اسکو؛ اکوتوریسم و توریسم مذهبی در مرکز توجه

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۷


شهرستان اسکو در زمینه گردشگری و تولید محصولات کشاورزی در سطح استان از توانمندی‌های خاص خود برخوردار است.

در بخش گردشگری روستای کندوان با شرایط خاص و عامش در سطح جهان بی‌نظیر و شناخته شده است و به عنوان تنها روستای صخره‌ای دنیا که سکونت در آن در طول قرن ها تداوم داشته، شناخته می‌شود.

آقای علی خدادادی نماینده دهیاران شهرستان اسکو در کنار آن از روستاهای هدف گردشگری هم یاد می‌کند که دارای پتانسیل‌های خوبی هستند و تولید گل محمدی، عرقیات گیاهی، صنایع دستی و طبیعت بکر را در حوزه اکوتوریسم نمایندگی می‌کنند. بحث گردشگری مذهبی نیز یکی دیگر از نقاط عطف این شهرستان است و در این زمینه بقعه‌های زیارتی نیز نقش مهمی دارند. ساماندهی بقعه امیر مصربن عجیل روستای دیزج امیرمدار به عنوان طرح برگزیده جشنواره اقتصاد فرهنگی دهیاری‌های کشور مطرح است.

تولید گردو یکی از مهم‌ترین اشتغالات روستایی است که در سطح استان مقام اول را نصیب اسکو کرده است. محصولات کشاورزی دیگر مانند بادام، زردآلو، گندم و جو ، تولید عسل و پیاز نیز قابل توجه است.

شهرستان اسکو نمونه‌ای از یک ایران کوچک است: از سویی در دامنه‌های سهند واقع شده و از سوی دیگر تا کرانه‌های آبی خشک شده دریاچه ارومیه گسترده است. احیای دریاچه ارومیه برای رفع مشکلاتی که نصیب این منطقه کرده، یکی از مهم‌ترین خواست‌های مردم و مسوولان این منطقه را تشکیل می‌دهد.

نماینده دهیاران شهرستان اسکو عدم اطلاع‌رسانی درست و گسترده را یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه می‌خواند و می‌گوید با وجود همه پتانسیل‌هایی که در اینجا جمع شده تا در معرض دید عموم قرار بگیرد، نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تعاونی و دولتی در سطح روستاها محسوس است.

با توجه به زیرساخت‌های فعلی حمایت از سرمایه‌گذاران هم در بخش گردشگری و هم تولید محصولات کشاورزی باید در کنار موضوع حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانجات کوچک راهکارهای مناسبی برای اشتغالزایی و جلوگیری مهاجرت روستاییان فراهم کند.

با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی و جلب توجه مسئولان و حمایت بخش سرمایه‌گذاری، به توسعه پایدار روستایی کمک شایان توجهی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر