افزایش حجم معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۷۹

گروه مسکن و شهرسازی زهره علامی

با گذشت 4ماه از سال جدید، رکود حاکم بر بازار مسکن همچنان ادامه دارد و اجرای تصمیمات جدید در این حوزه نتوانسته است شوکی را بر بازار مسکن وارد کند. در ابتدای سال جاری کاهش نرخ سود بانکی این زمزمه را ایجاد کرد که ازاین پس شاهد افزایش نرخ اجاره‌بها خواهیم بود اما این موضوع تنها یک موج کوتاه‌مدت بود و پس از گذشت یکی دوماه نرخ اجاره به آهنگ گذشته بازگشت.

افزایش وام مسکن از 35 به 80میلیون نیز از دیگر تصمیمات دولت برای خروج از رکود بود که این تصمیم نیز با وجود پیش‌بینی‌های مثبت کارشناسان نتوانست تاثیری ناگهانی بر بازار مسکن داشته باشد و حجم معاملات خرید‌وفروش را افزایش دهد اما دراین میان امضای توافقنامه میان ایران و 1+5 روزنه‌های امیدی را میان فعالان بازار مسکن ایجاد کرد تا با لغو تحریم‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی شاهد خروج از رکود و شروع فصل رونق باشیم.

اهمیت تصمیمات اخیر دولت در حوزه مسکن و امضای توافق هسته‌یی بهانه‌یی شد برای گفت‌وگو با ‌رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران. براساس پیش‌بینی حسام عقبایی بازار خریدوفروش و اجاره در ماه‌های آتی شرایط خوبی را خواهد داشت و با وجود افزایش حجم معاملات شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود.


شنیده‌ها حاکی از آن است که در یکی دو هفته اخیر مالکان دربرخی از مناطق تهران قیمت واحدهای مسکونی را کاهش داده و موجی را در بازار مسکن ایجاد کرده‌اند، شما این موضوع را تایید می‌کنید و آیا می‌توان انتظار داشت که این موج به تمام مناطق تهران تسری یابد و شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم؟

قیمت مسکن درهفته‌های اخیر سیر صعودی نداشته آنچنانکه کاهش قیمت نیز نداشته است البته این امکان وجود دارد که مالکان برخی از مناطق برای فروش هرچه سریع‌تر واحدهای خود دست به کاهش قیمت زده باشند اما نمی‌توان با تغییر قیمت در چند منطقه این موضوع را به کل شهر نسبت داد یا چنین انتظاری داشت و تاکنون نیز خبری در مورد کاهش قیمت واحدهای مسکونی در اغلب مناطق تهران منتشر نشده است.

با توجه به آنکه بازار خریدوفروش در ماه‌های گذشته روند ثابتی را در زمینه قیمت طی کرده است پیش‌بینی شما درمورد این بازار در ماه‌های آتی چیست؟ آیا این ثبات در ماه‌های آتی نیز ادامه می‌یابد؟

با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن در ماه‌های آتی و همچنین نیمه دوم سال افزایش قیمت چندانی نخواهیم داشت و قیمت واحدهای مسکونی با آهنگ گذشته به حرکت خود ادامه می‌دهند.

برخی از کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی کردند که با آغاز نیمه دوم سال جاری شاهد خروج از رکود در بازار خواهیم بود و مسکن رونقی دوباره می‌یابد پیش‌بینی شما از آینده بازار خریدوفروش مسکن چیست؟

در ماه‌های آتی شاهد افزایش و سیر صعودی در قیمت‌های خریدوفروش نخواهیم بود اما به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال جاری حجم معاملات مسکن افزایش یابد و شاهد رونق در خریدوفروش مسکن باشیم.

اگرچه در مورد قیمت خریدوفروش واحدهای مسکونی ثبات نسبی را در بازار شاهدیم اما نرخ اجاره‌بها در یکی دوماه اخیر افزایش داشته است پیش‌بینی شما در مورد نرخ اجاره‌بها در نیمه دوم سال چیست؟

نرخ اجاره‌بها در یکی دو ماه اخیر روندی موجی را سپری کرد و علت آن نیز شروع فصل نقل‌وانتقالات بود که این افزایش قیمت همواره در ابتدای سال مشاهده می‌شود.

یعنی شما با افزایش اجاره‌بها به دلیل کاهش نرخ سود بانکی موافق نیستید و علت این افزایش قیمت را تنها شروع نقل‌وانتقالات می‌دانید ؟

با وجود آنکه برخی از دلالان و واسطه‌گران تلاش کردند تا پس از کاهش نرخ سود بانکی با جوسازی موجب افزایش نرخ اجاره شوند اما تلاش آنها بی‌نتیجه ماند و تنها مدت کوتاهی موجی در بازار ایجاد شد و هم‌اکنون بازار اجاره‌بها ثباتی نسبی را سپری می‌کند.

یکی از روش‌های نظارت و کنترل بر نرخ اجاره‌بها اجرای طرح نرخ مصوب است آیا شما موافق اجرای چنین طرحی هستید ؟

درسال‌های گذشته هیچ‌گاه شاهد تعیین نرخ مصوب از سوی اتحادیه مشاوران املاک نبوده‌ایم اما درصورتی که چنین نرخی مصوب شود می‌توان کنترل خوبی را بر بازار اجاره اعمال کرد که تعیین این نرخ نیاز به تصویب قانون از سوی مجلس شورای اسلامی دارد.

آیا اتحادیه مشاوران املاک برای تعیین نرخ مصوب اجاره‌بها تاکنون اقداماتی را انجام داده و آیا درخواستی را دراین زمینه با نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است؟

رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس برای تصویب قوانینی در زمینه اجاره‌بها، بحث مالکیت و... صورت گرفته اما هنوز تصمیمی دراین زمینه گرفته نشده است اگرچه درصورت تصویب قانون دراین زمینه، اتحادیه مشاوران املاک همکاری خوبی دراین زمینه خواهند داشت.

توافق میان ایران و 1+5 صورت گرفته است آیا امضای این توافقنامه و لغو تحریم‌ها شوکی به بازار مسکن وارد می‌کند و موجب افزایش یا کاهش قیمت در بازار اجاره یا خریدوفروش خواهیم بود؟

با لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت تغییر محسوسی در بازار مسکن نخواهیم داشت و تاثیرات قابل لمس را باید در بلندمدت انتظارداشت البته پیش‌بینی‌ها براین است که بازار مسکن رونق می‌یابد.

نظر شما درمورد طرح جامع مسکن چیست؟ آیا این طرح می‌تواند در بهبود وضعیت مسکن نقش مهمی را ایفا کند؟

طرح جامع مسکن در مجموع طرحی مناسبی است و نگاه اتحادیه مشاوران املاک به این طرح مثبت است اما یکی از نقاط ضعف این طرح بحث عدم توجه به بخش زمین به عنوان یکی از مقوله‌های مهم در بازار مسکن است درحال حاضر 70 تا 90 درصد از هزینه ساختمان به قیمت زمین وابسته است اما در این طرح برنامه‌یی برای کنترل قیمت مسکن یا کاهش نقش آن در هزینه ساختمان درنظرگرفته نشده است. به‌طورکلی با وجود ایراداتی که به طرح جامع مسکن وارد است در صورت اجرای طرح و آشکارشدن ایرادات و رفع آنها می‌توان شاهد اجرای طرحی کاربردی و به تبع آن بهبود وضعیت مسکن خواهیم بود.

پیشنهاد شما برای کنترل قیمت زمین چیست؟

دولت باید برای کاهش قیمت زمین در سهم ساختمان ورود کند و بسته‌های تشویقی را دراین زمینه اجرایی کند تا از این طریق هم رغبت سازندگان برای تولید افزایش یابد و هم با کاهش قیمت واحدهای مسکونی، خریداران رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

آیا اتحادیه مشاوران املاک تهران درمدت یک ماهه درنظرگرفته شده ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی برای ارائه نظرات کارشناسی درباره طرح جامع مسکن تعاملاتی را با وزارتخانه داشته است؟

اتحادیه نظر رسمی خود را درباره این طرح دراختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار نداده اما نگاه کلی به این طرح مثبت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر