تقویت ریال، ضربه‌گیر اقتصاد بعد از تحریم

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰۱

ادامه از صفحه 3

اما پتروشیمی هم مشکلی که دارد این است که قیمت محصولات آن وابسته به قیمت نفت است و نتوانسته بر تنوع محصولات متمرکز شود.


ذخیره‌سازی ارز در صندوق توسعه ملی

برای رسیدن به ثبات اقتصادی، چندین راهکار وجود دارد؛ یکی از این راهکارها هموارکردن ورود ارز و استفاده بهینه از درآمدهای ارزی است، البته بالا رفتن نرخ ارز و با توجه به افت نرخ نفت به عقیده برخی کارشناسان درآمد ارزی به‌طور کلی کاهش پیدا می‌کند. همچنین ذخیره بانک مرکزی، صندوق ثروت ملی (یکی از بهترین روش‌ها است)، ‌سرمایه‌گذاری در بهره‌وری تولید داخلی و همچنین نقش بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز می‌تواند ازجمله نکات مثبت در این راستا باشد. در شرایط وفور ارز، بانک مرکزی می‌تواند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نرخ ارز را بالا نگه دارد، البته معاوضه ارز با اوراق قرضه و افزایش ذخیره ارزی بانک مرکزی، فروش ارز واردشده بانک مرکزی و افزایش حجم پولی، باعث ایجاد تورم بالاتر در کشور می‌شود. بهبود کیفیت خدمات عمومی، شفاف‌سازی بودجه و فعالیت‌های دولت، افزایش کارایی دستگاه‌های اداری، کاهش هزینه‌های مبادله برای عموم، ایجاد فضای پرانگیزه برای سرمایه‌گذاری، نوآوری و بهره‌وری و همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نیز نکات پراهمیت برای رسیدن به افزایش ذخیره صندوق توسعه ملی هستند.

همچنین نگه‌داشتن بخشی از درآمدهای ارزی در خارج کشور، استفاده از بهره سرمایه‌گذاری در بازار جهانی، ورود ارز طبق برنامه‌ریزی مناسب و مدون و البته کاهش کنترل دولتمردان بر روند هزینه‌یی شدن درآمد ارزی، از دیگر نکات مثبت صندوق ثروت ملی هستند. یکی دیگر از راهکارهای موجود، خنثی‌سازی (استریل کردن) افزایش حجم پول با فروش اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره است، اما این افزایش ممکن است باعث ایجاد رکود دوباره شود. افزایش ذخیره ارزی بانک مرکزی که در پی آن احتمالا ریال را تقویت می‌کند، انتظار تقویت ریال را در آینده با کاهش نرخ دلار شکل می‌دهد. این راه‌حل‌ها در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت می‌تواند باعث رشد اقتصادی بالا در کشور شود، اما یقینا این راه‌حل در درازمدت کمک شایانی به کشور نخواهد کرد.

در این رابطه خطراتی از جمله بلوکه‌شدن و کاهش ارزش سرمایه‌های خارج از کشور، مخالفت سیاسی در داخل، تقویت درازمدت نرخ ارز و کاهش قدرت رقابت تولید داخلی وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر