گلستان، از کوه و دشت تا جنگل و دریا

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۹۵


جنگل‌های هیرکانی با بیش از 40میلیون سال قدمت، از قدیمی‌ترین و کمیاب‌ترین انواع جنگل‌ها در جهان هستند. از جنگل‌های هیرکانی به خاطر تنوع گونه‌های گیاهی و قدمت تاریخی به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود و ایران (در کنار جمهوری آذربایجان) یکی از دو کشوری است که میزبان اینگونه جنگل‌هاست. ایران نزدیک به دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی دارد که در نوار جنوبی دریای خزر گسترده است، استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی مناطقی هستند که این جنگل‌ها را در خود جای داده‌اند. حال اگر قصد داشته باشیم به این موزه طبیعی سری بزنیم، باید به کجا برویم؟ البته می‌توان به همه استان‌هایی که بالاتر به آنها اشاره شد سفر کرد، اما شاید استان گلستان که از قضا میزبان پارک ملی گلستان نیز هست، یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

گلستان نام برازنده‌یی دارد، چرا که همه‌جای استان از گل‌ها و گیاهان روح‌نواز آکنده است. شرق استان در کنار دریای خزر قرار گرفته، جنوب استان هم جوار کوه‌های البرز شرقی است و شمال آن با جمهوری ترکمنستان هم مرز است. بنابراین ناگفته پیداست که این استان در کنار استان خراسان شمالی، یکی از مناطق سکونت ترکمن‌های ایرانی به شمار می‌آید.

شهر گرگان که در شهرستان گرگان قرار گرفته است، مرکز این استان است، اما شاید معروف‌ترین آنها نباشد. بسیاری از ایرانیان گلستان را با گنبد قابوس می‌شناسند، برجی 72متری که بلند‌ترین برج آجری جهان است و در قرن چهارم هجری به دست کاووس‌ابن وشمگیر، حکمران هیرکان یا همان گرگان فعلی با سبک معماری رازی ساخته شد تا بعد‌ها مقبره پادشاه باشد. اکنون، شهری با نام گنبد کاووس، میزبان این شاهکار معماری ایرانی اسلامی‌است که بیرون و درونش، هر بیننده‌یی را به بهت و حیرت فرو می‌برد.

شهرهای دیگر استان نیز هرکدام به ویژگی خاص خود شهره‌اند: بندر ترکمن به واسطه هم جواری با تالاب میان‌کاله و میزبانی جمعیت ترکمن‌های ایرانی، اینچه‌برون به خاطر مرز جمهوری ترکمنستان و بازارچه مرزی آن، و رامیان به واسطه چشمه گل‌رامیان با عمق 80 متر که عمیق‌ترین چشمه جهان است. چشمه‌یی که به دالان بهشت شهرت دارد و یکی از مناطقی است که می‌توان از آن قله افسانه‌یی موران با ارتفاع 2430متر را به وضوح مشاهده کرد. قله‌یی که بر فراز آن دشتی به وسعت 3کیلومتر مربع قرار دارد و به همین دلیل به عنوان وسیع‌ترین قله ایران شناخته می‌شود. بر فراز این قله، می‌توان بازمانده‌هایی از قلعه‌های باستانی اشکانیان و همچنین قلعه‌یی بازمانده از شورش مازیار علیه خلیفه عباسی را مشاهده کرد.

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان گلستان نیز، دیوار بزرگ گرگان یا مارسرخ است که با عنوان قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین دیوار آجری جهان از آن یاد می‌شود. این دیوار شاهد معماری اعجاب‌برانگیز هخامنشیان و ساسانیان است و زمانی محافظت از مرز‌های ایران را بر عهده داشته است.

برای دستیابی به گلستان راه‌های زیادی وجود دارد. برای رسیدن به مرکز این استان یعنی شهر گرگان، می‌توان از جاده استفاده کرد. جاده‌های عبوری از استان مازندران به سمت خراسان‌ها، همه از گلستان عبور می‌کنند. بنابراین از هر جای ایران که قصد سفر به گلستان را داشته باشید، می‌توانید از طریق این جاده‌ها به استان دست پیدا کنید.

اگر قصدتان سفر از تهران است، می‌توانید بلیتی در گستره قیمتی 18هزار و 500 تا 33هزار تومان خریداری کنید. اما شاید بهترین راه برای رسیدن به گلستان، سفر با قطار باشد. راه‌آهن سراسری ایران، پس از گذر از استان مازندران، ابتدا به بندر ترکمن و سپس به گرگان می‌رسد. این راه‌آهن، یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است و سفر در آن، تجربه‌یی فراموش نشدنی به شمار می‌آید. بلیت این قطار، در واگن اتوبوسی درجه دو 12هزار و 750تومان، در واگن اتوبوسی 13هزار و 900تومان، در واگن لوکس 6نفره 26 هزار و 650تومان و در واگن لوکس 4نفره 39هزار و 150تومان است.

برای رسیدن به گرگان، می‌توان از هواپیما نیز استفاده کرد، به شرط آنکه بلیتی به قیمت حداقل 91هزار و 800تومان خریداری کنید. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها برای روز پنج‌شنبه خرداد است.

یک شب اقامت نیز در اتاق دوتخته هتل‌های گرگان برای روز پنج‌شنبه 20خرداد در هتل‌های دو، سه، چهار و پنج ستاره به ترتیب 144هزار، 160هزار، 190هزار و 183هزار تومان هزینه دارد.

سوغاتی‌های استان گلستان فراوان‌اند، از جاجیم و ابریشم و پشتی ترکمن وکاک و نان شیرینی زنجبیلی گرفته تا نان شیرمال و حلوا گردویی و ماهی و خاویار. حتما هنگام بازگشت از استان، سوغاتی بخرید تا دیگران را هم در سفر شگفت‌انگیزتان شریک کنید. اما یادتان باشد، از استانی بر می‌گردید که شاید کهن‌ترین و نایاب‌ترین گونه‌های گیاهی را در خود جای داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر