چالش‌های پیش روی بازار مسکن کشور

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۰

با انتشار اخبار تفاهم هسته‌یی ایران با کشورهای 1+5 و احتمال لغو تحریم‌های ایران در آینده‌یی نزدیک، درهای اقتصاد جهانی به روی کشور باز شده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ برای کشور فراهم خواهد شد. به این ترتیب، بازار‌های سرمایه‌یی کشور تحت‌الشعاع این تغییر و تحولات قرار خواهد گرفت. در این میان رفتارهای فعالان بازارهای ارز، طلا و سهام می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد. اما گمانه‌زنی‌ها درباره بازار مسکن که علاوه بر ماهیت یک کالای سرمایه‌ای به عنوان یک کالای مصرفی درخانوارهای ایرانی جای دارد، متفاوت بود. به این ترتیب در «تعادل» گفت‌وگویی با علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران درخصوص وضعیت بازار مسکن و چگونگی رونق‌بخشی به بازار این کالا انجام گرفت که در ادامه می‌خوانیم:

ارزیابی شما از تاثیر تفاهم هسته‌یی کشور و احتمال لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن چیست؟

نباید انتظار داشت که لغو تحریم در کوتاه‌مدت بتواند تاثیری بر بازار مسکن داشته باشد چراکه این تحریم‌ها مستقیما بر بازار تاثیر نمی‌گذارد. به این ترتیب اثرهای شوک‌وار که این تحولات بر بازارهایی مانند بازار طلا و سکه، ارز خواهد داشت بر بازار مسکن ندارد. در واقع از طریق تاثیرگذاری بر دیگر متغیرهای اقتصادی می‌تواند بازار مسکن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آیا احتمال لغو تحریم‌ها از طریق ایجاد امنیت روانی نمی‌تواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد؟

پیش از این شاهد بودیم، ارقام کلانی در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌شد. اما درحال حاضر که در اقتصاد کشور بانک‌هایی با سودهای بالا مانند 28درصد فعالند، افراد ترجیح می‌دهند سرمایه‌هایشان در این سپرده‌ها نگه دارند تا اینکه وارد حوزه پرریسک مانند صنعت ساختمان کنند. این درحالی است که فرآیند طولانی اخذ مجوز برای ساخت و ساز و دیگر عواملی از این دست نیز بر کمرنگ شدن استقبال بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن بی‌تأثیر نیست.

در شرایط کنونی راهکار مناسب برای خروج بازار مسکن از رکود چیست؟

در شرایط فعلی باید تغییرات اساسی در حوزه مسکن از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی با اتخاذ سیاست‌هایی اعمال شود چراکه بازار مسکن بیش از هر عامل متاثر از تصمیمات داخلی کشور است. به این ترتیب، همانطور که اشاره شد تغییر رویکرد دولت در سیاست‌های خارجی تاثیری بر این بازار ندارد. در واقع دولت باید از طریق ارایه بسته‌های تشویقی برای هدایت بخش خصوصی به سوی بازار مسکن بتواند از این پتانسیل استفاده کند.

منظور از بسته‌های تشویقی چیست؟

برای نمونه اگر دولت سقف انواع وام‌های خرید و ساخت را مسکن افزایش داده و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را ابلاغ کند، می‌تواند در جذب سرمایه‌های خصوصی برای برون‌رفت بازار مسکن از رکود گام بزرگی بردارد. در واقع اینگونه سیاست‌ها می‌تواند راهگشای راه خروج از رکود باشد و به تبع تاثیر آن بیش از لغو تحریم‌ها و تحولات خارج از کشور است.

مشکل فعلی برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی چیست؟

اکنون مدتی است که از بازنگری طرح جامع مسکن می‌گذرد و شاهدیم که وزارت راه و شهرسازی فعلی از برنامه‌های آن دو سال عقب است. گرچه صحبت‌هایی درخصوص مسکن اجتماعی در میان بود ولی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌یی برای آن ارایه نکرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر