خودداری 14 دستگاه دولتی از ارائه گزارش عملکرد

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳۱

برای نخستین بار عملکرد 6ماهه احکام بودجه سال 1393 در سال اجرای بودجه از طریق راه‌اندازی سامانه احکام و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در راستای وظایف نظارتی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و حکم مندرج در پاراگراف دوم تبصره یک قانون بودجه سال 1393 کل کشور تهیه شده است.

انتظار این است که با تهیه گزارش عملکرد احکام بودجه، میزان تحقق و اثربخشی احکام به تفکیک دستگاه‌های اجرایی مسوول معلوم شود و از این نظر بازخوردهای مناسب در اختیار دست‌اندرکاران تهیه بودجه جهت اصلاح یا تعدیل احکام برای سال‌های بعد قرار گیرد.


خلاصه گزارش

در راستای اجرای پاراگراف دوم تبصره یک قانون بودجه سال 1393 کل کشور و همچنین تصویب‌نامه شماره 174735/50219 مورخ 12/11/1392 هیات‌وزیران، مبنی‌بر تهیه گزارش عملکرد 6ماهه اجرای قانون بودجه در هر سال، این امور برای نخستین بار با راه‌اندازی سامانه عملکرد احکام بودجه مبادرت به تهیه گزارش 6ماهه بودجه سال 1393 کرده است. گزارش مذکور دومین گزارش از مجموعه گزارشی است که این امور با استفاده از سامانه مذکور و با هدف بررسی وضعیت اجرای بودجه در سال اجرای قانون و بررسی اشکالات موجود در اجرای تبصره‌ها به‌منظور اصلاح یا تعدیل احکام و تبصره‌ها برای سال آتی تهیه کرده است.

احکام قانون بودجه سال 1393 کل کشور دارای 23 تبصره است، که برخی تبصره‌های احکام بودجه به چندین بند و برخی بندها نیز به چند جزو متفاوت تفکیک شده است، به‌گونه‌یی که می‌توان احکام بودجه سال 1393 را در حد تفصیل به 172 تبصره- بند- جزو تفکیک کرد. از این تعداد 36 تبصره- بند-جزء فاقد تکلیف قابل پیگیری از دستگاه‌های اجرایی بوده است. بنابراین، این امور در نهایت عملکرد 136 تبصره-بند-جزء را از 63 دستگاه اجرایی مرتبط و 7 امور این معاونت پیگیری نموده است.

خلاصه نتایج آماری این گزارش به‌قرار ذیل است:

1- از 63 دستگاه اجرایی منتخب، 19 دستگاه در ارائه اطلاعات همکاری کامل داشته و عملکرد تبصره‌های ذی‌ربط را به‌طور کامل ارائه کرده‌اند. 30 دستگاه اجرایی گزارش عملکرد احکام ذی‌ربط خود را به‌طور ناقص ارائه کرده و 14 دستگاه (از قبیل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو، و...) همکاری لازم را در ارائه اطلاعات به عمل نیاورده و گزارش عملکرد را ارائه نکرده‌اند.

جدول روبه‌رو وضعیت گزارش‌های ارائه‌شده در خصوص عملکرد احکام بودجه در سه سال گذشته را نشان می‌دهد.

2- بررسی اطلاعات دریافتی از عملکرد شش ماهه در مقایسه با گزارش‌های سالانه نشان می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی مسوول و دارای تکلیف، به دلایل مختلف دارای عملکرد ناقص یا فاقد عملکرد بوده‌اند.

از مهم‌ترین علل عدم ارائه عملکرد کامل توسط دستگاه‌های اجرایی، می‌توان به تاخیر در اجرای قانون، عدم تحقق منابع لازم و درآمدها در 6ماهه اول سال و نهایتا عدم ارائه به‌موقع تخصیص بودجه به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

همچنین عدم توجه جدی برخی دستگاه‌ها به تکمیل اطلاعات در سامانه (به‌ویژه دستگاه‌هایی که متصدی پاسخگویی به تعداد قابل‌توجهی از احکام بوده‌اند. مانند بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و...)، محرمانه دانستن ارائه عملکرد و ارسال فیزیکی گزارش عملکرد به‌جای درج اطلاعات در سامانه، را می‌توان علل دیگر ارائه گزارش‌های ناقص برشمرد.

نمودارهای شماره (1)، (2) و (3) میزان مشارکت برخی دستگاه‌های اجرایی و همچنین برخی از امور در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی (آنهایی‌که دارای تکلیف قانونی بوده‌اند) را در ارائه اطلاعات عملکرد 6ماهه احکام بودجه سال 1393 نشان می‌دهد.

1- لازم به توضیح است ممکن است برای یک تبصره- بند- جزء از یک تا چند دستگاه اجرایی مرتبط گزارش دریافت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر