تداوم رکود بازار مسکن در اسفند 39

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۹


سال 93 درحالی به پایان رسید که خریداران مسکن امیدوار بودند شورای پول و اعتبار در واپسین روزها بالاخره با پرداخت وام 80میلیون تومانی خرید مسکن موافقت کند. با این‌حال، سال93 به پایان رسید و در این میان اقبال تولیدکنندگان مسکن بیشتر بود، چراکه بانک مرکزی با اعطای وام ساخت مسکن موافقت کرده بود. به این ترتیب، پرداخت این تسهیلات آغاز شد. البته گمانه‌زنی‌هایی از تغییر مقدار وام 80میلیون تومانی به 60میلیون تومان است، اما همچنان در هاله‌یی از ابهام است، بنابراین خریداران باید منتظر نتیجه ماراتن چانه‌زنی وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مرکزی بر سر افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن باشند. البته بازی دوجانبه بانک مسکن با ارایه پیشنهاد وام 60میلیون تومانی به آن اضافه شده است و به‌عنوان طرف سوم مدعی نجات بازار مسکن از تنگنای رکود است، چراکه دولت یازدهم امیدوار است به واسطه خروج مسکن از رکود به‌عنوان یکی از بخش‌های پیشران راه برای خروج سایر بخش‌های اقتصادی از رکود هموار شود.

با این‌حال، آمار رسمی منتشر شده ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد میزان معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران طی آخرین ماه سال گذشته کاهش یافت، به‌طوری‌که در اسفند93 بالغ بر 6هزار و 273واحد آپارتمان مسکونی در دفاتر مشاور املاک خریدوفروش شده است. این درحالی است که در اسفند سال92 این میزان بالغ بر 9هزار و 748واحد بود. بر این اساس، حجم معاملات مسکن در واپسین ماه سال گذشته 36درصد کاهش یافت. البته در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته که 7هزار و 496واحد آپارتمان معامله شده بود، حجم معاملات اسفند سال گذشته نسبت به بهمن حدود 16درصد کاهش یافته است.

این روند نزولی در بازار اجاره مسکن پایتخت نیز رخ داده است، چراکه طی اسفند ماه سال گذشته در تهران سه‌هزار و 735واحد مسکونی اجاره شده است. در مقایسه با اسفند سال92 می‌توان دریافت که حجم این نوع معاملات مسکن 38درصد کاهش یافته است. زیرا براساس اجاره‌نامه‌های صادر شده ازسوی دفاتر مشاور املاک در اسفند سال 92 حدود 6هزار و 73واحد ملک اجاره شده است. همچنین در بهمن ماه سال گذشته 5هزار و 632واحد آپارتمان مسکونی اجاره شده است، بنابراین طی اسفند ماه سال گذشته بازار مسکن با کاهش 34درصدی معاملات اجاره مواجه باشد. باوجود رکود حاکم در سال گذشته، انتظار می‌رود باتوجه به برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن و تغییر رویکرد در به‌کارگیر بازار مالی، مدیریت نظارت بانکی و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی، سال94 خاستگاه بازار مسکن برای گذار از دوران رکود است.


خریدوفروش مسکن

براساس آمار منتشره ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی طی اسفند ماه سال گذشته حدود 6هزار و 273واحد مسکونی در دفاتر مشاور املاک پایتخت خریدوفروش شده است که ارزش هر مترمربع این املاک به‌طور میانگین حدود 4میلیون و 300هزار تومان بود. با این‌حال، بیشترین میزان خریدوفروش واحدهای مسکونی پایتخت در دفاتر منطقه پنج واقع در غرب تهران با صدور 714مبایعه‌نامه با متوسط ارزش 4میلیون و 600هزار تومان برای هر مترمربع آپارتمان مسکونی انجام گرفته است. پس از آن مشاوران املاک دیگر منطقه شمالی تهران یعنی منطقه چهار تهران بیشترین مشتری برای املاک واقع در شمال شرق تهران پیدا کردند تا بتوانند 690واحد آپارتمان مسکونی را با ارزش میانگین متری 4میلیون و 500هزار تومان به فروش برسانند. همچنین مالکان آپارتمان منطقه دو از اقبال بلندی برای فروختن واحد خود برخوردار بودند، چراکه 578 واحد آپارتمان مسکونی با متوسط قیمت متری 6میلیون تومان خریدوفروش شد.

اجاره مسکن

آمار رسمی وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد طی اسفند سال گذشته حدود 3هزار و 735 اجاره‌نامه در پایتخت صادر شده که متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع این آپارتمان‌های مسکونی اجاره شده حدود 18هزار تومان است.

همچنین بیشترین آپارتمان اجاره شده در منطقه دو با میانگین اجاره‌بهای 26هزار تومان برای هر مترمربع صورت گرفته است. به‌عبارت دیگر هزینه اجاره یک آپارتمان 100متری در منطقه دو تهران طی بهمن سال گذشته حدود دومیلیون و 600هزار تومان بود. البته ارزش اجاره این ملک در منطقه پنج تهران با اجاره 451مورد بیشترین حجم اجاره داشته و بالغ بر دومیلیون و 200هزار تومان بود. پس از این دو منطقه مذکور، بیشترین تعداد اجاره‌نامه صادر شده ازسوی دفاتر مشاور املاک منطقه هشت واقع در مرکز تهران با تعداد 236فقره انجام گرفته که براساس آن اجاره‌بهای هر مترمربع آپارتمان مسکونی در این منطقه حدود 20هزار تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر