باید خود را برای کاهش قیمت نفت در بودجه ۹۴ آماده کنیم

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گفت: باید خود را برای کاهش قیمت نفت در بودجه ۹۴ آماده کنیم. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در همایش روز آمار و برنامه‌ریزی بااشاره به‌سرشماری عمومی در مورد برنامه ششم توسعه، گفت: هم‌اکنون با تصویب نظام‌نامه، این برنامه در بخش‌های مختلف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در حال تهیه و تنظیم است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بااشاره به برنامه توسعه‌یی کشور افزود: سال 1328 نخستین برنامه هفت‌ساله عمرانی کشور شروع شد و پس از انقلاب با 5برنامه توسعه‌یی پی گرفته شد. سال آینده سال پایانی برنامه پنجم است که باوجود رشد در بخش‌های مختلف اما همگون و متعادل و متوازن صورت نگرفته و یکی از ماموریت‌ها در برنامه ششم توازن‌بخشی و اصلاح 10برنامه توسعه‌یی کشور است.

نوبخت با اشاره به اینکه طبق ماده 180 برنامه ششم 3770میلیارد تومان بین استان‌ها و شهرستان‌ها تقسیم شده، افزود: معلوم نیست این منابع توازن به‌همراه داشته باشد و مشخص شد 100میلیون تومان برای 10پروژه در نظر گرفته شده که البته 32شاخص برای آن پیش‌بینی شده است.

نوبخت با اشاره به مصوبه دیروز مجلس در مورد تخصیص 4درصد از سرجمع اعتبار برای سال آینده به این موضوع گفت: باید واقعیت کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن را پیش‌بینی کنیم و در شرایطی که بودجه تقلیل می‌یابد، به‌همان میزان هزینه ایجاد شود زیرا اقتصاد و منطق تخصیص بهینه این را می‌گوید. وی ادامه داد: در سفرهای استانی طرح جدید کلنگ‌زنی نخواهیم داشت و تاکید بر اتمام طرح‌های موجود است.

به گفته او، یکی از برنامه‌ها در برنامه ششم توازن منطقه‌یی است و تردید جدی وجود دارد که برای این منظور اعتبارات را بین استان‌ها تقسیم کنیم و فکر کنیم توازن رعایت خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بااشاره به‌کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال جاری، گفت: خواهان کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدها هستیم. نوبخت در مورد میزان درآمدهای محقق شده بودجه 93 گفت: عدم تحقق منابع وجود داشته و هر سال نیز بوده است. امسال در 6ماه اول سال حدود 73درصد از منابع محقق شده که متناسب با آن تخصیص‌ها انجام شده و سعی کردیم در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم و نیز هزینه‌های عمرانی استانی 100درصد تخصیص یافته و کل طرح‌های عمرانی نیز 53درصد اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور افزود: سرمایه‌گذاری برای طرح‌های عمرانی لزوما منابع نیست بلکه اراده دولت است که بخواهیم صرفه‌جویی در هزینه‌ها کنیم یا به آنها اعتبار پرداخت شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد دستور رییس‌جمهور مبنی بر استفاده از حساب ذخیره ارزی در طرح‌های عمرانی گفت: طبق قانون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی معطوف به‌بخش غیردولتی است اگر دولت نیازمند باشد که در شرایطی مانند سال جاری 31درصد از درآمدهای خود را به‌صندوق توسعه ملی واریز نکند، آن وقت باید از مجلس مجوز بگیرد و حتما باید اجازه آنها وجود داشته باشد. البته در زمانی که بودجه ما بالغ بر 110میلیارد دلار بود شاید منطقی بود علاوه بر 20درصد برای ورود به صندوق توسعه ملی سالانه تا 3درصد به سهم صندوق توسعه ملی اضافه می‌کردیم. اکنون این 110میلیارد دلار به 47میلیارد کاهش یافته است و از همین عدد نیز 14.5درصد باید به‌شرکت نفت به‌طرح‌های سرمایه‌گذاری برود. وی افزود: 31درصد نیز باید به‌صندوق واریز شود که جمع آنها اگر برای سال آینده نیز ادامه پیدا کند ممکن است فقط 51.5درصد باشد. بنابراین از این پول (47میلیارد دلار) بیش از 50درصد آن باید به‌صندوق توسعه ملی برود. وی در مورد مخالفت مجلس با کاهش سهم واریزی صندوق توسعه ملی و راهکار دولت برای این موضوع، گفت: دولت دقیقا قانون را رعایت خواهد کرد و نظر خود را در این رابطه می‌گوییم. با استفاده بهینه، باید از درآمدهای ارزی واریزی به صندوق توسعه ملی برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شود. اما آنچه قانون تصویب شود، اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: برای بخش کشاورزی 1200میلیارد تومان یارانه نقدی در 5ماهه اول سال اختصاص یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر