50 مترمربع سرانه فضای سبز تهرانی‌ها تا پایان دولت یازدهم

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۷

درکمیسیون ماده 5 تصویب شده، بخشی از زمین‌های شهری تهران تحت عنوان پهنه G نمایانگر فضای سبز است که شهرداری تهران تا پنج سال حق تغییر کاربری ندارد و نمی‌تواند زمینی را که برای فضای سبز خریداری شده را بفروشد. با این‌حال، تعرض برخی سرمایه‌گذاران به بوستان مادر نشان می‌دهد، باوجود نظارت این کمیسیون، فضای سبز پایتخت از گزند این سودجویی‌ها در امان نیست. به‌نظر می‌رسد، ممانعت از تخریب فضای سبز برای ایجاد فضای مطبوع در کلان‌شهر تهران کافی نیست. به این ترتیب، مقامات دولتی و شهری باید به‌دنبال سیاست‌های جدید برای توسعه فضای سبز این شهر درگیر با آلوگی هوا و ترافیک باشند. در این راستا، استاندار تهران از تخصیص بودجه 40میلیارد تومانی برای فضای سبز استان خبر داد. البته نامگذاری سال آینده به‌نام سال ارتقای فضای سبز استان تهران، احداث 5 پارک در مناطق محروم و عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز توسط شهرداری از دیگر سیاست‌ها برای حفظ فضای سبز شهری است تا وعده حسین هاشمی مبنی برای دستیابی به 50مترمربع سرانه فضای سبز استان تهران تا پایان دولت یازدهم محقق شود.


بودجه فضای سبز

استاندار تهران در چهارمین جلسه ستاد فضای سبز استان تهران بااشاره به تخصیص اعتبار تا سقف 30میلیارد تومان از طریق منابع مختلف استان برای فضای سبز گفت: برای تشویق و حرکت در راستای توسعه فضای سبز استان تهران نیز 10میلیارد تومان از منابعی که به‌وسیله عوارض دریافت می‌کنیم، برای توسعه فضای سبز استان تهران تخصیص داده شد.

به گزارش ایسنا، هاشمی درباره مصوبات افزود: در ابتدای دولت یازدهم سرانه فضای سبز شهرهای استان تهران به جز شهر تهران 19.2مترمربع بوده که امروز با گذشت یک‌سال از عمر دولت یازدهم این رقم به 24مترمربع رسیده است و درنظر داریم برای سال آینده سرانه فضای سبز را به 30مترمربع افزایش دهیم. وی تصریح کرد: در شهرها باید طوری کار شود که سرانه فضای سبز رشد مناسب داشته باشد تا به محیط‌زیست، سلامت مردم و زیبایی شهرها کمک شود. هاشمی تاکید کرد: در راستای تحقق افزایش سرانه فضای سبز باید حدود 4هزارو500 هکتار از منابع طبیعی زمین به شهرداری‌های متقاضی توسعه فضای سبز واگذار شود که تاکنون 2هزارو200 هکتار واگذار شده و مابقی نیز در آینده واگذار می‌شود تا ضمن استفاده مردم از این فضای سبز استان تهران به‌عنوان پایتخت از سرانه فضای سبز مناسب برخوردار شود. وی با تاکید بر چشم‌انداز افق 1404 و افزایش سرانه فضای سبز در حد استاندارد قابل قبول گفت: امیدواریم تا پایان دولت یازدهم سرانه فضای سبز استان را تا 50مترمربع افزایش دهیم.

سال 94، سال ارتقای فضای سبز

در ادامه، استاندار تهران از نامگذاری سال آینده به‌نام سال ارتقای فضای سبز استان تهران خبر داد و افزود: این نامگذاری در راستای تشویق شهردارانی که در حوزه طراحی فضای سبز و مصرف آب کمتر تلاش می‌کنند، بود و با تشکیل کمیته‌یی برای ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها در سطح استان به شهرداری‌های فعال کمک مالی می‌شود و خود شهرداران هر شهر نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند.


احداث پارک

استاندار تهران درخصوص کمربند سبز استان تهران نیز گفت: در بازدید از شهرهای استان روند رشد این طرح مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد و درحال حاضر 10 پارک اختصاصی ویژه بانوان در استان احداث شده که درنظر داریم هر شهری حداقل یک پارک ویژه بانوان احداث کند. البته با امضای تفاهمنامه‌یی با ستاد اجرایی حضرت امام(ره) مقرر شده با تامین اعتبار توسط این ستاد پنج پارک در مناطق محروم استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: از هر امکانی که بتوانیم برای ایجاد تحرک در حوزه فضای سبز استفاده کنیم بهره خواهیم گرفت؛ البته در این زمینه نیازمند مشارکت شهروندان هستیم و هر فردی می‌تواند حتی با یک گلدان در بالکن خود به این روند سرعت بخشد.


ممنوعیت آبیاری فضای سبز با آب شرب

همچنین استاندار تهران درباره آبیاری فضای سبز خاطرنشان کرد: بخشنامه‌یی توسط معاونت عمرانی استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود که تمام شهرداری‌های استان به هیچ عنوان حق استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را ندارند؛ چراکه آب شرب مشکلی جدی در سطح استان قلمداد می‌شود. در این راستا، معاون امور عمرانی استانداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها مجاز به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در سطح استان نیستند، گفت: در موضوع توسعه فضای سبز ساده‌ترین موضوع کاشت نهال است؛ اما آبیاری و نگهداری از نهال‌ها کار سخت و حایز اهمیتی است. حسن کریمی گفت: بخشنامه‌یی به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود که از آب شرب برای آبیاری استفاده نکنند و اگر مواردی مشاهده شد، جلوی آن گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر