چگونگی کنترل شوک احتمالی قیمت مسکن

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۵

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان: بازار مسکن دیگر بازار پر سودی برای سرمایه‌گذاران نیست

فرقی نمی‌کند، کدام دولتی از کدام جناح و حزبی سکان اداره کشور را در دست می‌گیرد. فارغ از هر نوع جهت‌گیری‌های سیاسی در حوزه داخل و بین‌الملل که سرلوحه برنامه‌های این دولت‌ها است، وعده خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد کشور، جایگاه خاص و پایداری در سیاست‌های هر دولتی دارد. گرچه دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا به این وعده خود در قالب مسکن 99ساله، اجازه به شرط تملیک و در این اواخر مسکن مهر جامه عمل بپوشانند. اما همچنان بخش قابل‌توجهی از افراد دهک‌های درآمدی پایین جامعه از این قافله جا مانده‌اند. به‌این‌ترتیب این‌بار نوبت دولت یازدهم بود که تدبیری بیندیشد و با بهره‌مندی از تجربیات ناکام دولت‌های قبل، ایده خود را با عنوان مسکن اجتماعی ارایه دهد.

البته ایده وزارت راه‌وشهرسازی همچنان در حد طرح مانده و به نظر می‌رسد راه طولانی برای اجرایی شدن دارد.با این‌حال، انتظار می‌رود همزمان با رونمایی وزارت راه‌وشهرسازی از طرح جامع مسکن معلوم شود چه برنامه‌هایی در پیش روی بازار مسکن کشور است.

گرچه گمانه‌زنی‌های مختلفی از آثار و پیامد مطلوب و نامطلوب اجرای سیاست‌های توسعه مسکن وزارتخانه وجود دارد، اما مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان خاطرنشان کرد که در طرح جامع مسکن، تامین مسکن متقاضیان بدون آثار تورمی و شوک است.


محمد پژمان در حاشیه افتتاح مسکن ویژه تهرانسر گفت: رکود به‌وجود آ‌مده در بازار مسکن تا به امروز خودش را نشان نداده اما با جوی که بین تولیدکنندگان وجود دارد می‌تواند به‌صورت یک شوک قیمتی در سال آینده بروز کند.

وی افزود: باید با ایجاد مشوق‌هایی در بین تولید‌کنندگان از ایجاد هر گونه شوک قیمتی در بازار مسکن جلوگیری کنیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه عمده جهت‌گیری دولت برای ساخت مسکن دهک‌های سه و چهار اول جامعه است که زیر خط فقر قرار دارند و بضاعت مالی آنها در حدی نیست که پس‌انداز کنند، تصریح کرد: تمرکز خود را برای این اقشار درنظر داریم.

این چهار دهک پایین جامعه در زیر خط فقر هستند و آنچنان بضاعت مالی و پس‌انداز برای خرید مسکن ندارند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه براساس افق برنامه۱۴۰۴ باید برای تمام گروه‌های درآمدی و نیازمندان مسکن یک آدرس روشن و مشخص ارایه کنیم، گفت: یک برنامه‌ریزی وسیع برای مسکن کشور در قالب طرح جامع مسکن انجام شده و براساس قانون وظیفه ما تامین زمین است.

پژمان با بیان اینکه طرح جامع مسکن نهایی شده است، گفت: طرح جامع مسکن نهایی شده و تقدیم آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی شده است که به‌زودی رونمایی می‌شود.


مسکن ویژه تهرانسر

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه با اشاره به پروژه مسکن ویژه تهرانسر گفت: باتوجه به اینکه این پروژه مدتی با کندی پیش رفت اما سعی کردیم با یک سازماندهی کاملا متفاوت سرعت ساخت این پروژه را چند برابر کنیم.

وی افزود: درحال‌حاضر 530واحد مسکن ویژه تهرانسر به متقاضیان تحویل داده شد و تا اوایل تابستان این پروژه به اتمام می‌رسد.

پژمان با بیان اینکه تلاش کردیم در این پروژه کیفیت ساخت‌وساز افزایش دهیم و رضایتمندی مردم را به‌طور کامل جلب کنیم، افزود: در پروژه مسکن ویژه تهرانسر فضاهای سبز، بوستان، واحدهای تجاری، مسجد و واحدهای آموزشی، برنامه‌ریزی درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان تاکید کرد: با پایان گرفتن این پروژه تمامی خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


پایان دوران پرسود بازار مسکن

درحالی که مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از احتمال ایجاد شوک قیمت در ماه‌های آینده بازار مسکن کشور خبر می‌دهد، براساس اظهارات معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با ایسنا، این بازار دیگر بازار پرسودی برای سرمایه‌گذاران نخواهد بود.

حامد مظاهریان گفت: طرح‌هایی مثل وام خرید مسکن که درحال‌حاضر مطرح است، می‌تواند تاحدودی نگرانی‌های مردم را کاهش دهد، بدین‌ترتیب می‌توان توقع داشت که سازندگان هم اطمینان بیشتری به حوزه مسکن پیدا کنند.

وی افزود: سیاست‌هایی که دولت در نظر دارد و طرح‌هایی مثل وام خرید مسکن که در بانک مرکزی مطرح است می‌تواند تحرک را به این بازار بازگرداند و تا حدودی نگرانی‌های مردم را کاهش دهد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه بدین‌ترتیب می‌توان توقع داشت که سازندگان اطمینان بیشتری به حوزه مسکن پیدا کنند تصریح کرد: سیاست‌های تولید مسکن هم در این میان می‌تواند به این بخش کمک کند.

مظاهریان گفت: اگر بتوان دست خریداران را هم باز کرد تا بتوانند راحت‌تر اقدام به خرید کنند، در کنار سیاست‌های تولید مسکن و قیمت‌های متوازن می‌توان گفت تعادلی به‌وجود می‌آید که نهایتا به‌صورت مکمل عمل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج مذاکرات هسته‌یی تاثیر خاصی در روند بازار مسکن نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر