اهر؛ پایتخت وَرنی جهان

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۸


آقای رحیم سپاسی دهیار روستای کلهر اهر در غرفه این شهرستان از توانمندی‌های مردم این خطه می‌گوید. شناخته شده بودن محصولات کشاورزی این منطقه مثل سیب اهر،‌ سیب زرد و سیب قره‌قرمز، بلال اهر و رشته آش نشان می‌دهد که روستاییان این منطقه نیز در تولیدات کشاورزی خود موفق و با تجربه عمل کرده‌اند.

این دهیار می‌گوید با این همه اهر پایتخت وَرنی جهان است؛ بافته‌ای پشمی که در دید فردی غیرمتخصص و غیرآشنا ممکن است با گلیم و جاجیم یکی پنداشته شود. با این حال وَرنی اهر در جهان شناخته شده است و 12 کشور از واردکنندگان آن هستند. این زیرانداز زیبا و خوش‌نقش هم با پشم و هم با ابریشم تولید می‌شود و چیدمان آنها فضایی متفاوت در غرفه اهر ایجاد کرده است. اهر فرش نیز دارد و بیشتر روستاییان در خانه‌هایشان به تولید فرش‌های کوچک نیز می‌پردازند.

در عین حال صنایع چوبی نیز در این شهرستان از جایگاه محکمی برخوردار است. تولید آجر به ویژه در روستاهای اهر مرکزی و آجر ارسباران نیز موجب اشتغالزایی برای روستاییان این منطقه شده و با توجه به باغ‌های گسترده و کارخانه‌های کوچک، در این شهرستان حتی بیکاری یک‌درصدی نیز ثبت نشده است و مقامات آن به اشتغال همگانی افتخار می‌کنند. به برکت همین باغ‌ها که تولید محصولاتشان بالاست، برگه‌های خشک ازجمله قیصی زردآلو، آلبالو و هلو جزو محصولات با ارزش شهرستان است و به خارج از کشور صادر هم می‌شود.

نقاط گردشگری اهر نیز به ویژه در روستای انداب قدیم با پارک جنگلی به نام فندق‌لو از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود و هر سال میزبان گردشگرانی از دیگر شهرهای استان و نیز دیگر استان‌ها است. مجموعه تفریحی و گردشگری پارک شیخ شهاب‌الدین اهری نیز از دیگر نقاط تماشایی است که شهر اهر را با نام این چهره پرافتخار تاریخی پیوند می‌زند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر