بهسازی بافت‌ فرسوده، رویکرد اصلی دولت در سال آینده

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۳


4/1میلیون واحد مسکن مهر اقساطی به فروش می‌رسد

گروه مسکن و شهرسازی

پروژه مسکن مهر که مقرر بود در سال92 در پایان دوره دولت دهم تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد، اما این وعده عملیاتی نشد تا اینکه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای آن تعیین تکلیف کند. این در حالی بود که وزارت راه و شهرسازی فعلی با بازنگری در طرح جامع مسکن، سیاست‌های جدیدی برای توسعه مسکن کشور داشت. با این‌حال، وزارتخانه مربوطه موظف بود، طرح نیمه‌کاره و بلاتکلیف دولت قبل را به نتیجه‌یی برساند و خود را از انتقاد متقاضیان مسکن و نمایندگان مجلس رهایی بخشد. اما توجه به مسکن مهر باعث نشد که برنامه وزارت راه و شهرسازی به فراموشی سپرده شود. بر این اساس، سال93 برای حوزه مسکن با تصویب افزایش تسهیلات بانکی مسکن همراه بود. مرحله نخست برنامه وزارت راه و شهرسازی، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بود تا به این ترتیب، سیاست‌های توسعه مسکن دولت فعلی وارد فاز اجرا شود. همچنین وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معرفی وام ساخت ۳۰۰واحد بافت فرسوده به بانک مرکزی، از توجه به بهسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان شعار و رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در سال آینده یاد کرد. البته وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل و تحویل تمام واحدهای مسکن مهر تا سال95 برنامه‌هایی دارد. به‌طوری که عباس آخوندی از فروش اقساطی 1.4میلیون واحد مسکن مهر خبر داد. به‌صورت هفتگی 8 تا ۱۰هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور فروش اقساطی می‌شود. در این راستا، این عضو کابینه دولت یازدهم افتتاح مسکن مهر شهرک مهرگان، برای رفاه حال متقاضیان مسکن مهر این شهرک، از ساخت‌وساز در پروژه دو‌خطه‌کردن راه‌آهن تهران-قزوین خبر داد.


مسکن مهر

عباس آخوندی در مراسم افتتاح ۱۰هزار واحد مسکن مهر شهرک مهرگان با بیان اینکه در پروژه مسکن مهر دولت در عمل انجام شده قرار گرفته است، گفت: در‌حال‌حاضر مجموعه مسکن مهر شهرک مهرگان نقش خوابگاهی دارد و کار و اشتغال دور از مجموعه شهرک مهرگان است. مجموعه شهری زمانی قابل زندگی است که مشاغل در درون آن تعریف شده باشند. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قزوین به‌عنوان جایگاه امنیتی برای پشتیبانی امنیت پایتخت عمل می‌کند و باید به سیستم حمل‌و‌نقل این استان توجه ویژه‌یی شود، اظهار کرد: مساله خدمات زیربنایی و روبنایی این شهرک مساله‌یی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت، از سوی دیگر مجموعه مسکن مهر محمدیه قزوین حدود ۵۰‌هزار نفر جمعیت دارد، در‌حالی‌که جمعیت شهرک مهرگان به‌زودی به ۱۴۰‌هزار نفر می‌رسد، یعنی چیزی حدود سه‌برابر شهر مادر.

وی ادامه داد: بهره‌مندی از خدمات مختلف ازجمله امنیت، خدمات آموزشی، رفاهی و خدمات زیرساختی مانند برق آب گاز و فاضلاب از حقوق اولیه ساکنان این مجموعه است و تمام توجه ما به بحث‌های زیربنایی معطوف می‌شود. وی با اشاره به مشکلاتی که ساکنان این مجموعه دارند گفت: مطمئنا همه پیمانکاران این مجموعه در یک سطح مالی قرار ندارند، بنابراین کارگروهی باید تشکیل شود که در این کارگروه به تمام مشکلات پیمانکاران رسیدگی کنیم. آخوندی با بیان اینکه اغلب ساکنان شهرک مهرگان مشکل عدم نصب آسانسور را دارند گفت: ساکنان باید بدانند که این مجموعه‌ها پروژه‌های دولتی نیستند که انتظار حمایت مالی از دولت را داشته باشند، اما نباید مشکلات به یکدیگر حواله شود و باید با کمک هم مشکلات ساکنان مسکن مهر را برطرف کنیم. وی ادامه داد: برای این جمعیت ۱۴۰‌هزارنفره ۱۸مدرسه ساخته می‌شود که ساخت ۹مدرسه به اتمام رسیده و ۹مدرسه دیگر در حال ساخت است که تا مهر سال آینده به‌تدریج ساخته خواهند شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد غیرطبیعی جمعیت شهرک مهرگان گفت: طبق گزارشات کلانتری مهرگان این شهرک در‌حالی‌که سال گذشته جمعیت آن ۱۴‌هزار نفر بوده امسال به جمعیت ۴۲‌هزار نفر رسیده است که این رشد جمعیت طبیعی نیست.

وی با اشاره به ساخت ۲۲‌هزار هکتاری فضای سبز در این مجموعه گفت: قطعا ساخت چنین فضای سبزی برای این میزان جمعیت ضروری و یک الزام است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اتصال شهر محمدیه و شهرک مهرگان گفت: نقش حمل‌و‌نقل عمومی در اتصال این دو مجموعه به هم بسیار مهم است و این دو شهر باید توسط یک آزادراه به هم متصل شوند و مانند یک مجموعه شهری عمل کنند. وی ادامه داد: در سفر پیشین خود به این استان دستور دو‌خطه‌کردن راه‌آهن قزوین به تهران را دادیم که امروز شاهد ساخت‌و‌ساز در این پروژه هستیم. آخوندی با بیان اینکه به پیمانکار این پروژه دستور داده‌ایم در تمام مجموعه‌های شهری بین این دو مجموعه ایستگاه راه‌آهن احداث کند گفت: باید بین این دو مجموعه شهری محمدیه و شهرک مهرگان امکان حمل‌و‌نقل عمومی وجود داشته باشد.

آخوندی از احداث ایستگاه راه‌آهن شهری در شهر محمدیه استان قزوین خبر داد و گفت: به‌زودی قطار بین‌شهری از شهر محمدیه عبور می‌کند و این شهر به قزوین متصل می‌شود. وی با عذرخواهی از ساکنان شهرک مهرگان گفت: از اینکه هنوز خدمات این شهر کامل نیست و در شرایط سختی زندگی می‌کنید عذرخواهی می‌کنم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مدت کوتاهی که در این حوزه فعالیت می‌کنیم به‌طور شبانه‌روز پیگیر مشکلات ساکنان مسکن مهر هستیم. آخوندی با بیان اینکه از ابتدای پروژه مسکن مهر تا پایان سال جاری یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار واحد مسکونی مسکن مهر افتتاح می‌شود گفت: هر هفته به‌طور متوسط ۸ تا ۱۰‌هزار واحد مسکونی مسکن مهر فروش اقساطی می‌شوند. وی ادامه داد: با وجود اینکه ساخت مدارس و مساجد جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی نیست اما تاکنون ساخت ۲۸۰مدرسه همچنین ۳۰۰باب مسجد در تمام پروژه‌های مسکن مهر را شروع کرده‌ایم.


افزایش وام ۴۰۲‌ هزار واحد

در راستای برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل و تحویل هرچه سریع‌تر واحدهای مسکن مهر، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نامه افزایش سقف ۵میلیون‌تومانی وام ۴۰۲‌هزار واحد مسکن مهر به بانک مسکن ارسال شده گفت: واحدهای افتتاح‌شده مسکن مهر از تمام امکانات زیربنایی و روبنایی برخوردار هستند. احمد اصغری‌مهرآبادی در حاشیه افتتاح 10‌هزار واحد مسکن مهر استان قزوین اظهار کرد: نامه افزایش وام 402‌هزار واحد مسکن مهر را به بانک مسکن و بانک‌های عامل برای پرداخت ارسال کرده‌ایم و بانک مسکن وعده داده این افزایش سقف را از امسال آغاز کند. وی تصریح کرد: جز بانک مسکن، که سهمیه وام آن بالاست، مقرر شده اداره راه و شهرسازی استان‌ها در هماهنگی با بانک‌های عامل نسبت به افزایش 5میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن مهر اقدام کنند. مهرآبادی همچنین با بیان اینکه با افتتاح 10‌هزار واحد مسکن مهر استان قزوین تعداد واحدهای افتتاح‌شده این استان به 41‌هزار واحد رسید بیان کرد: مجموع واحدهای مسکن مهر استان قزوین 59‌هزار واحد بوده که 18‌هزار واحد آن باقی می‌ماند. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس قول و قرار با مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین پرونده مسکن مهر این استان تا آذر سال94 در شهرهای زیر و بالای 25‌هزار نفر جمعیت بسته خواهد شد. وی با یادآوری اینکه 13‌هزار واحد مسکن مهر استان قزوین مشمول افزایش سقف وام می‌شوند گفت: طی نامه‌یی افزایش وام این تعداد واحد مسکن مهر به بانک معرفی شده است. خوشبختانه این افزایش وام منجر به تسهیل ساخت‌وساز واحدهای مسکن مهر شده است. مهرآبادی با اشاره به اینکه 90درصد واحدهای مسکن مهر در سال94 افتتاح می‌شود، گفت: تنها مقدار جزیی از واحدهای مسکن مهر که مربوط به تعاونی‌های مشاغل آزاد است به‌دلیل مسایل و مشکلات موجود در سال95 به اتمام می‌رسد. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای افتتاح 200هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال افزود: با افتتاح امروز مجموعا 122‌هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور افتتاح شده و 88‌هزار واحد باقی‌مانده نیز تا پایان امسال افتتاح می‌شوند. وی با بیان اینکه در استان‌های مختلف ازجمله قم، اردبیل، لرستان، فارس، کرمان و گلستان تا پایان سال افتتاح مسکن مهر خواهیم داشت، تصریح کرد: تاکنون یک‌میلیون و 140واحد مسکن مهر افتتاح شده که تا پایان سال این میزان به یک‌میلیون و 450‌هزار واحد افزایش خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر