اخبار کلان

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۷۹

خرج ۱۴ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در سال گذشته تا حدود 6.6 میلیارد دلار از منابع ناشی از فروش نفت را دریافت و تا بیش از ۱۴میلیارد دلار از منابع در اختیار را در بخش‌های مختلف مصرف کرده است.

به گزارش ایسنا، طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید سالانه حداقل ۲۰ درصد درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود. این در حالی است که در ادامه قرار شد تا علاوه بر این ۲۰ درصد سالانه 3درصد بر سهم صندوق از منابع نفتی اضافه شود.

اما از قانون بودجه ۱۳۹۴ بود که با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی و سختی تامین هزینه‌های دولت، با توافقات انجام شده با مجلس قرار بر این شد از سهم کامل صندوق از منابع ارزی که تا مرز ۳۰ درصد هم پیش رفته بود، کف ۲۰ درصدی واریز شود. این ماجرا نه‌تنها برای سال گذشته بلکه برای امسال و حتی سال آینده نیز تکرار شد. از مجموع درآمدهای نفتی تا ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی، حدود 14.5 درصد به شرکت ملی نفت و مابقی به حساب خزانه و برای دولت واریز می‌شود. تازه‌ترین گزارش دیوان محاسبات از عملکرد بودجه سال گذشته از این حکایت دارد که صندوق توسعه سهمی حدود 6میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار از محل صادرات نفت دریافت کرده است. حال اینکه این رقم کل سهم ۲۰ درصدی بوده یا نه موضوعی است که دیوان محاسبات به آن اشاره‌یی نداشته است. این در حالی است که صندوق توسعه ملی هنوز گزارش عملکرد خود طی سال قبل را به‌طور کامل منتشر نکرده است. اما جزئیات بیشتر از عملکرد صندوق نشان می‌دهد که حدود ۱۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار مصارف صندوق در سال قبل بوده که در 7محل اصلی هزینه شده است.


یارانه ۲۹ میلیون نفر قطع شود

رییس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه در سال ۹۴ یارانه حدود 3میلیون و 250هزار فرد ثروتمند قطع شد، گفت: از این محل هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شد اما هنوز نسبت به قانون هدفمندی یارانه‌ها عقب هستیم. به گزارش تسنیم، عادل آذر با بیان اینکه وابستگی به نفت در سال 94 نسبت به سال 93، 2درصد کاهش داشت، افزود: راهبرد مسوولان نظام اسلامی این است که وابستگی به درآمدهای نفتی روز به روز کاهش یابد. رییس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: دولت در سال 94 موفق شد یارانه حدود 3 میلیون و 250هزار نفر را قطع کند و از این محل هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد. با این صرفه‌جویی اما هنوز نسبت به قانون عقب هستیم. وی با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت موظف است دهک‌های پر درآمد را شناسایی کند افزود: 4دهک بالا براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها 29میلیون نفر هستند که باید از دریافت یارانه حذف شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر