روستا؛ کانون تولید و ارزش‌آفرینی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۴


اولین نمایشگاه توانمندی روستاییان با شعار «روستا؛ کانون تولید و ارزش‌آفرینی» در عرصه اقتصاد مقاومتی با هدف آشنایی بازدید کنندگان از وجود استعدادها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مناطق روستایی به مدت سه روز در تهران برگزار شد.

آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مناطق روستایی و ظرفیت این مناطق در تولید محصولات متنوع به‌ویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی، معرفی جاذبه‌های فرهنگی (از قبیل آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، غذاها و...)، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و... در عرصه روستایی، ایجاد ارتباط دوسویه شهرنشینان با روستاییان، برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات روستاییان، تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی از اهداف این نمایشگاه بود.

دراولین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان، در بخش‌های مختلف اعم از بخش استانی، ملی، آیینی و بخش‌های جنبی و فروشگاهی، روستاییان به عرضه و نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در روستاهای کشور ‌پرداختند.

428 شهرستان و نماینده بیشتر روستاها در این چهار روز گرد آمدند تا با ایجاد 9 اقلیم کشور مانند کپر، ایلخان، چادر، گلی، خانه‌های روستایی به نمایش سمبولیک زندگی روستایی نیز بپردازند.

همزمان با برپایی این نمایشگاه خبر پرداخت وام‌هایی با کارمزد کم برای روستاییان از سوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اعلام و مطرح شد: برای تاسیس شرکت‌ها در روستاها وام‌هایی با کارمزد 3درصد در نظر گرفته شده که با وثیقه کارت ملی قابل دریافت است و هر چه مشارکت روستاییان بالا رود تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنان نیز افزایش می‌یابد.

این نمایشگاه از ۱۳مهرماه و با تقارن با روز روستا شروع به کار کرد تا به عنوان نخستین نمایشگاهی که به اهمیت توانمندی‌های روستاییان در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌پردازد، فعالیت خود را در تاریخ ثبت کند.

در این نمایشگاه محصولات استان‌های مختلف اعم از صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع تولیدی و.... برای فروش و معرفی در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفت و در حاشیه آن آیین‌های سنتی روستاها از جمله میهمانی‌های روستایی و عشایری، شبی با قرآن روستایی به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه نشان داد روستاها با وجودی که تنها حدود 29درصد جمعیت کشور را در دل خود جای داده اند، همچنان مهد تولید و کشاورزی هستند.

در میان استان‌های مختلف که هر یک دستاوردهای روستایی را در شهرستان‌های خود با ارائه انواع تولیدات شامل کشاورزی و دارویی و صنعتی، آداب و رسوم و صنایع‌دستی و گردشگری و اجرای زنده سنت‌های محلی در کنار نمایش زندگی روستاییان و عشایر در خانه‌های سنتی و کپرها با لباس‌های محلی ارائه کرده بودند تا در مجموع جلوه‌ای از گردهمایی روستاها را در مرکز ایران متجلی کنند؛ غرفه آذربایجان‌شرقی به مرکزیت تبریز، با اقبال زیاد بازدیدکنندگان روبه‌رو شد و توانست دستاوردهای روستایی این منطقه پربار را به بهترین وجهی در برابر دید دوستداران قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر