الکامپ یک، عقب افتاد

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۳۹

نشست هم‌اندیشی الکامپ درحالی به پایان رسید که حاصل آن، موکول‌شدن برپایی بزرگ‌ترین ویترین فناوری اطلاعات کشور به اواخر دی بود. شرکت‌کنندگان در این نشست، برگزاری شفاف و باکیفیت نمایشگاه امسال را درصورتی ممکن دانستند که برگزاری آن با تاخیری یک‌ماهه صورت بگیرد. کارشناسان علت این تصمیم اعضای صنف و متقاضیان حضور در الکامپ را فرصت بسیار کوتاه سازمان نظام صنفی رایانه‌یی برای برپایی این نمایشگاه بزرگ می‌دانند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کمتر از یک‌ماه قبل (چهارم‌آبان) از مسوولیت خود برای برپایی این رویداد بزرگ حوزه فناوری کشور خبر داد. موضوعی که از همان ابتدا با این سوال همراه بود که آیا می‌توان در فرصتی تا این اندازه محدود دست به‌کار برپایی نمایشگاهی شد که قرار است با جیتکس دوبی و سبیت ترکیه و سایر نمایشگاه‌های همتراز منطقه شانه‌به‌شانه بزند.

کاظم آیت‌اللهی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور، با ارایه گزارشی از روند صدور مجوز و همچنین اقدامات ستاد اجرایی الکامپ بیستم، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌یی از دیرباز خواستار برگزاری مطلوب و کیفی نمایشگاه الکامپ بوده و لازم است این نمایشگاه درخور شأن صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شود.

آیت‌اللهی با اشاره به اینکه از زمان صدور مجوز، سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تاکنون درباره مباحثی از‌جمله چند‌نرخی‌بودن در حال رایزنی با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها بوده است، گفت: همه این تلاش‌ها در راستای شفافیت در برگزاری نمایشگاه است، به‌همین دلیل سازمان نصر کشور که به‌دنبال شفافیت در برگزاری نمایشگاه الکامپ است، تا حصول نتیجه که به‌طور حتم مورد وثوق تمامی اعضای صنف است، تمام تلاش خود را خواهد کرد.

ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران نیز در این هم‌اندیشی تاکید کرد که ما بر خواسته‌های صنفی خود از‌جمله افزایش ساعت بازدید و گنجاندن روز جمعه به روزهای برگزاری نمایشگاه در جلسات پافشاری کرده‌ایم و امیدواریم که با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به توافق نهایی برسیم تا این نمایشگاه را در شأن صنف برگزار کنیم.

این اظهارات، در عین‌حال حکایت از وقوع احتمالی یک چالش جدی در روند برگزاری الکامپ دارد. رضا مهرداد، کارشناس و فعال صنف فناوری در این خصوص معتقد است؛ همواره عدم هماهنگی مسوولان به کیفیت و کارکرد این نمایشگاه مهم لطمه زده است و حالا سوال این است که آیا ممکن است شرکت سهامی نمایشگاه قادر به هماهنگی برنامه‌های خود با خواسته‌ها و برنامه‌های نصر کشور باشد؟

وی به «تعادل» می‌گوید: بدیهی است درصورت وقوع چنین چالشی، الکامپ بیستم با وجود تعویق در زمان برگزاری نمی‌تواند ایده‌آل‌های مورد‌نظر صنف را تامین کند. با این وجود باید منتظر نتایج رایزنی‌های صنف با سازمان توسعه تجارت بود.

امیرحسین سعیدی‌نایینی، رییس شورای برگزاری الکامپ که ریاست این نشست را برعهده داشت، ضمن اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌یی به‌عنوان نماینده صنف به‌دنبال احقاق حقوق شرکت‌های متقاضی حضور در نمایشگاه الکامپ است، مشکلات موجود جهت برگزاری الکامپ و همچنین راهکارهای مورد‌نظر را مطرح کرد تا با هم‌اندیشی با شرکت‌کنندگان در این نشست، الکامپ بیستم به‌طور مطلوب برگزار شود. نتیجه نهایی این نشست سه‌ساعته تاکید بر ضرورت برگزاری شفاف و باکیفیت و همچنین تنظیم قراردادی که کیفیت برگزاری نمایشگاه را تضمین کند و همچنین درخواست فرصت یک‌ماهه برای برگزاری نمایشگاهی با کیفیت مطلوب و شفاف بود.


مساله‌ای ماندگار به‌نام ارزی- ‌ریالی

نماینده وزارت ارتباطات در شورای راهبردی نمایشگاه‌های IT کشور نیز در نشست هم‌اندیشی الکامپ بیستم گفت‌: مشکل ارزی ریالی نمایشگاه الکامپ قرار است با تعامل برطرف شود؛ آقای افخمی و آقای اسفهبدی قول دادند که برای محاسبه هزینه متراژ ارزی ریالی تیم مشترکی تشکیل شود.

روز گذشته و 16‌روز مانده به زمان برگزاری بیستمین نمایشگاه الکامپ 300شرکت عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ تصمیم به تعویق یک‌ماهه نمایشگاه الکامپ بیستم گرفتند. آنها اعلام کردند در این مدت تلاش خواهند کرد تا شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی موضوع ارزی‌ریالی مورد‌نظر سازمان را بپذیرد در غیر این‌صورت الکامپ در مکان دیگری برگزار خواهد شد.

در این رابطه خسرو سلجوقی درباره موضوع ارزی ریالی نمایشگاه الکامپ گفت: این مشکل سابقه طولانی دارد اما، قرار است با تعامل برطرف شود.

نامشخص بودن سقف محاسبه متراژ ارزی از یک‌سو و عدم شفافیت در آنچه ضوابط اخذ متراژ ارزی و ریالی، با وجود تمام دردسرهایی که برای اعضای صنف ایجاد کرده، هیچ‌گاه به‌شکل جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و مقامات دولتی هم تلاشی برای مرتفع‌کردن آن نکرده‌اند.

امسال برخلاف روال گذشته که 250 تا 300متر از نمایشگاه به‌صورت ارزی محاسبه می‌شد، قرار براین شده که 800متر از الکامپ به غرفه‌های ارزی اختصاص یابد.

محدودیت در زمان برگزاری، ارایه دیرهنگام مجوز برگزاری به سازمان نصر، چالش ارزی‌ریالی و درخواست وزیر ارتباطات برای تعویق در برگزاری الکامپ بیستم به‌دلیل تقارن آن با سفر خارجی وی، از‌جمله دلایل برگزاری این هم‌اندیشی و تقاضای آنها برای تاخیر در برپایی الکامپ اعلام شده است.

شورای راهبردی نمایشگا‌ه‌های فناوری اطلاعات کشور، متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی، نصرالله جهانگرد معاون وزیر، نماینده وزارت ارتباطات و رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور است. امسال با موافقت سازمان توسعه تجارت ایران مسوولیت برگزاری الکامپ بیستم به سازمان نظام صنفی رایانه‌یی واگذار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر