افزایش 35درصدی کرایه تاکسی‌ها از سال آینده

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۶

یکصدوبیست‌وسومین جلسه شورای شهر تهران روز گذشته، درحالی برگزار شد که افزایش 35درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها، تصویب نرخ خدمات پسماند ساختمانی، خرید بزرگ‌ترین خانه تهران و مغایرت‌های مالی در عملکرد شهرداری از موضوعات مورد بحث اعضای شورا بود. به این ترتیب، یک فوریت لایحه افزایش 35درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها برای سال آینده در شورای شهر تصویب شد. همچنین اعضای شورای شهر تهران بهای جدید خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران به مبلغ 1000تومان را تصویب کردند. در جلسه روز گذشته شورا، رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران از شهرداری خواست تا نسبت به خرید «خانه ثابت پاسال» اقدام کند. همچنین رییس کمیسیون شهرداری و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از بررسی لایحه مربوط به تلفیق بودجه۸۹ و تفریغ بودجه۹۲ در آستانه بررسی لایحه بودجه۹۴، از مغایرت‌های مالی زیاد در عملکرد مالی شهرداری تهران خبر داد.

افزایش کرایه تاکسی

درجلسه روز گذشته شورای شهر تهران لایحه یک فوریتی تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران درسال آینده بررسی شد. براساس آن شهرداری پیشنهاد افزایش 35درصدی قیمت تاکسی‌ها را ارایه کرده بود به تصویب شورای شهر رسید. به این ترتیب، قرار شد تعیین نرخ نهایی تاکسی در پایتخت همزمان با تعیین نرخ اتوبوس و مترو باشد.


افزایش نرخ خدمات پسماند ساختمانی

براساس مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران، نرخ خدمات پسماند ساختمانی دو برابر افزایش یافت. به گفته رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا گفت: قیمت جمع‌آوری هر متر پسماند 3300تومان است و تصویب 600تومانی بهای پسماند به معنای این است که از جیب مردم سوبسید می‌دهیم. وی افزود: به نظرم می‌توان با حذف تکایا و مکان‌های مذهبی اقلیت‌های مذهبی از استثناهای پرداخت بهای پسماند رقم حداقلی برای بهای خدمات پسماند را هزارتومان اعلام کرد. در این راستا، رییس کمیسیون حمل‌‌ونقل شورا در جلسه افزود: پیشنهاد می‌شود بافت فرسوده را از پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند مستثنی کنیم. احمد دنیامالی ادامه داد: برای تشویق صاحبان بافت‌های فرسوده به نوسازی و همچنین تشویق مناطق کم برخوردار می‌توانیم این استثنا را قایل شویم، اما پیشنهاد می‌شود بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی 1000تومان شود. علیرضا دبیر، رییس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران دراین مورد گفت: ما به‌دنبال درآمدزایی نیستیم چراکه حداکثر مبلغ اضافه شدن بهای پسماند برای ساختمان‌های بزرگ پنج میلیون تومان است.


خانه «ثابت پاسال»

محمد حقانی درجلسه علنی روز گذشته شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود گفت: با خبر شده‌ایم که خانه ثابت پاسال که به‌عنوان یک سرمایه ملی است، دستور نقشه گرفته و قرار است مرکز تجاری هشت طبقه‌یی در خیابان «ناهید» ساخته شود و جای سوال است که آیا این محل از لحاظ وضعیت ترافیکی چه ویژگی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که به شهرداری دستور داده شود نسبت به خریداری کردن این ملک اقدام کند. حقانی یادآور شد: این ملک می‌تواند به قطب گردشگری تهران بدل شود و شهرداری می‌تواند با خرید این ملک آن را به پایتخت‌نشینان هدیه کند. البته این عضو شورا درحالی این پیشنهاد را به شهرداری ارایه کرد که معاون شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی از صدور دستور توقف هرگونه عملیات درباره آن خبر داد.


مغایرت‌های مالی در عملکرد شهرداری

همچنین محمد سالاری درجلسه روز گذشته شورا از بررسی لایحه مربوط به تلفیق بودجه89 و تفریغ بودجه92 خبر داد و گفت: در روزهای عادی لایحه بودجه94 نیز ازسوی شهرداری وصول خواهد شد.

رییس کمیسیون شهرداری و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: درکمیسیون شهرسازی مغایرت‌های جدی‌یی را درخصوص بودجه‌ها و عملکرد هزینه‌ها در شهرداری شاهد بوده‌ایم. وی با انتقاد از بررسی لایحه تلفیق بودجه89 در ماه‌های پایانی سال 93، گفت: چه لزومی دارد که این بودجه در این زمان و با گذشته چهارسال بررسی شود.

سالاری بیان داشت: قطعا ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و نظارت عملکرد خوبی را در هزینه‌کرد‌ها و شفافیت مالی داشته باشیم و این موضوع یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم در پارلمان محلی محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: طبق قانون باید لایحه تفریغ بودجه سال92 در اردیبهشت93 به حسابرس شورا ارایه می‌شد و این درحالی است که ماه‌های پایانی سال93 و در آستانه وصول لایحه بودجه94 این موضوع درحال بررسی قرار دارد.

سالاری گفت: از اساسی‌ترین موضوعات در لایحه بودجه تلفیق و تفریغ که باید مورد توجه اعضای شورا قرار گیرد به موقع ارسال کردن و به اتکا بودن این بودجه‌ها است که چنانچه در زمان معین شده به شورا ارسال شود، قطعا می‌توان از آن استفاده مناسب برد.

وی در ادامه با بیان این جمله که شاهد مغایرت‌های زیاد در عملکرد مالی شهری هستیم، گفت: برخی از شماره‌حساب‌هایی که ازسوی شهرداری در گزارشات حسابرسی ارایه شده است، صحیح نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر