رشد مثبت5 درصدی پس از 2 سال رشد منفی

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۹

ادامه از صفحه6

عملکرد دولت در حوزه تولید

گزارش عملکرد دولت یازدهم حاکی از افزایش 75/18درصدی تعداد پروانه‌های صادر شده در دو سال نخست فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دو سال پایانی دولت دهم است. در دو سال ابتدایی فعالیت دولت روحانی در مجموع 9هزار و 728پروانه بهره‌برداری با پیش‌بینی سرمایه 284هزار و 631میلیارد ریال صادر شده است. درحالی که در دو سال پایانی دولت دهم به تعداد 8هزار و 192پروانه بهره‌برداری با پیش‌بینی سرمایه 240هزار و 738میلیارد ریال صادر شده بود.

همچنین در دو سال نخست فعالیت دولت یازدهم به تعداد 35هزار و 400جواز تاسیس صادر شده که این رقم در مقایسه با دو سال پایانی دولت دهم رشد 3/16درصدی را نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی سرمایه جوازهای تاسیس صادر شده در دو سال ابتدایی دولت روحانی 2میلیون و 465هزار و 833میلیارد ریال بوده است که این رقم در مقایسه با دو سال پایانی فعالیت دولت احمدی‌نژاد رشد 8/75درصدی را نشان می‌دهد.

در دو سال نخست فعالیت دولت یازدهم به تعداد 2میلیون و 4هزار و 900دستگاه انواع خودرو تولید شده است. همچنین در این مدت به تعداد 192میلیون و 962هزار و 600دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شده است. میزان تولید فولاد و محصولات فولادی در دو سال نخست فعالیت دولت روحانی 63میلیون و 154هزار تن بوده است. این درحالی است که در دو سال پایانی فعالیت دولت احمدی‌نژاد میزان تولید فولاد و محصولات فولادی در مجموع رقم 61میلیون و 638هزار و 600تن به ثبت رسیده است.


مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم تاکنون

تامین مالی (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) و رشد تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سال1393 نسبت به سال1392 با رشد حدود 50درصدی جزو مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم قلمداد می‌شود. همچنین فعال‌سازی منابع فاینانس چین برای راه‌اندازی طرح‌های ملی و مهم نظیر طرح‌های فولادی و آلومینیومی به میزان 3.8میلیارد و 800میلیون دلار از دیگر اقدامات دولت روحانی تاکنون است. پیگیری تصویب بازپرداخت 70درصد از محل فروش اموال، سهام و دارایی‌های سازمان‌های توسعه‌یی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های صنعتی از دیگر اقدامات در حوزه تولید است. همچنین دولت مدعی است اقدامات خاصی را در حوزه خروج از رکود و پشتیبانی از تولید از طریق اصلاح شرایط گشایش اعتبار واحدهای تولیدی از 130درصد به حداکثر 30درصد و صنایع دارویی به 15درصد، اعمال قیمت‌های واقعی کالاهای وارداتی از طریق مکانیسم ثبت سفارش و اعلام به گمرک، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نظیر مواد پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد از طریق صنایع بالادست و واردات همچنین پیشنهاد و به تصویب رساندن عوارض صادراتی برای مواد خام از قبیل پوست، چرم، پتروشیمی، آخال و انواع قراضه ترتیب داده است. تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های صنعتی، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن بیش از 8هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی و معدنی، رفع موانع و مشکلات طرح‌های نیمه‌تمام و فعال‌سازی آنها از دیگر اقدامات دولت یازدهم است. همچنین پیگیری اصلاح قوانین در جهت امکان سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌یی و پیگیری ویژه برای راه‌اندازی طرح‌های مهم و ملی (80طرح فولادی و 150طرح ملی) از دیگر اقدامات مهم دولت در حوزه تولید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر