مراغه؛ بازار آنلاین فروش برای محصولات روستایی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۶

آقای هادی هادوی مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکز مراغه با کلی ایده‌های جدید که در هر فرصتی یکی از آنها را رو می‌کند، در نمایشگاه حضور دارد. فعال، پرجوش و متوجه... در غرفه مراغه به ارایه توانمندی‌های همشهری‌هایش می‌پردازد.

ایشان که تجربه‌های متعددی از حضور در نمایشگاه‌های استانی دارد با تاکید بر این مساله می‌گوید: چهارمین بار است در نمایشگاهی با چنین ویژگی‌هایی شرکت کرده است و هرچند نام نمایشگاه و تمرکز آن بر توانمندی‌های روستاییان جدید است، اما ضرورت راه‌اندازی نمایشگاهی که مخصوص روستاها باشد، بارها مطرح شده بود و بر اهمیت برگزاری آنها به کرات تاکید بود. او برپایی این نمایشگاه را فرصت مغتنمی برای ارایه محصولات تولیدی روستاییان منطقه می‌داند و می‌گوید از این فرصت مغتنم استفاده کردیم تا بدون واسطه محصولات کشاورزان و روستاییان را به دست مصرف‌کننده برسانیم.

با تاکید بر این که چنین نمایشگاهی اگر در مراکز دیگر استان‌ها نیز برپا شود، کمک می‌کند تا مردم هر خطه از ایران پهناور با داشته‌های دیگر هموطنانشان آشنا شوند، می‌گوید: اگر در نمایشگاه نزدیک به شب عید نیز جایی به ارایه این محصولات اختصاص یابد، می‌تواند کمک کند تا روستاییان بدون واسطه محصولاتشان را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

آقای هادوی می‌گوید در این غرفه حدود 30 تا 40 محصول ارایه شده است: از عرقی‌جات مختلف گرفته تا عسل و میوه و صنایع‌دستی. اما در نمایشگاه شب عید می‌توان با تنوع بیشتر و با حدود 100 محصول حضور داشت تا نیازهای شهرهای بزرگ برآورده شود.

درحالی که تعاونی تولید مراغه برنده جایزه تعاونی برتر در مدیریت تعاونی در سال93 و 94 بوده است. وی می‌گوید: ما از دولت، از مجلس و از وزارت تعاون می‌خواهیم که به کوتاه کردن دست واسطه‌ها در بخش ارایه محصولات روستاییان توجه کنند.

ارایه مجوز بهداشتی به محصولات روستاییان نیز از دیگر مواردی است که آقای هادوی بر آن تاکید می‌گذارد. وی می‌گوید: اگر پروانه بهداشتی برای این محصولات صادر شود، مصرف‌کننده با اطمینان می‌تواند هم محصولی ارگانیک و هم بهداشتی را در سبد خریدش داشته باشد و با اطمینان آن را به خانه ببرد. او می‌گوید: دوشاب یا شیره انگور صدها سال است به شیوه سنتی تولید می‌شود و یا انگور فخری و کشمش آن که طرفداران زیادی دارد، در هوای باز خشک می‌شود و از افزودنی‌های صنعتی برای تولید آن استفاده نمی‌شود و ما می‌توانیم با داشتن مجوز بهداشتی بهتر صدایمان را به مصرف‌کنندگان برسانیم.

باسلوق، سجوق، صابون مراغه، عسل مراغه و سیب و انگور مراغه از محصولات این شهرستان است که به برند تبدیل شده‌اند و سال‌هاست که راهی بازارهای اروپا می‌شوند. او می‌گوید: ما در تلاشیم تا شیره انگور مراغه را مثل پنیر لیقوان به برندی شناخته شده بدل کنیم و برای این کار نیازمند مساعدت نهادهای مرتبط هستیم. وی اما اهداف بزرگ‌تری هم در سر دارد و می‌خواهد شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی مراغه را به برندی بدل کند که محصولاتشان در سراسر کشور خریدار داشته باشد.

به این منظور سایتی راه‌اندازی شده که کالاهای تولیدی روستاییان را ارایه می کند، اما معتقد است بازار الکترونیکی برای شرکت‌های تعاونی مورد نیاز است تا بتواند این فرصت را دراختیار همه تعاونی‌های تولید در سراسر کشور بگذارد و محصولات روستایی را به دست مصرف‌کنندگان برساند.

آقای هادوی می‌گوید: هر شرکت تعاونی نماینده روستاییانی است که زندگی‌شان را بر مبنای محصولاتی که تولید می‌کنند، اداره می‌کنند به همین دلیل جا دارد تا وزارت تعاون به برنامه‌های درازمدت‌تر و تاثیرگذارتری برای معیشت این روستاییان بپردازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر