زمانبندی مقامات بانکی برای ارایه تسهیلات مسکن

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۱

پس از تصویب و ابلاغ پرداخت تسهیلات بانکی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تکمیل مسکن مهر ازسوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل اجرایی شد. مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی به تصویب بی‌دغدغه و سریع وام 80میلیون تومانی خرید مسکن تا پایان سال93 امیدوار شدند. به این ترتیب، پرونده این وام روی میز شورای پول و اعتبار رفت، اما نگرانی بانک مرکزی از عواقب این وام و تعلل اعضای شورا باعث شد، این پرونده همچنان در انتظار امضای تصویب شورای مذکور باشد. گرچه مقامات وزارت راه‌وشهرسازی از موافقت بانک مرکزی از پرداخت این وام خبر می‌دهند، اما مسوولان بانک مسکن از پیشنهاد وام 60میلیون تومانی خرید مسکن به بانک مرکزی رونمایی کردند. به گفته‌ آنها، این وام مشکل وام 80میلیونی تومانی اعم از افزایش ناگهانی قیمت مسکن را ندارد. از طرفی هم برای تامین به منابع کمتری نیاز است. به این ترتیب، از نظر عضو هیات‌مدیره بانک مسکن، به‌دلیل رکود حاکم بر بازار بهترین زمان برای تصویب وام ۶۰میلیون تومانی امسال یا اوایل سال آینده است.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه در سال‌های91 و 92 تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش یافت، اظهار کرد: این درحالی بود که اواخر سال92 و اوایل سال93 وارد دوره رکود شده‌ایم و تسهیلات 35میلیون تومانی بانک مسکن زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بخش مسکن دوباره وارد دوره رکود خود شده بود.

وی با بیان اینکه این تسهیلات تاثیری بر قیمت‌ها نداشت، ادامه داد: اگر در مقطع کنونی یعنی امسال یا اوایل سال آینده وام 60میلیون تومانی خرید مسکن عملیاتی شود، هنوز در دوره رکود خواهیم بود. اما اگر این کار به اواخر سال94 یا اوایل سال95 موکول شود، آن زمان مقطعی است که پیش‌بینی می‌کنیم اواخر سال آینده و اوایل سال95 مسکن از رکود خارج شود، بنابراین این مقطع (اواخر سال آینده و اوایل سال95) زمان مناسبی برای افزایش وام مسکن نیست.

رحیمی‌انارکی پیش‌تر با بیان اینکه در تسهیلات 60میلیون تومانی خرید مسکن به‌دنبال این هستیم حداکثر تسهیلات برای افزایش قدرت خرید مردم استفاده شود بدون اینکه باعث افزایش شدید قیمت واحد مسکونی شود، گفته بود: برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا وام 60میلیون تومانی کمترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ها داشته و حداکثر تاثیر را روی قدرت خرید مردم در بازار مسکن داشته باشد.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید، تصریح کرد: سال گذشته در تسهیلات 35میلیون تومانی این کار انجام شد، وقتی وام از 20میلیون به 35میلیون تومان و وام جعاله به 10میلیون تومان رسید هیچ‌گونه افزایش قابل‌توجهی در قیمت ندیدیم. رحیمی‌انارکی در واکنش به این موضوع که رکود بازار مسکن باعث تاثیر کم وام 35میلیون تومانی بر قیمت‌ها شد، گفت: افزایش وام به 35میلیون تومان در زمان مناسبی اجرایی شد. در اواخر سال91 و اوایل سال92 رونقی در بازار مسکن روی داد و در آن مقطع قیمت واحدهای مسکونی 60 تا 70درصد افزایش یافت و تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز صادر شد.

وی با یادآوری اینکه در آن مقطع شرایط رونق بر بازار حاکم بود، افزود: اواخر سال92 و 93 وارد دوره رکود شده‌ایم و تسهیلات 35میلیون تومانی زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بخش مسکن دوباره وارد رکود شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر