مقررات طبیعت‌گردی جامعه بین‌الملل اکوتوریسم

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۴

طبق تعریف جامعه بین‌الملل اکوتوریسم (TIES) طبیعت‌گردی نوعی از سفر و گردشگری همراه با آموزش گردشگران در مورد زندگی پایدار با ترویج اصول حفظ محیط‌زیست است. در این برنامه هیچ گواهینامه اجباری‌ای وجود ندارد، اما چند استاندارد داوطلبانه ملی و بین‌المللی وجود دارد. یکی از عوامل عمده درنظر گرفتن بازه زمانی برای برنامه‌ریزی تعطیلات سازگار با محیط‌زیست است. رفت‌وآمدهای مکرر در محیط‌های طبیعی باید همراه با اجرای تمام استانداردهای ایمنی محلی و ملی باشد. ازجمله خدمات با کیفیت بالا برای حفظ محیط‌زیست پایدار و اجرای پروتکل مسوولانه محیط‌زیست.


وظایف تورگردان‌ها

از آن‌جا که ایالات متحده امریکا فاقد مقررات صنعت طبیعت‌گردی است، مسافران طرفدار و فعال محیط‌زیست خود باید از متصدی تور درباره بازیافت زباله، استفاده از مواد غذایی ارگانیک و شرایط بهره‌برداری از منابع محلی و درصورت امکان دراختیار گذاشتن یک برنامه آموزشی در طول سفر بپرسند. در طول سفر گردشگران باید در پی یافتن راه‌هایی برای شستن لباس و حوله شخصی بدون آلودگی آب و استفاده از فیلتر برای استفاده از آب آشامیدنی به جای استفاده از آب بسته‌بندی و تشویق به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در طول مسیر به جای خودرو باشند. اکثر مسوولان اکوتورهای ایالات متحده نیز روی آموزش در محیط‌های باز تمرکز می‌کنند.


تعامل با طبیعت

فعالیت‌های اکوتورهای امریکا بسته به منطقه متفاوت است اما بیشتر در تعامل با محیط طبیعی تمرکز می‌کنند. در فلوریدا باتاکید برحفظ محیط اسب‌های وحشی آموزش داده می‌شود، در مونتانا روش حفاظت محیط طبیعی را براساس یک تجربه تعاملی با گاومیش‌های کوهان‌دار وحشی ارایه می‌دهند تا با تلفیق و آموزش سرگرم‌کننده روش‌های سنتی حفاظت از این گاومیش‌ها را با روش‌های علمی جدید برای حفظ ذخایر گاومیش‌های وحشی کوهان‌دار ترویج کنند.


سرگرمی‌های خانوادگی

برخی از ارایه‌دهندگان تورهای طبیعت‌گردی برای تعطیلات خانواده از کودک نوپا تا سایر اعضا برنامه‌ریزی‌های خاصی کرده‌اند. این برنامه‌ها شامل گذران تعطیل آخر هفته در محیط طبیعی سازگار با محیط‌زیست برای همه اعضای خانواده و تاکید بر تعامل با طبیعت است. ازجمله تور مزرعه، تورهای خانوادگی بازدید از یخچال‌های طبیعی، قایق‌سواری، پیاده‌روی و کمپینگ در پارک ملی مونتانا است.


برنامه‌های سنگین طبیعت‌گردی

برای کسانی که خواستار طبیعت‌گردی ماجراجویانه باشند نیز تورهای خاصی مانند سفر به سواحل هاوایی، دوچرخه‌سواری در نزدیکی هونولولو و از طریق کوه‌هایی که دارای چشم‌اندازهای طبیعی منحصربه فرد ساحل است و همچنین سفر به آلاسکا با کوله‌پشتی و قایق‌سواری تدارک دیده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر