده که این موضوع جدیدی نیست.


احتمال افزایش قیمت‌ها در صورت تشکیل بورس مسکن

رییس سابق انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است اگر بورس مسکن ایجاد شود مسکن دست به دست می‌چرخد که همین مساله افزایش مداوم قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

ایرج رهبر اظهار کرد: بخش مسکن باید از حالت کالایی و سرمایه‌یی به سمت حالت مصرفی سوق یابد اما اگر بورس مسکن راه‌اندازی شود این بخش به سمت سوداگری و افزایش قیمت می‌رود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مسوولان بورس کالا به عنوان پیشنهاد‌دهندگان بورس مسکن، در نخستین گام اعلام کردند که وارد مسکن خرد نمی‌شوند و به سمت مسکن عمده و دولتی می‌روند اما این اقدام هم قطعا اشتباه است.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه افراد عادی توانایی ورود به بورس را ندارند، گفت: طبیعتا سرمایه‌داران بزرگ، بورس مسکن را در دست می‌گیرند و این باعث می‌شود مسکن با نگاه رقابتی و سرمایه‌یی دست به دست بچرخد و به طور مکرر افزایش قیمت یابد.

رهبر، خرید و فروش املاک را وظیفه مشاوران املاک دانست و اظهار کرد: مشاوران املاک وارد کارهای خرد می‌شوند و نیاز مسکن افراد خرد را تامین می‌کنند لذا فعالیت مشاوران املاک با خطر معاملات کلان و افزایش قیمت‌ها مواجه نیست بنابراین لزومی به ایجاد بورس مسکن دیده نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر