وام ۶۰ میلیونی خرید مسکن روی میز بانک مرکزی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۱

گروه مسکن و شهرسازی

تحرک بخشی به بازار مسکن کشور مستلزم ایجاد تعادل در این بخش است. به این ترتیب، دولت باید همزمان طرح‌های حمایتی از تولیدکنندگان و متقاضیان مسکن را ارایه کند. در این راستا، برای تخصیص تسهیلات بانکی در گام نخست سقف تسهیلات ساخت مسکن را در بافت فرسوده شهری کشور افزایش داد. توافق بی‌درنگ بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از این طرح وزارت راه‌وشهرسازی باعث شد بلافاصله پس از پیشنهاد پرداخت این وام ازسوی هیات‌وزیران، تصویب و دستورالعمل پرداخت آن به بانک‌های عامل ابلاغ شود. استقبال گرم این دو نهاد پولی دولت باعث شد که وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به موافقت آنها با پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تقاضا که همانا وام 80میلیون تومانی است، ابراز امیدواری کرده و متقاضیان به تصویب این وام در آینده نزدیک دلخوش کند. اخبار به نقل از وزیر راه‌وشهرسازی و رییس بانک مرکزی نیز حاکی از بررسی این وام در بانک مذکور بود. درحالی که خانوارهای ایرانی با خوش‌بینی به‌دنبال تهیه شرایط لازم برای اخذ این وام بودند، اظهارات مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی آنها را دلسرد کرد. چراکه به گفته علی‌اصغر میرمحمدصادقی، به‌دلیل محدودیت منابع و احتمال ایجاد شوک به بازار مسکن، بخش اعتباری بانک مرکزی با وام 80میلیون تومانی خرید مسکن مخالف است. درحال حاضر مصوبه این وام در انتظار تصویب ازسوی شورای پول و اعتبار است. اما استدلال بخش اعتباری بانک مرکزی باعث کندشدن فرآیند تصویب این وام شد. به‌طوری که به گفته یکی از اعضای این شورا، تصویب وام مذکور منوط به ارایه گزارش کامل‌تر ازسوی بانک مرکزی است، به این ترتیب، تصویب وام 80میلیون تومانی خرید مسکن تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر می‌رسد.

وزارت راه‌وشهرسازی برای تقویت طرف تقاضا درنظر دارد، به یک خانوار در ازای سپرده‌گذاری 20میلیون تومانی، 80میلیون وام پرداخت شود. به عبارت دیگر خانوارها با سپرده‌گذاری 20میلیون تومانی در یک سال (چهار دوره سه ماهه) می‌توانند 80میلیون تومان وام

دریافت کنند.

این میزان وام برای میانگین‌ قیمت‌های کشوری است نه تهران و حدود 50درصد قیمت‌ها را پوشش می‌دهد. میزان اقساط به عوامل مختلفی ازجمله میزان وام، طول دوره بازپرداخت و... بستگی دارد و حدود 750هزارتومان ماهانه است، تلاش بر این است که اقساط ماهیانه در استطاعت

خانوارها باشد. در این میان که طرفین وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مرکزی برای تصویب وام مذکور به اختلاف‌نظر رسیدند و از موضع خود کوتاه نمی‌آیند، بانک مسکن از پیشنهاد جدیدی مبنی بر پیشبرد اهداف وزارت راه‌وشهرسازی رونمایی کرده است که مشکلات ناشی از پرداخت وام 80میلیون تومانی یعنی محدودیت منابع و احتمال ایجاد شوک به بازار مسکن را ندارد. پیشنهاد جایگزین بانک مسکن پرداخت وام 60میلیون تومان به وام 80میلیون تومانی است. مدیرعامل بانک مسکن معتقد است، اقساط وام ۶۰میلیونی خرید مسکن در استطاعت مالی متقاضیان است. همچنین این وام نمی‌تواند محرک تقاضا برای افزایش قیمت مسکن باشد.

درواقع، هاشم بت‌شکن با استناد به اینکه سقف وام خرید مسکن را سال گذشته افزایش دادیم قیمت مسکن تحت‌تاثیر قرار نگرفت، گفت: پیشنهاد بانک مسکن برای پرداخت وام 60میلیون تومانی درحال حاضر منتظر بررسی ازسوی کارشناسان بانک مرکزی است.

مزایای وام 60 میلیون تومانی

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن در پیشنهاد خود برای افزایش سقف وام مسکن به بازپرداخت اقساط نیز فکر کرده که در استطاعت مالی متقاضیان باشد، گفت: اقساطی که در وام 60میلیون تومانی پیشنهاد شده به بانک مرکزی پیش‌بینی شده، در استطاعت مالی متقاضیان است.

بت‌شکن در گفت‌وگو با فارس افزود: باتوجه به اینکه 30درصد هزینه سبد خانوار به حوزه مسکن و اجاره تعلق دارد به یک شکلی این وام 60میلیونی را پیش‌بینی کرده‌ایم که با آن تطبیق پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با پیشنهاد بانک مسکن برای وام 60میلیون تومانی تا پایان سال موافقت کند، اظهار داشت: این موضوع را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما آنچه مشخص است این است که بازار مسکن درحال حاضر یک بازار با ثبات است و درحالی که سقف وام خرید مسکن را سال گذشته افزایش دادیم قیمت مسکن تحت‌تاثیر قرار نگرفت.

وی ادامه داد: آنچه به بانک مرکزی پیشنهاد کرده‌ایم افزایش وام خرید مسکن به میزان ۶۰میلیون تومان است که درحال حاضر منتظر بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی هستیم.

بت‌شکن افزود: باتوجه به تحلیلی که بنده ارایه کردم با مازاد عرضه مسکن مواجه هستیم، بنابراین فکر می‌کنم اگر این افزایش سقف وام خرید مسکن ازسوی بانک مرکزی تصویب شود، قیمت مسکن افزایش نیابد. وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این وام 60میلیون تومانی نمی‌تواند محرک تقاضا برای افزایش قیمت مسکن باشد، چراکه درحال حاضر بازار مسکن یک شرایط باثبات را طی می‌کند. بت‌شکن در پاسخ به این سوال که با تصویب این وام 60میلیون تومانی آیا بانک مسکن در بخشنامه‌های خود قصد افزایش آورده متقاضیان را خواهد داشت، گفت: مدلی که بانک مسکن در برنامه خود دارد همانا مدل پس‌انداز است، بنابراین یک صندوق جدید است که متقاضیان منابع خود را در این صندوق جدید واریز و سپرده‌گذاری خواهند کرد تا با یک دوره انتظار معقولی بتوانند از تسهیلات موردنظر بهره‌مند شوند. بت‌شکن اظهار داشت: توجه بانک مسکن به اقشار متوسط است که عموما کارمند هستند و قدرت پس‌انداز را نیز دارند، بنابراین این دسته افراد با وامی که از بانک مسکن دریافت می‌کنند، می‌توانند یک مسکن متوسط در سطح کل کشور تهیه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر