مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۷

ضعف تامین اجتماعی، نبود بازارهای سرمایه مطمئن و کم‌ریسک در اقتصاد کشور و جهش قیمتی در بازار مسکن باعث شد، ساختمان دیگر صرفا برای خانوارها سرپناه نباشد. به این ترتیب، برای اکثر خانوارهای ایرانی، ساختمان‌ها به اصلی‌ترین سرمایه محسوب شد. البته این در حالی است که با اهمیت یافتن بحث انرژی، در کنار ایمنی و آسایش ساختمان، رعایت اصول مصرف بهینه انرژی نیز باید در کانون توجه تولیدکنندگان قرار می‌گرفت. این امر مستلزم تلاش همگانی برای تحقق اهداف عالی مقررات ملی ساختمان است. در این راستا وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد سازمان‌های نظام مهندسی و شهرداری‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی باید برنامه‌ریزی و تهیه برنامه‌یی مدون، مقدمات کنترل ساختمان در دوره بهره‌برداری را فراهم کنند. البته به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مقررات ملی ساختمان پس از دو دهه اجرا نیاز به بازنگری دارد. بنابراین، مسوول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان از تغییر برخی مباحث آن خبر داد.

به گزارش فارس، مقرر بود وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان حضور یابد، اما به‌علت انجام سفرهای استانی هیات‌دولت به استان قم و افتتاح آزادراه قم-گرمسار رییس‌جمهور موفق به حضور در این همایش نشد که پیام وی به این همایش، دیروز قرائت شد. عباس آخوندی در پیام خود آورده است: برگزاری همایش مقررات ملی ساختمان که با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها برگزار می‌شود، فرصت خوبی است تا مهندسان و دست‌اندرکاران حوزه مهندسی ساختمان در این خصوص باهم تبادل‌نظر کنند.

آخوندی بیان کرد: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌یی از روابط و الزامات و بایدها و نبایدهای ساخت‌و‌ساز است که با رعایت آنها ایمنی، آسایش، صرفه‌ اقتصادی فرد، جامعه و بهداشت مردم تامین می‌شود.

به گفته آخوندی، هنوز اهداف مهم مقررات ملی ساختمان یعنی آسایش و صرفه اقتصادی فرد و جامعه به‌طور کامل محقق نشده است؛ پرداختن به موضوع مراقبت و نگهداری از ساختمان می‌تواند رسیدن به این اهداف را سرعت بخشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ساختمان‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه مردم هر کشور محسوب می‌شوند و بدون تردید مراقبت از این سرمایه‌ها می‌تواند سالانه میلیاردها ریال از هدررفت جلوگیری کند.

بنا به گفته وزیر راه شهرسازی در‌حال‌حاضر ساختمان‌ها پس از اتمام کار و آغاز دوره بهره‌برداری از کنترل مهندسان خارج می‌شوند و مالکان و متصرفان، خود ناچار به مراقبت و نگهداری از ساختمان هستند؛ در واحدهای کم‌حجم و ساختمان‌های کوچک نگرانی از مراقبت و نگهداری از ساختمان جدی است.

در بخش دیگری از پیام آخوندی آمده است: امروزه با توسعه فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان و کاربرد مصالح و روش‌های نوین ساخت و همچنین استفاده از سیستم‌های پیشرفته مکانیکی و برقی، نیاز به مهارت‌های ویژه نگهداری و مراقبت از ساختمان بیشتر شده است. بنا به گفته آخوندی، اگرچه این پیشرفت‌ها هزینه نگهداری را افزایش می‌دهد، اما بدون شک در بلندمدت در ارتقای آسایش و صرفه اقتصادی ساخت تاثیر بسزایی دارد. آخوندی در پیام خود تاکید کرده است که در مجموعه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی و شهرداری‌ها می‌خواهم که با برنامه‌ریزی و تهیه برنامه مدون، مقررات کنترل ساختمان در دوره بهره‌برداری را فراهم کنند و از طریق رسانه‌های تخصصی و جمعی موضوع را برای مردم ترویج کنند.


اهداف اصلی در نگهداری ساختمان

در ادامه این مراسم، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از بین رفتن ساختمان‌های موجود در کشور هدر دادن ثروت ملی است، اظهار کرد: برای آنکه بتوان شرایط ایمنی و مزیت ساختمان‌های ایرانی را حفظ کرد باید در هشت محور هدف‌گذاری کنیم.

حامد مظاهریان تصریح کرد: هشت عامل کاهش استهلاک ساختمان، افزایش ایمنی واحدهای مسکونی، بالا‌بردن عمر مفید با افزایش بهره‌وری ساختمان‌ها، ایجاد صرفه‌جویی در انرژی، پیشگیری از افزایش هزینه‌های نگهداری، تلاش برای کاهش ضایعات و همچنین پیشگیری از حوادث غیرمترقبه شاخص‌هایی است که ساختمان‌های ایرانی به آن احتیاج دارند. وی با بیان اینکه بحث نگهداری از ساختمان‌ها یک امر کاملا تخصصی و پیچیده است اظهار کرد: تا زمانی‌که بخواهیم مدیریت ساختمان‌ها را در ایران به افراد غیرمتخصص بسپاریم و از آنها توقع داشته باشیم تمام اهداف بلندمدت کشور را در حوزه حفظ ساختمان‌ها اجرایی کنند نمی‌توان امید داشت سن مفید ساختمان‌ها در ایران افزایش پیدا کند. معاون وزیر راه و شهرسازی از لزوم ایجاد شرکت‌هایی که کار تخصصی‌شان نگهداری ساختمان است سخن گفت و اظهار کرد: متاسفانه در ایران جز در برخی پروژه‌ها و مجتمع‌های دولتی چنین شرکت‌هایی ایجاد نشده‌اند که این مساله هم به بهره‌وری ساختمان‌ها ضربه زده و هم عمر مفید آنها را کاهش داده است.

مظاهریان ادامه داد: این درحالی است که امروزه در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا بحث نگهداری از ساختمان‌ها برعهده شرکت‌هایی است که به‌طور ویژه در حوزه‌های مختلف ساختمانی فعالیت کرده و اجازه سرعت‌یافتن استهلاک آنها را نمی‌دهند. وی ابراز امیدواری کرد: در پایان ششمین دور از همایش مقررات ملی ساختمان بحث‌ها به راه‌حل‌هایی برسد که در‌نهایت مردم را از نحوه نگهداری از ساختمان‌هایشان آگاه کرده و در سرتاسر کشور امکان استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای بالا بردن عمر مفید ساختمان به‌وجود آید.


تغییر مقررات ملی ساختمان

همچنین مسوول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: مبحث۲۲ ساختمان در دست تغییرات است و تا ۱۵ماه آینده با شرایط واقعی مورد نیاز کشور تطبیق می‌یابد. محمدتقی احمدی با تاکید بر اینکه در اجرای مقررات ملی ساختمان، تعاون و فرهنگ‌سازی امری قابل‌توجه است، بیان کرد: در تدوین و بیان ضوابط و مقررات ملی ساختمان، زحمات زیادی کشیده می‌شود، اما آنچه مورد نیاز است، ترویج، سازماندهی، اجرا، کنترل و بهره‌برداری مقررات است که از این جهت شیراز شهری موفق در کشور محسوب می‌شود.

مسوول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان طی یک‌سال گذشته برحسب مطالعات علمی و فنی خود و با همکاری قبلی وزیر راه و شهرسازی تلاش کرد فعالیت‌های خاصی را انجام دهد.

احمدی با بیان اینکه از 22مبحث، 21کمیته بررسی شده است، اظهار داشت: در این راستا 140جلسه برای بازبینی، تهیه اسناد جانبی نظیر چک‌لیست‌ها، پیوست‌ها و روش‌های تدوین بررسی شد.

احمدی اظهار داشت: در بخش مراقبت و نگهداری، فعالیت‌های مبحث22 را آغاز کردیم و با پشتیبانی مباحث فنی 20گانه، مبحث22 در دست تغییراتی است و تا 15ماه آینده با شرایط واقعی مورد نیاز کشور تطبیق می‌یابد.

وی اظهار داشت: در بخش مراقبت و نگهداری این موضوع باید مدنظر باشد که شامل بازرسی و کنترل توسط بهره‌بردار و متولیان نگهداری، تعمیرات، تغییرات، مدیریت مصالح نگهداری و بهره‌برداری است.

مسوول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان بیان کرد: این 5موضوع مذکور در بخش مراقبت و نگهداری باید مدنظر قرار گیرد. وی یادآور شد: الگویی ایده‌آل و ارزنده در ویرایش اول مبحث22 ساختمان مطرح بود که در‌حال‌حاضر با مشکلات اجرایی در تاثیر در جامعه فنی و بهره‌برداری ساختمان‌ها مواجه هستیم، که مکانیسمی برای اجرا تهیه نشده است و بستر قانونی هم تزلزل دارد.

مسوول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تاکید کرد: باید همه کارها در زمینه بهره‌برداری، بازرسی، تعمیر، تغییر و مدیریت ساختمان را تحت کنترل درآوریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر