ناقوس فقر آموزشی در کشور بلندتر شده است

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۴

استاد دانشگاه و بنیان‌گذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با انتقاد از بی‌توجهی به امر آموزش در مناطق محروم گفت: بی‌توجهی به مقوله آموزش تمام حوزه‌ها و به ویژه اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علینقی مشایخی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف برگزار شد، افزود: وقتی مردم با کمبود غذا و آب مواجه باشند به سرعت توجه همه افراد جامعه به آن معطوف می‌شود اما فقر آموزشی مقوله‌یی است که صدای آن دیر به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: فقر آموزشی در بلندمدت باعث عقب‌افتادگی و محرومیت می‌شود. به‌طور طبیعی خانواده‌هایی که با محرومیت روبه‌رو هستند ابتدا نیازهای اولیه خود ازجمله تامین غذا، مسکن و درمان را در اولویت قرار می‌دهند و نیاز آموزشی در اولویت‌های بعدی قرار دارد در صورتی که نیاز آموزشی نیز به همان اندازه مهم است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: روبه‌رو بودن آموزش و پرورش با کمبود بودجه و امکانات به کاهش کیفیت آموزش منجر شده و در این شرایط معلمان و آموزش و پرورش نمی‌توانند با فکر آسوده به مقوله آموزش با کیفیت بپردازند.

مشایخی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت آموزش و پرورش کشور مناسب نیست، اضافه کرد: شاید سطح دانش برخی از نخبگان کشور درجهان بالا باشد اما رتبه علمی ایران در دنیا پایین است. وی با بیان اینکه آموزش نقش کلیدی در توسعه پیشرفت دارد، اضافه کرد: دردنیای امروز که دنیای دانش و تکنولوژی است دانش، پایه قدرت و پیشرفت هر جامعه‌یی محسوب می‌شود. این اقتصاددان با اشاره به اینکه توجه به بحث آموزش دو اثر مختلف در جامعه دارد، افزود: نخست اینکه، توجه به آموزش همچون ثروتی برای جامعه است که دوران زندگی افراد را به لحاظ فردی و تاثیر اجتماعی متفاوت و دگرگون می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه کشور در گرو توجه به مقوله آموزش است، تصریح کرد: در قانون اساسی به آموزش تاکید شده و با وجود تلاش‌های انجام شده، متاسفانه در زمینه آموزش و به ویژه آموزش کودکان مناطق محروم اقدام شایسته‌یی صورت نگرفته است. مشایخی گفت: درحال حاضر کودکانی در مناطق محروم، توسعه نیافته و دورافتاده و حتی در شهرها هستند که به ویژه در دوران ابتدایی آموزش ندیده‌اند و بی‌سواد به حساب می‌آیند.

بنیان‌گذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف ادامه داد: اگر در دوران ابتدایی بحث آموزش به خوبی دنبال شود تاثیر بسزایی در جامعه و فرد می‌گذارد. مشایخی افزود: با توجه به فقر آموزشی موجود درکودکان مناطق محروم و شهرهای بزرگ باید تلاش کرد این مشکل در آینده حل شود. وی گفت: تلاش ما این است که توجه به مقوله آموزش و توسعه و عدالت آموزشی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر باید تلاش کنیم همایش توسعه و عدالت آموزشی به صورت مستمر و سالانه برگزار شود.

از هر 3 زن در سیستان و بلوچستان یک نفر بی‌سواد است

دبیر اجرایی همایش «توسعه و عدالت آموزشی» در ادامه این نشست از برگزاری همایش «توسعه و عدالت آموزشی» با حضور 3 وزیر، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خبر داد و گفت: همایش در قالب چهار پنل به مدت دو روز با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش با حضور 3وزیر افزود: همایش در قالب چهار پنل به مدت دو روز با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه هدف از همایش دنبال کردن دغدغه رعایت عدالت در مقوله آموزش به ویژه در مناطق و استان‌های محروم است، اضافه کرد: گزارشی نیز در کمیته پژوهش برای شناسایی هرچه بهتر مناطق محروم از لحاظ آموزشی تهیه شده است.

دبیر اجرایی همایش «توسعه و عدالت آموزشی» با بیان اینکه شاخص‌های مختلفی با توجه به تمامی شرایط و بررسی جوانب در تهیه و گردآوری گزارش در نظر گرفته شده است، افزود: بر مبنای این گزارش میزان محرومیت مناطق مختلف در کشور قابل شناسایی خواهد بود و از این رو تهیه آمار در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کمک می‌کند.


جمعیت زنان بی‌سواد تهران 3 درصد

هاشم‏خانی تصریح کرد: به عنوان مثال در آمار جمع‌آوری شده از زنان 15 تا 20 ساله از هر سه زن یک نفر بی‌سواد هستند اما این شاخص در تهران 3درصد است. وی با اشاره به اینکه شاخص دیگری مانند بودجه خانوار نیز در تهیه گزارش مورد توجه قرار گرفته است، گفت: خانوارهایی در کشور وجود دارند که درحوزه آموزشی فرزندان خود بسیار ناچیز هزینه کرده‌اند. نخستین همایش توسعه و عدالت آموزشی با شعار ارتقای مشارکت مردم و سیاست‌گذاران،برای کاهش فقر آموزشی کودکان، سوم و چهارم آبان سال جاری در سالن جابرین حیان دانشگاه شریف برگزار می‌شود. هرچند هنوز حضور اسحاق جهانگیری و محمدباقر نوبخت به عنوان سخنرانان این همایش قطعی نشده اما احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان نماینده مجلس، سیدحمید پورمحمدی معاون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و حسین راغفر، حسین عبده تبریزی، قانعی‌راد و وحید محمودی به عنوان اقتصاددان و استاد دانشگاه در این همایش حضور دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر