اخبار

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۵۳

تهران پرجمعیت‌ترین و ایلام کم‌جمعیت‌ترین استان ‌

نتایج سرشماری 95 نشان می‌دهد، استان تهران بیشترین جمعیت و ایلام کمترین جمعیت را درمیان استان‌های کشور دارد.

استان‌های اصفهان و خراسان رضوی سهم دوم و سوم را به لحاظ بیشترین جمعیت به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان علاوه بر ایلام هر یک به تنهایی کمتر از یک درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند.

تراکم جمعیت در سال 1395در ایران 49.1نفر است (49.1نفر در هر کیلومترمربع زندگی می‌کنند). این نسبت در سال 1365 برابر با 30نفر در هر کیلومترمربع بود. با افزایش جمعیت تراکم جمعیت همواره افزایش می‌یابد.

استان‌های تهران با 969.2 نفر و سمنان با 7.2نفر در هر کیلومترمربع به ترتیب بیشترین و کمترین تراکم جمعیت را در میان استان‌های کشور به خود تخصیص داده‌اند.

استان‌های گیلان با 180.2نفر، مازندران با 137.7 نفر و قم با 113.1نفر در هر کیلومترمربع در مرتبه‌های بعدی به لحاظ بالا بودن تراکم جمعیت قرار دارند.

همچنین استان‌های یزد با 8.8نفر و خراسان جنوبی با 8.1 نفر در هر کیلومترمربع در رده‌های انتهایی جدول تراکم جمعیت استان‌ها قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت استان تهران 13میلیون و 267هزار و 637نفر و مساحت آن 13هزار و 689کیلومترمربع است. همچنین جمعیت استان سمنان 702هزار و 360نفر است که در مساحتی به اندازه 97هزار و 490کیلومترمربع زندگی می‌کنند.

تراکم جمعیت در سال 1370 معادل34نفر، سال 75 معادل 37نفر، سال 85 معادل 43نفر و سال 90معادل 46نفر در هر کیلومترمربع بود.


۲ ماموریت ویژه رییس مجلس به دیوان محاسبات

رییس مجلس در ماموریتی که برعهده دیوان محاسبات گذاشت، گفت: دیوان محاسبات طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس را آماده کند.

به گزارش ایبنا، علی لاریجانی در دیدار با رییس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه این دیوان طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس را آماده کند، خواستار تمهیداتی جهت اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور از وضعیت فعلی به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شد. رییس مجلس ضمن تایید عملکرد دیوان محاسبات کشور در سال 1395 خصوصا اقدامات انجام شده در خصوص حقوق‌های نامتعارف و گزارش تحلیلی و کاربردی تفریغ بودجه از مسوولان و همکاران این سازمان قدردانی کرد.

وی همچنین از ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه که به همراه تحلیل مناسب در موضوعات مختلف مندرج در بودجه بوده و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1396 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد استفاده قرار گرفته بود، تشکر کرد و افزود: دیوان محاسبات کشور ضمن انجام کار حرفه‌یی خود و اقتدار لازم بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌یی نسبت به انجام وظیفه و تکالیف قانونی خود اقدام کند. لاریجانی اضافه کرد: شاید این کار در کوتاه‌مدت به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید، اما در درازمدت به نفع نظام، مردم و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

رییس قوه مقننه در این جلسه همچنین دو ماموریت ویژه به دیوان محاسبات کشور داد و عنوان کرد: نخست در سال جاری طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس آماده و ارائه شود.

وی با اشاره به ماموریت دوم این دیوان تصریح کرد: در وهله دوم، با توجه به ضرورت اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور از وضعیت فعلی به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، پیگیری تمهیدات لازم جهت اجرایی شدن بودجه‌ریزی عملکرد از نظر محتوی و هم از نظر مبانی قانونی صورت گرفته و در سال 1396 محقق شود.


واگذاری 13 هزار میلیارد ریال سهم دولتی

سهام ۵ شرکت دولتی به ارزش ۱۳هزار و ۶۹۰ میلیارد و ۶۹۸میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز ۲۷ فروردین ماه روی میز فروش می‌رود. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، سهام ۵شرکت دولتی به ارزش ۱۳هزار و ۶۹۰میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز ۲۷ فروردین ماه روی میز فروش می‌رود.

بر اساس این گزارش؛ بلوک ۱۰۰درصدی سهام شرکت مجتمع صنعتی اسفراین شامل یک میلیارد و ۳۵۸میلیون سهم به ارزش پایه هر سهم ۶۳۹۴ریال و ارزش کل پایه ۸هزار و ۶۸۳میلیارد و ۵۲میلیون ریال؛ بلوک ۱۰۰درصدی سهام شرکت لوله گستر اسفراین شامل یک میلیارد و ۸۰۸میلیون و ۵۹۲هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۲۹۸ریال و ارزش کل پایه ۲هزار و ۳۴۷میلیارد و ۵۵۲میلیون ریال؛ بلوک ۴۰درصدی سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس شامل ۱۳۰میلیون و ۱۳۶هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۶هزار و ۴۹۴ریال و ارزش کل پایه ۲هزار و ۱۴۶میلیارد و ۴۶۳میلیون ریال؛ بلوک 43.52درصدی سهام شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایرایتک) شامل ۷میلیون و ۸۳۳هزار و ۶۰۰سهم به ارزش پایه هر سهم ۵۸هزار و ۳۵۳ ریال و ارزش کل پایه ۴۵۷میلیارد و ۱۱۴میلیون ریال و بلوک 94.96درصدی سهام شرکت ماشین‌سازی لرستان شامل ۱۲۹میلیون و ۶۲۶هزار و ۱۸۲سهم به ارزش پایه هر سهم ۴۳۶ریال و ارزش کل پایه ۵۶میلیارد و ۵۱۷میلیون ریال در این روز روی میز مزایده می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر