رشد 90 برابری قیمت مسکن در 20 سال گذشته

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۴۱

گروه مسکن و شهرسازی

رییس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این سوال که اگر وام مسکن به 60میلیون تومان افزایش یابد، رکود بازار تبدیل به رونق می‌شود؟ گفت: رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته رخ داده و مرکز آمار رشد مسکن را 60الی90برابر در 20سال گذشته اعلام کرده است.

به گزارش «تعادل» حسام عقبایی در میزگردی که شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما درباره خانه‌دار شدن مردم و وام مسکن برگزار شد، توضیح داد: لذا می‌بینید که مشکل بسیاری در تامین مسکن مردم دیده می‌شود و مشکل اینجاست که هنوز هم تولید مسکن درکشور سنتی و بومی است.

اگر رویکرد ساخت و ساز صنعتی بود، این تسهیلات باید در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد اما تسهیلات 50 یا 60 میلیون تومانی هنوز تصویب نشده و قرار است در اختیار مشتری مسکن قرار گیرد.

وی افزود: وام 15میلیون تومانی که 11سال پیش می‌دادند 38درصد از قیمت وام یک واحد 70 متری را پوشش می‌داد اما درحال حاضر قیمت همان ملک نزدیک به 280میلیون تومان است و اگر 60 میلیون هم وام بدهند، درصد بسیار کمی را پوشش می‌دهد.

می‌خواهیم انحصار بانک مسکن در دادن وام شکسسته شود

هادی قوامی، عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار نیز در این برنامه در پاسخ به این سوال که ماجرای اختلاف وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی بر سر دادن وام مسکن چیست، گفت: سیاست‌هایی که در ارتباط با بخش مسکن دیده شده باید بتواند این بخش را از رکود خارج کند و گرنه طبیعتا سیاست‌ها ابتر می‌ماند. وی با اشاره به اینکه باید دید وزارت راه و شهرسازی چه انتظاری دارد، گفت: 10سال پیش اگر متقاضی مسکن قصد استفاده از وام مسکن را داشت مبلغ وام حداقل 35درصد ارزش ملک را پوشش می‌داد.

امروزه به دلیل تورم، قدرت خرید مردم تضعیف شده و این مبلغ هم به این نسبت افزایش یافته و 30میلیون تومان طی 15سال تغییرات زیادی کرده اما قیمت ملک، بسیار بیشتر شده پس می‌بینیم وام مسکن طی این مدت بی‌خاصیت‌تر شده است. قوامی در پاسخ به این سوال که آخرین اقدام برای وام مسکن چیست، گفت: آخرین تصمیم در جلسه قبل قرار بود در ارتباط با بخش مسکن گرفته شود و مصوبه‌یی در این باره داشته باشیم ولی روی پیشنهادی که آمده بود، بحث شده و به این جمع‌بندی رسیدیم که نمی‌شود تصمیم گرفت. وی افزود: مورد اختلافی یکی درباره سقف 60میلیون تومان بود و دیگری انحصاری شدن بانک مسکن در دادن وام مسکن اما ما می‌خواهیم این انحصار را بشکنیم تا همه بانک‌ها هم بتوانند وام بدهند چراکه معتقد هستیم وام تصویب شده باید اثرگذار باشد.


مشکل سازمان مالیاتی در شناسایی خانه‌های خالی از سکنه

حسین وکیلی، معاون سازمان مالیاتی کشور نیز در این برنامه در تماس تلفنی گفت: مشکل اصلی ما بحث شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه است. مثلا در مالیات بر درآمد، نبودن اطلاعات مشکل ماست و باعث شده تبعیض مالیاتی زیادی داشته باشیم. وی ادامه داد: درحال حاضر بدون اینکه بیاییم زیرساخت‌های اطلاعاتی را درست کنیم و بعد بخواهیم این کار را انجام دهیم، شرایط بدتر می‌شود و الان ابزارکافی برای داشتن اطلاعات این بخش نداریم. بحث جدیدی که در سازمان مالیاتی داریم، این است که ارتباط آدم‌ها (مودی و مامور مالیاتی) با همدیگر قطع شود. الان وقتی نیست که بدون اطلاعات بگردیم ببینیم کجا خانه خالی هست و مالیات بگیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر