اجازه ناامید کردن مردم را با دروغ و اتهام نمی‌دهم

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۱۰

بلافاصله پس از پایان سخنرانی رییس‌جمهوری امریکا، در سوی دیگری از جهان و در تهران رییس‌جمهوری کشورمان در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن استقبال از توافق وین، این روز را روزی تاریخی برای همه جهانیان و ازجمله ملت ایران دانست. وی افزود: امروز پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نابجا نسبت به ملت ایران و آغازی برای همکاری‌های جدید در جهان است.

پایانی برای ظلم‌ها علیه ملت ایران

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعدازظهر سه‌شنبه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان اینکه «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا» افزود: مردم در شب‌های قدر برای دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند و من الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای آنها مستجاب شده است.

وی با بیان اینکه ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور، انقلاب‌مان و شرایط منطقه قرار داریم، گفت: شرایطی که باید بگوییم دوران 12ساله گذشته که همراه با توهماتی ازسوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملا ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است. رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه‌حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر هم دارد. روحانی توضیح داد: موضوع مهم هسته‌یی ایران که از یکطرف به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل و شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبه‌رو شد.

رییس‌جمهوری گفت: موضوع هسته‌یی از طرفی به یک موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌یی است و از طرف دیگر از نظر علم، فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حایزاهمیت بود. روحانی ادامه داد: موضوع هسته‌یی از لحاظ اجتماعی به یک مساله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود و از لحاظ اقتصادی هم با فشارهایی که تحریم‌کنندگان به‌وجود آورده بودند، شرایط سختی را در جامعه به‌وجود آوردند گرچه همان‌طور که قبلا هم تاکید کردم هیچ‌گاه تحریم موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیرگذار بود. روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالم که با مذاکرات 23ماهه جمهوری اسلامی ایران با 6قدرت جهانی امروز توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است. وی افزود: 25ماه رمضان سال92 روز تنفیذ بود؛ 26روز ماه رمضان تحلیف بود و امروز، روز توافق 6قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است. رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌یی باید در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را ‌برداریم؛ از لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم و هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست. روحانی ادامه داد: مذاکره به معنای بده و بستان است؛ مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه موردنظر خریداری می‌شود؛ ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی مجانی به ما بدهد ما به‌دنبال مذاکره بودیم؛ دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع ملی بده بستان عادلانه در پیش بگیریم.

مذاکراتی با استراتژی برد- برد

وی تصریح کرد: ما همواره تاکید کردیم این مذاکرات برد- باخت نخواهد بود، هر مذاکره‌یی اگر به‌صورت برد- باخت باشد، پایدار نخواهد ماند؛ مذاکره و توافقی می‌تواند پایدار باشد که برای دو طرف حالت برد- برد داشته باشد. رییس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم و مذاکره‌کنندگان ما بر این مبنا کار خود را آغاز کرد. از طرفی ما نیاز به اجماع داخلی داشتیم، روشن است که در کشور سیاسیون فکر واحد ندارند اما در مسائلی که به امنیت ملی و توسعه ملی مربوط می‌شد، خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک توانستیم به اجماعی در این زمینه دست یابیم. روحانی افزود: راه مذاکره را قبل از این دولت و از 12سال پیش طبق نظر رهبر معظم انقلاب آغاز شده و ما از سال82 این مذاکرات را در تهران یا در پایتخت‌های کشورهای همسایه یا پایتخت‌های کشورهای اروپایی و غربی دیدیم و شاهد بودیم و ادامه دادیم.

مهار تورم و رشد اقتصادی

قوی‌ترین پیام به 1+5

روحانی اضافه کرد: مردم ما در انتخابات92 در این زمینه به صراحت اعلام کردند که ما دولتی می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌یی را توام با صلح و توام با حرکت توسعه‌یی کشور روبه جلو و توام با رفاه مردم باشد، مدنظر قرار دهد و همین مسیر و راهی بود که دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد. رییس‌جمهوری ادامه داد: البته ملت بزرگ ایران همواره ملت ادب، منطق و استدلال بوده است. من از روز اول و در روز مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند. روحانی اضافه کرد: آنچه امروز به‌عنوان توافق در برنامه جامع اقدام مشترک به‌دست آمد، ریشه آن برمی‌گردد به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف 1+5، اگر این دو نبود ما دستاوردی نمی‌داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر لازم بود برای اینکه موفق شویم بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. زمانی که در شرایط تحریم مذاکره را آغاز کردیم، تورم بالای 40درصد و از لحاظ رشد اقتصادی منفی 6.8درصد بودیم اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد، هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قوی‌ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای 1+5 داده شد.

اهداف ایران از مذاکرات

روحانی با تاکید بر اینکه این ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد، به چهار هدف ایران از مذاکرات اشاره کرد و گفت: هدف اول آن بود که توانمندی و فناوری هسته‌یی و حتی فعالیت هسته‌یی را بتوانیم در داخل ادامه دهیم. وی اضافه کرد: هدف دوم این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه ضدانسانی را لغو کنیم و هدف سوم اینکه کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما غیرقانونی بود، در شورای امنیت و سازمان ملل لغو کنیم. رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هدف چهارم این بود که پرونده هسته‌یی ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساسا از شورای امنیت خارج کنیم.

آغاز یک امتحان برای برداشتن بی‌اعتمادی

رییس‌جمهوری ادامه داد: در زمینه لغو تحریم‌ها می‌گفتند، تحریم‌ها همه یکجا که هرگز، تحریم‌ها قدم به قدم. ما اول باید ماه‌ها بگذرد، اعتماد پیدا کنیم تا آنگاه به تدریج تحریم‌ها را نه لغو که اسم لغو را فعلا نبرید، تحریم‌ها را تعلیق کنیم و بعدها در سال‌های بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و ما اعتماد پیدا کردیم، قدم به قدم لغو شود.

2ماه دیگر به روز توافق می‌رسیم

روحانی ادامه داد: البته این توافق مراحلی دارد، امروز مرحله اول بود، یعنی همه هفت کشور در متن توافق و بر ضمائم پنج‌گانه اتفاق کردند و قبول کردند مرحله بعد در روزهای آینده خواهد بود. وی تاکید کرد: متن این توافق همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. رییس‌جمهوری اضافه کرد: ذیل ماده25 و نه در فصل هفت و در مواردی که لغو قطعنامه‌های قبلی است، طبق ماده41 پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف است، باید این مراحل ادامه یابد و پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود، چند روز بعد زمانی که سازمان ملل تصویب می‌کند روز نهایی شدن می‌شود، بعد از حدود بیش از دو ماه به روزی می‌رسیم که روز توافق است.

راستی‌آزمایی ایران همزمان با لغو تحریم‌ها

روحانی گفت: روز توافق، روزی است که اتحادیه اروپا و امریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کند و تصمیم خود را ابراز می‌دارد و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود. رییس‌جمهوری افزود: اقدامات ایران با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریم‌ها همراه خواهد بود، آن همزمانی به طول خواهد انجامید، ممکن است بیش از دو ماه آن زمان هم به طول انجامد؛ آن روز می‌شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود گرچه این مراحل را پیش‌رو داریم و امروز یک مرحله است اما این مهم‌ترین روز در طول 12سال گذشته است.

یک پایان و یک آغاز

رییس‌جمهوری افزود: امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند که همه تحریم‌ها برداشته و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد. روحانی ادامه داد: امروز یک پایان است و یک آغاز، پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نا بجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری‌های جدید در جهان.

پاسداری از امید مردم

وی همچنین گفت: من در اینجا اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد کند، نقد دلسوزانه آزاد است اما من اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان کشور و رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور و منطقه، با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید و اعتماد مردم صدمه ببیند. رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز روز پایان نیست، امروز روز آغاز برای حرکتی نو است، آغاز برای نشاطی نو، آغاز برای امیدی نو و آینده‌یی بهتر برای جوانان و آغاز برای حرکتی سریع‌تر برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران است.

روحانی خطاب به ملت‌های منطقه و کشورهای همسایه اظهار داشت: مبادا فریب تبلیغات رژیم‌صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید، ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست و ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می‌دانیم، ما ثبات کشورهای منطقه را ثبات خودمان می‌دانیم. وی با بیان اینکه علم و فناوری و رشد و توسعه کشور ما به‌نفع همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود، خاطرنشان کرد: ایران دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود، ایران دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود. رییس‌جمهوری افزود: کشورهای منطقه بدانند روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد و ما صمیمیت بیشتر، نزدیکی بیشتر، برادری بیشتر، اتحاد بیشتر و توسعه روابط را خواهان هستیم. وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران به امید تلاش، فعالیت، نشاط و اعتماد شما بر دولت، ما مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر