اجرای طرح انضباط شهری بدون توجیه اقتصادی

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۷۶

بهتر است که این طرح پیوست اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی داشته باشد و شهرداری همه موضوعات را لحاظ کند. مسلما با بررسی و لحاظ کردن راهکارهای کاهش تبعات احتمالی می‌توان تصمیمات بهتری گرفت اگر بتوانیم تبعات پروژه‌های شهری که جامعه از آن متاثر می‌شود را به حداقل برسانیم بهتر می‌توانیم به مردم و شهر خدمت کنیم


شهرداری تهران ‌بار دیگر در حال اجرای پروژه‌یی است که پیوست آن به اعضای شورای شهر ارایه نشده است؛ طرحی که از آن با عنوان انضباط شهری در منطقه12 یاد شده که اجرای آن از هفته‌های گذشته آغاز شده اما تاکنون رویکرد تبلیغاتی آن بسیار بیشتر از توجیه اقتصادی آن بوده است.

مسوولان شهرداری تهران با همکاری ماموران پلیس طرح جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان را در قالب طرح انضباط شهری در دستور کار خود قرار داده تا محدوده پیاده‌روهای خیابان‌ها خالی از دستفروشانی باشد که سالیان زیادی است که به‌دلیل امرار معاش گوشه خیابان را برای فروش اجناس‌شان انتخاب کرده‌اند. البته اکنون گفته می‌شود که در جریان برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح اعضای شورا از جزییات این طرح خبر نداشته‌اند.

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران شورا در این باره به «تعادل» می‌گوید: در کل شهرداری تهران موظف است برای تمامی اقداماتی که انجام می‌دهد مصوبه شورا را برای آن بگیرد. مسوولان شهرداری تهران باید برای توجیه اعضای شورای شهر پیوست‌های لازم پروژه را اعلام و پروژه‌ها را پس از تایید اجرا کنند اما در بیشتر موراد این اتفاق نمی‌افتد. در گذشته شهرداری تهران بحث محدودیت ورود موتوسیکلت‌ها، جمع‌آوری دستفروشان و محدود کردن برخی معابر در بازار را در شورا مطرح کرده است اما اینکه به‌صورت یک طرح به این موارد پرداخته شود نیاز به پیوست دارد.


پیاده‌راه 17شهریور هم پیوست نداشت

او در توضیح بیشتر از لزوم بحث‌های کارشناسی و دارای پیوست پروژه‌های شهری ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته شهرداری تهران براساس یک پروژه شهری در خیابان 17شهریور و محدوده میدان امام‌حسین طرح ایجاد پیاده‌راه را در آنجا اجرا کرده است اما این طرح تبعات اقتصادی و اجتماعی به‌همراه داشته چون این موارد طی بحث‌های کارشناسی پیش‌بینی نشده بود. متاسفانه کسبه‌یی که در آن منطقه مشغول به کار بوده‌اند بیکار شده‌اند. شغل این افراد اقتضا می‌کرد در آنجا معبری برای تردد اتومبیل باشد تا همزمان با تردد از آنجا فروش کسبه هم تامین شود اما با بستن خیابان 17شهریور و تبدیل آن به پیاده‌راه رفت‌وآمدها کاهش یافت و درنتیجه بازار کسبه محل هم کساد شد. این اتفاق در شرایطی بود که تبعات طرح توسط شهرداری تهران بررسی نشده بود.

منطقه12 تهران در مرگ تدریجی

البته مسوولان شهری ازجمله شهردار تهران در گفت‌وگوهایی که داشته‌اند اقدامات خود را درراستای ساماندهی و ایجاد انضباط عنوان کرده‌اند که نه تنها سلبی نیست بلکه ایجابی است. قالیباف در نشست توجیهی اجرای این طرح گفت: ما باید بتوانیم انضباط شهری را در حوزه‌های ترافیکی، کالبدی، نظافت و بخش‌های مختلف شهر به‌وجود بیاوریم و به‌همین منظور این کار را با اولویت منطقه۱۲ تهران در دستور کار قرار داده‌ایم، چراکه این منطقه مرکز هویتی و تاریخی ما به شمار می‌رود. رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران هم با دید مثبتی به این موضوع می‌نگرد و اظهار امیدواری می‌کند که با ورود و اجرای طرح انضباط شهری در حصار ناصری پایتخت، در کمتر از 2سال آینده، شاهد بازگشت حیات شهروندی به این منطقه باشیم.

او با مطرح کردن شب‌مردگی این منطقه و وجود جمعیت شناور میان روز و شب برای کسب‌وکار می‌افزاید: روزها هزاران شهروند برای کسب درآمد در محدوده آن تردد می‌کنند، اما شب‌ها نه خانواده‌یی در حریم آن حاضر به زندگی است و نه چراغ خانه‌یی به واسطه حیات شهری در دل آن روشن می‌شود. چراکه امروز شاهد هستیم به واسطه تراکم اصناف و ترک فضاهای زندگی از سوی خانواده‌ها، منطقه12 دچار مرگ تدریجی حیات شهری در دل شب شده است. محمد سالاری معتقد است یکی از راهکارهای استانداردسازی زندگی شهروندان و ایجاد جاذبه‌های سکنی‌گزینی در منطقه12، می‌تواند از اصلاح و حذف زواید بصری آغاز و با پیاده‌راه محور شدن این بخش از تهران تحقق یابد. چراکه امروز شاهد هستیم محلاتی از این منطقه که خالی از سکنه شده‌اند، به دلیل تراکم اصناف، چندان قابل سکونت از سوی شهروندان شناسایی نمی‌شوند و همین خلأ حضور خانواده‌ها سبب شده بسیاری از مشکلات کنونی در قلب پایتخت ریشه بداوند، چراکه تجربه ثابت کرده، هر جا خالی از سکنه شود، فرصت برای ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی فراهم‌تر است.


شهرداری کلیات طرح را به شورا نداده است

باوجود ملزوماتی که برای ایجاد انضباط در شهر وجود دارد و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری هم به آن اشاره کرد اما دیگر عضو شورای شهر نداشتن پیوست را به‌عنوان یکی از نواقص طرح انضباط شهری عنوان می‌کند و به «تعادل» می‌گوید: شهرداری تهران می‌خواهد در منطقه12 هم اقداماتی را در قالب انضباط اجتماعی انجام دهد. آنها قصد دارند کسانی که خارج از چارچوب‌ها در معابر مشغول کار هستند را در قالب این طرح محدود کنند اما بهتر است که این طرح پیوست اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی داشته باشد و شهرداری همه موضوعات را لحاظ کند. مسلما با بررسی و لحاظ کردن راهکارهای کاهش تبعات احتمالی می‌توان تصمیمات بهتری گرفت. اگر بتوانیم تبعات پروژه‌های شهری که جامعه از آن متاثر می‌شود را به حداقل برسانیم بهتر می‌توانیم به مردم و شهر خدمت کنیم. ابوالفضل قناعتی ادامه می‌دهد: شهرداری تهران برای هیچ یک از کمیسیون‌ها دلیل و منطقی در مورد طرح انضباط شهری نیاورده است و هیچ کلیات یا پیوستی به اعضا نداده است تا شورا را نسبت به تبعات احتمالی طرح اقناع کند. در ثانی وقتی تبعات احتمالی یک طرح بررسی می‌شود راهکارهای به حداقل رساندن آن با خرد جمعی نیز افزایش می‌یابد. اما اکنون شهرداری تهران بدون مجوز و مشورت اعضای شورای شهر طرح دیگری را برای اجرا دردست گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر