اخبار

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۴

ناهمخوانی عوارض ساخت‌وساز با هزینه نظارت

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشور، پولی که شهرداری‌ها برای پروانه ساخت می‌گیرند چند برابر هزینه‌های نظارت است و به‌خوبی خدمت‌رسانی نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، اکبر ترکان در جمع اعضای نظام مهندسی استان اصفهان اظهار کرد: صدور پروانه‌های ساختمانی در سراسر کشور در سال‌جاری 35درصد کاهش داشته که سهم استان تهران 50درصد است. وی با تاکید بر اینکه دوره کارفرمایی دولت تمام شده است، افزود: بودجه عمرانی سال آینده کاهش دارد چراکه قیمت نفت از 100دلار به 50دلار کاهش یافته و باید در این زمینه کارفرمایی صنعت ساختمان به بخش خصوصی واگذار شود. رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه عوارض ساخت‌وساز بخش زیادی از نقدینگی پیمانکاران ساختمان را از دست آنها خارج می‌کند، گفت: این امر یکی از علل رکود این صنعت است و باید براساس تجربه مناطق آزاد بخشی از پول‌ها را پس از اتمام کار از پیمانکاران گرفت. ترکان اضافه کرد: پولی که شهرداری‌ها برای پروانه ساخت می‌گیرند چند برابر هزینه‌های نظارت است و به‌خوبی خدمت‌رسانی نمی‌کنند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمه‌ها هم فقط عوارض‌بگیر شده‌اند و درموقع خطرات حساب پس نمی‌دهند برای نمونه در مواقع آتش‌سوزی منازل دیده شده که بیمه‌ها با سختی خدمت‌رسانی می‌کنند. مشاور عالی رییس‌جمهور با بیان اینکه استان اصفهان آغازگر طرح ساختمان‌های سبز در کشور است، اضافه کرد: این امر باید به تمام نقاط کشور تسری یابد و در این راستا باید وام‌های حمایتی ارزان از طریق صندوق‌های توسعه‌یی اعطا شود.


موافقت استانداری با رشد کرایه‌های حمل‌ونقل پایتخت

معاون عمرانی استانداری تهران از موافقت این سازمان با رشد طبیعی کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی خبر داد. حسن کریمی در گفت‌وگو با مهر بااشاره به مصوبه شورای شهر تهران درخصوص افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی، افزود: با رشد کرایه‌ها که با تورم سالانه ازسوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، موافقیم. وی درخصوص اینکه چرا سال گذشته استانداری با افزایش کرایه‌ها کمتر از میزان رشد موافق نبود، گفت: در آن زمان ما به‌دلیل آنکه سیاست‌های دولت در زمینه قیمت سوخت و... مشخص نبود، درخواست کرده بودیم تا زمانی که تصمیم دولت در این موضوعات شفاف نشود، کرایه‌ها افزایش پیدا نکند و پس از آن با مصوبه شورا موافقت کردیم. معاون استاندار تهران با بیان اینکه دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد، گفت: اگر دولت این حمایت‌ها را نکند، کرایه‌ها بسیار بالاتر خواهد بود و دولت نسبت به گذشته حمایت‌های خوبی در این زمینه انجام داده است.


برخورد جدی با رانندگان تاکسی فاقد کارنامه هوشمند

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران از آغاز طرح ضربتی برخورد با رانندگانی که فاقد کارنامه هوشمند باشند، از ابتدای اسفند سال‌جاری خبر داد. حسین مظفر در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد جزییات این طرح، گفت: از ابتدای سال‌جاری بحث تعویض کارنامه‌های سنتی و پروانه‌های قدیمی رانندگان تاکسی به کارنامه‌های هوشمند در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه این رانندگان توسط مرکز کنترل هوشمند سازمان تاکسیرانی شناسایی و مشخصات آنها احصا شده است، گفت: این تاکسی‌ها به محض ورود به محدوده طرح ترافیک مشخصات‌شان توسط دوربین‌ها، ثبت شده و جریمه می‌شوند. مظفر با تاکید بر این نکته که رانندگان دارای کارنامه‌های قدیمی حق ورود به محدوده طرح ترافیک را ندارند، گفت: در گام بعدی کارت سوخت تاکسی‌های فاقد کارنامه هوشمند باطل شده و سهمیه بنزین مازاد آنها قطع خواهد شد. وی همچنین از معرفی این رانندگان تاکسی به حراست سازمان تاکسیرانی خبر داد و گفت: حتی ممکن است این رانندگان از حق تاکسی خلع ید شوند.


رشد 8/15درصدی حجم خریدوفروش مسکن کشور در دی

آمار معاملات مسکن کل کشور در دی حاکی از رشد 8/15درصدی حجم کل قراردادهای مسکن کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. به گزارش مهر، آمار معاملات مسکن کل کشور در دی نشان می‌دهد ۱۶۰هزار و ۸۶۶قرارداد مسکن به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۰۰هزار و ۹۴۳قرارداد مبایعه‌نامه و ۵۲هزار و ۸۵۴اجاره‌نامه بوده، این درحالی است که سال گذشته کل قراردادها ۱۳۸هزار و ۸۵۰قرارداد بوده که رقم معاملات افزایش ۲۲هزار و ۱۶قرارداد را نشان می‌دهد. همچنین در دی ۹۲، ۸۵هزار و ۷۴۳قرارداد خریدوفروش و ۴۵هزار و ۸۶۴قرارداد اجاره به ثبت رسید. شهر تهران که بیشترین تاثیر را در بخش مسکن کل کشور دارد، در دی امسال ۳۲هزار و ۵۴۳قرارداد مسکن داشته که از این تعداد، ۱۶هزار و ۴۲۲مبایعه‌نامه و ۱۴هزار و ۶۸۰قرارداد اجاره بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر