برنامه‌های توسعه خطوط حمل و نقل شهری و کنترل ترافیک

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۳

ترافیک و آلودگی هوا، معضل لاینفک زندگی تهرانی‌ها شده است به‌طوری‌که گسترش خطوط مترو، توسعه بزرگراه‌ها و اجرای طرح‌های مختلف ترافیکی نیز نتوانست گره از این مشکل نه‌چندان دیرینه پایتخت‌نشینان بگشاید چراکه گذشته از عملیاتی عمرانی و ابزار قانونی حل مشکل اصلی کلان‌شهر تهران در گرو مشارکت ارگان‌های شهری و دولتی و در سطوح پایین‌تر مساعدت شهروندان است. به این ترتیب شهردار تهران از اجرای یک برنامه مشخص و مدون برای اصلاح فرهنگ ترافیک با همراهی دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها طی هفته آینده خبر داد. این درحالی است که برنامه‌های شهرداری برای پایان عملیات خطوط سه، شش و هفت مترو ادامه دارد تا به گفته محمدباقر قالیباف در سه سال آینده به پایان برسد. همچنین تا پایان سال 1404 براساس طرح جامع پایتخت 550 کیلومتر بزرگراه احداث می‌شود.

به گزارش ایسنا، قالیباف در مراسم اتمام عملیات عمرانی تونل حکیم با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست و فضای سبز در طراحی این تونل گفت: با تکمیل این پروژه 550کیلومتر بزرگراه‌ها براساس طرح جامع سال 1404 به اتمام می‌رسد اما جای سوال است که آیا با اتمام برنامه احداث بزرگراه‌ها براساس طرح جامع آیا توانسته‌ایم بر ترافیک شهر تسلط یابیم؟ که باید در پاسخ به این سوال عنوان کنم که خیر، باوجود تکمیل زیرساخت‌ها، نیازمند اصلاح فرهنگ ترافیکی هستیم و امروز دست یاری به‌سمت رانندگان و مردم دراز می‌کنیم تا آنها نیز در اصلاح فرهنگ ترافیکی به ما کمک کنند. وی با بیان اینکه مدیریت شهری ساخت مترو را با شتاب بیشتری دنبال خواهد کرد، گفت: در سه سال آتی خطوط مترو خط سه، شش و هفت نیز پایان می‌یابد و در این مدت به اندازه تمام 25سال گذشته خطوط مترو در تهران ساخته و تکمیل می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ما نیازمند اصلاح فرهنگ ترافیک در تهران هستیم، ادامه داد: در تونل نیایش و بزرگراه صدر، فرهنگ ترافیکی خاصی حاکم است که امیدواریم این فرهنگ ترافیکی در کل شهر تعمیم یابد و نیازمند همراهی رسانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه از هفته آینده برنامه مشخصی با همکاری ارگان‌ها به‌خصوص رانندگان تاکسی و اتوبوس آغاز می‌شود، گفت: امیدوارم با آغاز این اصلاح فرهنگ ترافیک زیبایی به شهر بازگردد و بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، سرعت و امنیت بیشتری داشته همچنین شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.


تکمیل بزرگراه حکیم تا سال 94

در ادامه برنامه، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران ضمن تشریح جزییات ساخت تونل حکیم گفت از تکمیل بزرگراه حکیم تا پایان سال 94 خبر داد. مازیار حسینی در مراسم اتمام عملیات عمرانی تونل حکیم با بیان اینکه این تونل بخشی از محور بزرگراه حکیم را تکمیل می‌کند، افزود: احداث بزرگراه حکیم از آزادگان و اتصال به کاروانسرای سنگی یک و دو در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه از حد فاصل آزادگان تا میدان فتح همچنین کاروانسرای سنگی یک 14کیلومتر مسافت و 17تقاطع غیرهمسطح وجود دارد، گفت: قطعا این محل و مجموعه پل‌ها ورودی جدید غربی تهران را تعریض خواهد کرد. حسینی با بیان اینکه انصافا پروژه تونل حکیم توانسته رکوردهای تونل‌سازی را جابه‌جا کند، اظهارکرد: در ساخت این تونل 10هزار اصله درخت حفظ شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه عملیات حفاری تونل دوقلوی حکیم هشت ماهه به اتمام رسید، گفت: در مجموع شاهد پیشرفت 90درصدی این تونل هستیم و نصب سیستم تهویه همچنین هوشمندسازی این تونل در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با رفع معارضات مسیر 14کیلومتری بتوانیم تکمیل این بزرگراه را در نیمه اول سال 94 جشن بگیریم. هرچند که کارگران و پیمانکاران شهرداری برای احداث 14کیلومتر باقیمانده تنها به 6 ماه زمان نیاز دارند اما بحث معارضات سخت است و حل کردن آنها حتی با پول زیاد نیز پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد.

حسینی افزود: این تونل هوشمند است و علاوه بر دارا بودن سنسورهای هواشناسی به سنسور پیش‌بینی سیلاب نیز مجهز است و قطعا مردم با تردد در این تونل ایمنی لازم را دارند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه آخرین استانداردهای روز دنیا در ساخت این تونل رعایت شده است، گفت: یکی از مشکلات تونل‌ها، کم بودن عرض دهانه تونل است که موجب پس‌زدگی و ترافیک در دهانه تونل‌ها می‌شود؛ اما در این تونل سه خط عبور و یک خط اضطرار در نظر گرفته شده و خودروها با همان عرضی که در بزرگراه تردد می‌کنند وارد تونل شده و محدودیت دهانه تونل نخواهیم داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر