اخبار

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۶۳

ساماندهی وضعیت نظام مهندسی پیش از انتخابات

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان‌ها گفت: وزارت راه‌وشهرسازی از برنامه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی بر عملکرد ۱۰ساله سازمان‌های نظام مهندسی حمایت می‌کند زیرا در برخی از استان‌ها همچون کرمان به دلیل مشکلات متعدد، ارکان نظام مهندسی به صورت نمادین باقی مانده بود که قرار است در این دوره از انتخابات به آنها سروسامان داده شود. حامد مظاهریان افزود: دلیل انتخاب رییس هیات قائم‌مقامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان اختلافات عمیق است که به دلیل مشکلاتی که بین دو گروه در استان وجود داشت، سازمان نظام مهندسی استان کرمان از سال۹۲ به دلیل نداشتن بودجه مصوب طبق قانون تعطیل بود و یکی از ارکان آنکه شامل هیات‌مدیره است تشکیل نمی‌شد. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی گفت: طبق قانون، بودجه‌یی که سازمان‌های نظام مهندسی براساس آن اداره می‌شوند باید در مجمع عمومی و توسط مهندسان مصوب شود و اختلافاتی که در استان وجود داشت، شرایطی را به وجود آورد که این سازمان از سال۹۲ تا به امروز بدون بودجه مصوب، گذران می‌کرد. مظاهریان افزود: طبق ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی ساختمان، اداره آن دسته از سازمان‌های نظام مهندسی استانی که تعطیل هستند برعهده وزارت راه‌وشهرسازی است؛ به همین دلیل نیز هیات قائم‌مقامی به استان اعزام شده تا مردم و مهندسان از این بلاتکلیفی خارج شوند. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه‌‌وشهرسازی گفت: نظام مهندسی استان‌ها از مشکلات متعددی رنج می‌برند. به همین دلیل نیز تلاش کردیم تا قانون نظام مهندسی را درمجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم که البته موفق به کسب آرای لازم نشد.


دریافت‌کنندگان وام جعاله نمی‌توانند وام دریافت کنند

بانک مسکن جزییات جدید شرایط متقاضیان دریافت وام ۸۰میلیون تومان خرید مسکن، واحد مسکونی مورد خرید و نحوه سپرده‌گذاری در این بانک برای دریافت تسهیلات جدید مسکن را اعلام کرد. براساس اعلام این بانک، متقاضیان متاهل باید سرپرست خانوار باشند. همچنین آن دسته از سرپرستان خانواری که همسر آنان فوت یا جدا شده ولی حضانت فرزند برعهده آنان است، می‌توانند حساب پس‌انداز مسکن یکم افتتاح کنند. به گزارش ایسنا، همچنین متقاضی دریافت تسهیلات نباید خود، همسر یا فرزندان صغیر وی از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تغییر واحد مسکونی استفاده کرده باشد.

براساس اعلام اخیر بانک مسکن، دریافت‌کنندگان وام جعاله ۱۰میلیون تومانی بانک مسکن و سایر بانک‌ها نیز نمی‌توانند متقاضی دریافت این تسهیلات شوند؛ ولی دریافت‌کنندگان وام‌های خرید یا جعاله مسکن موسسات مالی و اعتباری (غیر از بانک‌ها) می‌توانند متقاضی دریافت تسهیلات ۸۰میلیون تومانی بانک مسکن باشند. از دیگر شرایط متقاضی، عدم دریافت امکانات دولتی تهیه مسکن براساس استعلام فرم «ج» از وزارت راه‌وشهرسازی شامل زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌یی و... است. بنا به اعلام بانک مسکن، واحد مسکونی مشمول تسهیلات ۸۰میلیون تومانی این بانک باید علاوه بر نوساز بودن، مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت آن رعایت شده و تاییدیه استحکام بنا را دریافت کرده باشد. بانک مسکن نوساز بودن ملک را گذشتن حداکثر هفت سال از تاریخ صدور جواز ساخت و سه سال از تاریخ صدور پایان کار ساختمانی اعلام کرده است.


رونق مسکن پس از لغو تحریم‌ها

یک کارشناس مسکن پیش‌بینی کرد با توافق هسته‌یی هجوم سرمایه‌های سرگردان به بخش مسکن افزایش یابد و شاهد رونق در این بخش شویم. احمد تولا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال1395 با انباشت تقاضا و رونق در بازار مسکن مواجه شویم. به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر با تجمع بیش از حد سرمایه در بخش مسکن مواجه شویم دچار مشکل خواهیم باشد اما سرمایه‌گذاری منطقی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان، اقدامات اقتصادی دولت تدبیر و امید را امیدوارکننده دانست و افزود: اقدامات مثبتی که طی دو سال اخیر در اقتصاد و سیاست انجام شده ان‌شاءالله کشور را به سمت رونق تولید می‌برد. با برداشته شدن تحریم‌ها بال تجارت تا حدودی سروسامان می‌گیرد اما بال تولید همچنان دچار بحران است که امیدواریم موانع تولید در بخش‌های مختلف ازجمله بخش‌های مرتبط با مسکن برداشته شود. وی همچنین گفت: با توافق هسته‌یی دولت باید برنامه جامعی را برای بخش مسکن درنظر بگیرد. یکی از اقدامات سروسامان دادن به بافت‌های فرسوده است که درحال حاضر درگیر مشکلاتی است. تولا ادامه داد: بخش بافت‌های فرسوده به حمایت‌های قانونی بیشتری نیاز دارد. بحث تملک‌ها و تخفیف عوارض شهرداری‌ها باید جدی گرفته شود که متاسفانه کمتر اتفاق می‌افتد، پیشنهاد ایجاد کمیسیون کارگروهی زیرنظر استانداری‌ها اقدام مثبتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر